Jump to content
Annons

Hjälp mig analysera det här "mixningstrixet"


supreme

Recommended Posts

Jag var länge länge anti-dubstep. Inte bara för att jag var anti utav princip. Jag tyckte inte att det var bra. Det lät som en "motorsågsbukkake" - citat: Jag.

Lyssnade en dag på en länk som en kompis hade postat på sin facebook. satt och lyssnade utan att rycka på ögonbrynen förränn jag hörde det här "mixtrixet" som jag kallar det utan att hitta något bättre ord.

Efter det så har jag lyssnat på hur mycket dubstep som helst....hade jag inte hört det där i den låten...så hade jag antagligen aldrig dykt djupare i genren.

Så det är inte så konstigt att jag vill veta hantverket bakom magin. Och lyckas inte för fem öre komma på hur det är gjort. Hjälp!!

Har hört det i ganska många låtar men har bara två som jag kommer på här på rak arm. Länkar nedan:

Här dyker det upp vid: 1:13, 1:27, 2:29, 2:43

http://www.youtube.com/watch?v=uTcN_IjxZdQ

Här dyker det upp vid: 0:29, 0:38, 0:46, 0:55, 1:20, 1:29, ....åsså genom hela låten....ni fattar nog vad det är jag menar nu

Det är ju såklart olika låtar med olika sound. Men jag tror nog att teknikerna jag är ute efter är ganska lika.

Det är svårt att analysera det när det bara är en halv sekund typ. Men det låter som dom gjort en kort kort sampling på inte bara en röst utan en röst och bas och hela skiten. Och att det är nåt speciellt samband mellan bas och röst. och nåt spaceigt reverb/delay på rösten.

Grejen är att det känns som att just under den halvsekunden som "det" uppkommer, så känns det som att det är ifrån en helt annan låt och att det inte passar in, och det gör att det känns så jävla gött när det kommer 😛. Det låter varmt på nåt sätt..

Diskutera på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah okej. Jag tyckte mig höra en liknelse i effekten i dom båda låtarna. Dessa låtar är ju fullsmockade med samplingar högt och brett. Men eftersom jag tyckte att just dessa två samplingar gav samma känsla så trodde jag att det fanns nån speciell mixningsteknik för att framkalla "soundet" eller "känslan", nåt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I den första låter det ju som sången/samplingen gått igenom någon form av filter - kanske det du tänker på. Kan inte komma på vad det kallas eller ... tja, nästan som någon form av arpeggio som det väl kallas när man kör sån effekt via en synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest avancerade jag hörde i första låten var stutter-effekterna, som går att åstadkomma med gratispluggar. Jag kanske tänkte på fel saker, men jag reagerade inte på någonting som lät särskilt avancerat.

I den andra låten förstår jag dessvärre inte alls vad du menade. Det lät som samplingar som spelades upp i fel tonart, men det är definitivt inget avancerat. Kan göras med exempelvis Redrum i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://soundcloud.com/polcirkeln/some-shitty-dublextro länk till soundcloud

Bara för att du gjorde det här inlägget så tänkte jag ge dig ett snabbt exempel, slängde ihop lite sjuka ljud och rippa en låt direkt från youtube, snitta upp alla ljud, även låten i 100 delar och bara kastade om allt och klippte och klistrade, la på lite trummor. Du får även en mapp med alla tracks så du kan lyssna enskilt vad det handlar om, "det handlar om att klippa som en jävla tok i nån låt."

Mapp med enskilda tracks uppdelat i "kicksnare", "cymbals", "bass and noise", "sampledtrack".

>>HÄR<<

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hör i slutet vad det är för låt jag tog, visste att hon sjöng under en pad i början istället för under ett beat och det var väl det ja ville, ha sång under en pad eller något annat som inte är rytmiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...