Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihop!

Jag undrar om någon annan haft den här extremt skumma erfarenheten med mikrofoner:

Jag har en JVC M-201 - stereokondensator som drivs med batteri.

Den har tillhört en gammal videokamera och som ni gissar lade jag inte ut många kronor på den, men just den här miken passar verkligen bra till min sång, så jag bestämde mig för att använda den. Såklart var den ganska brusig, men det gick att åtgärda...

Nu till problemet:

När jag spelade in sången funkade det OK, men så fort sångdelen var klar märkte jag att det syntes lite konstiga ljudvågor i Cubase. Detta var inte särskilt hörbart, låg väl runt 40 hz och neråt, men jag såg på mina monitorer att de vibrerade som fan, så det verkar vara någon form av infraljud. Det konstiga var att störningen låg i en konstant puls. Jag testade en annan electret condenser mic, (också på batteri) och fick samma störning. Fungerade precis som det ska med min stormembransmikrofon, så jag undrar om någon vet om störningen har något med batteridrivna mikrofoner att göra? Och jag ska nämna att jag testat att dra ut diverse sladdar /kopplat från apparater som annars stör (som datorns adapter, den stör min kompressor etc.)

Måhända lite småflummig fråga, men tacksam för svar! 🙂

Mvh

Tobbe

Annons
Postat

Skulle nog i första hand misstänka någon sorts jordfel...

Har du jordade eller ojordade elurtag?

Har du stängt av fantommatningen när du kör med batteridrivna mickar?

Är mikrofonkablarna ok?

Glömde ju nämna att den kräver fantommatning. Detsamma gäller den andra som testades. Jag har jordade eluttag.

Jag har visserligen inte testat mikrofonerna på ett halvår, men då funkade båda utmärkt, så det verkar lite suspekt att båda mikrofoner ska reagera på samma sätt.

Tack för visat engagemang 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.