Jump to content
Annons

Att göra ett naturtroget ritardando med tempo track


Recommended Posts

Har problem med att få till ett snyggt ritardando (vill att inspelningen ska synka med metronomen), som det är nu så känns det som att metronomen tar bort känslan från mina piano-inspelningar..

Känns som att det finns flera fördelar med att man spelat in sitt (i detta fall) midi-spår till metronom, men tycker att det blir problem när jag efter att jag spelat in ska få inspelningen att inte bli robot-aktig.. Jag har suttit med den där linjen i tempotrack editorn, men tycker inte att det blir så bra alltid ändå.. hittar inget om följande i manualen men har för mig att jag sett något liknande i en bekants DAW när det gäller fade out: skulle vilja ha nån form av exponentiell kurva (som programmet relativt enkelt kan fixa) eller nåt (e inte nån matte-person men tror att det heter så när ngt ökar eller minskar mer och mer), tänker mig att när man spelar ett ritardando så spelar man väl mer och mer långsamt (tex på slutet av en låt), man har väl inte samma hastighet på tempominskningen över hela ritardandot liksom? Har försökt göra det manuellt, men jag tycker ofta att det låter hackigt :-/

Är det någon som vet om det finns något smidigt sätt att få till detta? eller har andra tips på hur man kan göra? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu sitter jag långt från min Cubase, men jag vill minnas att man kan välja mellan Jump och Ramp när man jobbar med Tempotrack. Och Ramp bör vara ditt val, så kolla det.

Varma hälsningar

G

Tack :-) tyvärr är det ramp jag redan använder, men jag tycker inte att det blir som om jag spelat "på känsla" ändå....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle ju kunna försöka skapa din egen ritardando-kurva. Det är inget jag testat särskilt utförligt själv, men "tempo detection" heter funktionen jag skulle använda för att försöka fixa detta. Om du spelar ett eget ritardando som du tycker låter naturligt så borde den gradvisa tempominskningen i det du spelar kunna återspeglas i ditt tempotrack om du gör en tempodetection på den kanalen du spelat in på.

Man ska nog hålla i minnet att just ritardando är en ganska subjektiv musikalisk process. Dels förhåller den sig till den egna musikaliska känslan och dels även till musikstycket det appliceras på. Det är nog svårt för att inte säga omöjligt att uppfinna ett rit eller en typ av kurva som är så generell att den funkar för alla överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Handlar om känsla. Tänk ut hur du skulle spelat det på ett instrument. Nu vet jag inte vad det är för typ av musik men oftast brukar kurvan börja rätt snällt, bli brantare och sen åt helvete brant i slutet för att verkligen få ner tempot, följt av en paus om du ska börja på en ny fras efter det. Det kräver en del pill för att få det att låta naturligt men det går absolut. Nyckeln är att bara sätta ut ett par punkter som du testar att flytta upp och ner tills det låter mänskligt.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle ju kunna försöka skapa din egen ritardando-kurva. Det är inget jag testat särskilt utförligt själv, men "tempo detection" heter funktionen jag skulle använda för att försöka fixa detta. Om du spelar ett eget ritardando som du tycker låter naturligt så borde den gradvisa tempominskningen i det du spelar kunna återspeglas i ditt tempotrack om du gör en tempodetection på den kanalen du spelat in på.

Man ska nog hålla i minnet att just ritardando är en ganska subjektiv musikalisk process. Dels förhåller den sig till den egna musikaliska känslan och dels även till musikstycket det appliceras på. Det är nog svårt för att inte säga omöjligt att uppfinna ett rit eller en typ av kurva som är så generell att den funkar för alla överallt.

Handlar om känsla. Tänk ut hur du skulle spelat det på ett instrument. Nu vet jag inte vad det är för typ av musik men oftast brukar kurvan börja rätt snällt, bli brantare och sen åt helvete brant i slutet för att verkligen få ner tempot, följt av en paus om du ska börja på en ny fras efter det. Det kräver en del pill för att få det att låta naturligt men det går absolut. Nyckeln är att bara sätta ut ett par punkter som du testar att flytta upp och ner tills det låter mänskligt.

Tack :-) ska testa detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...