Jump to content
Annons

Byta 15" basar vem kan ellement.


Bbenderman

Recommended Posts

Vi har 4st 15" Yamaha subbasar som börjar bli väldigt trötta ja det har aldrig varit något tryck i dem köpte beg av ett Dansband.

Tror de är upp mot 20år gamla stora stabila lådor som är filtbeklädda om någon känner igen.

vi ska byta ut ellementen för det finns inte tryck i dem kvar plaff plaff låter bastrumman så fort man börjar få lite tryck

Vi spelar sällan så kraven att det ska hålla ett hårt turneliv finns inte pengar finns det heller inte i överflöd.

Kan man köpa vilka 15" som helst och sedan anpassa basportarna eller måste jag också ta hänsyn till hur många liter lådan är.

De är större än de flesta 15"lådorna vad tjänar man på stora lådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt kört är det inte. Du får titta på högtalarlådorna om det finns en modellbeteckning på dem. Har du tur så står det lite uppgifter på högtalarens bakstycke Du kan skruva bort en bashögtalare och se vad det är för modellbeteckning på elementet och impedans. Du kan räkna ut volymen på lådan så du har de uppgifterna när du söker lämpliga element hos tex Ljudia.se eller Hifikit.se . Glöm inte att dela volymen med 2.

Det finns en chans att hitta likadana, eller snarlika element.

Några länkar på 15" basar

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/15-tum-c96814/

http://www.hifikit.se/show_kat.asp?KatName=15%20TUM&KatID=803

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni slutsteg som det är nån fin effekt i då? Annars kan det ju bli så dumt att ett elementbyte inte ger nåt mer tryck alls.

Men ang element, och vad som passar kan jag tipsa om Ljudimporten i Gävle. Ta isär lådorna och se efter vad det sitter för element i dem, kolla även upp data på slutstegen o delningsfiltren och ring dit, Peter som har den verksamheten är grymt säker och kan säkert säga vad ni behöver. DAS högtalarelement är riktigt bra grejer. Jag har handlat där ett antal ggr, och som jag minns har det varit förvånansvärt bra priser för bra kvalitet. DAS-elementen spelar man åratals med utan att de tappar stunsen.

http://www.ljudimporten.se/

Peter lärde mig en grej ang baselement, det är att siffrorna som säger hur lättdrivna en högtalare är knappt säger nånting. Tex en 15" eller 18" PA-bas som ska matas med 500, eller 1000 watt, känsligheten på dem mäts från en meters håll när de matas med bara en ynklig watt. Gör man pappen mjuk redan från början ger de då ett högt db-tal wid en watt, men det säger inte ett skit om hur de jobbar när de får slita hund i fyra timmar på ett dansgolv inkopplade på 1000-watts slutsteg.

Stora baslådor ger oftare djupare bas och mer volym. Jag har nån gång skrotat bashorn och satt samma element i en mindre vanlig portad låda, och genast ångrat mig till grining, volymen och fläsktrycket försvann helt... Ring Ljudimporten och resonera, suverän firma. Hälsa från Håkan Nilsson. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsteg har vi kört sönder och bytt fem sex gånger igenom åren mestadels QSC.

Men nu har vi riktigt bra steg RAM Audio BU1400 och BU1600.

QSC1500 till medhörning finns med.

Så det mindre till Celestion topparna som är bestyckade med 1x15 1x8 och en diskant

De låter därimot otroligt bra.

Tror att 3väggs bestyckningen gör att man upplever dem som HIFI.

Rane filter som vi delar vid 75-80hz högre än det så låter det bara plaff plaff i basarna.

Bytte ut 2st av Yamahas orginal högtalare för ett år sedan till 2st JBL högtalare för Bil.

De kostade 6000 tusen men fick de för 1000kr då BRL stängde butikerna.

Tänkte det kan inte bli sämmre i alla fall.

Anpassade inte lådan eller något.

Trotts att alla värden troligen är helt fel så spelar de bättre än Yamaha ellementen någonsin gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nu måtten på lådor och bilder.

Invmått höjd 75 bredd 50 djup 37cm bassreflex hål 2st diam 10 djup10.

Någon smart som kan räkna ut vilka ellemet som kan passa dessa stora lådor vissa ändringar kan jag göra.

33192742.jpg

33192744.jpg

33192747.jpg

Bild på orginal högtalare där ser du modellbet.

33192747.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...