Jump to content
Annons

Datorn frös och går sen inte att starta upp.

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Det är ett GA EP35- DS3 R moderkort, en q6600 cpu, fyra gig minne och ett GA 7300 GS silent grafikkort.

Den frös som sagt och startar inte upp igen dvs det kommer inte ens upp GAs bootbild där man kan välja Bios etc. Cpu fläkten har varit lite skum under en tid, den har gått igång efter en kort stund men liksom tvekat till att börja med.

Den delen av startprocessen ser man ju normalt inte om man inte har sidoplåten av vilket jag har haft en tid så det kanske är normalt att den inte snurrar fullt före det blir genererat lite värm (fläkten snurrar fortfarande).

Det blir ingen indikation överhuvudtaget på ledsen på tangentbordet och det svarar inte när man trycker på tangenter.

Jag har testat med ett annat grafikkort då det känns naturligt att börja där då det inte ens blir någon bild överhuvudtaget.

Själv tror jag att det kan vara nätagget som stuckit eventuellt någon minnesmodul, men att det skulle vara en minnesmodul eller båda modulerna känns lite långsökt i och med dom här symtomen.

Processorn tror jag inte att det är för om den stuckit så borde man väl ändå få upp bild, i och för sig så kan man ju tycka att det borde det vara samma om det skulle vara minnesmoduler som fallerat

Moderkortet ser helt ut dvs inga kondingar som ser brända ut.

Ska kolla om jag har ett nätagg till och testa men jag ät tacksam för tips ändå.

Annons
Postat

Varför skulle du få upp bild om CPU:n har dött? Med en död CPU kan ju ingenting alls hända... Det är visserligen ovanligt att Intels processorer lägger av eftersom de har effektiva temperatursensorer och växlar ner i hastighet om det blir för varmt, men om den har blivit överhettad under en längre tid på grund av en halvkass CPU-fläkt, så är det kanske inte helt otänkbart ändå...

Nätdelen är nog ganska trolig, så det är nog i den änden jag skulle börja.

Du skulle också kunna testa att köra med bara en av minnesmodulerna och se om det hoppar igång då.

Postat (redigerat)

Tack för svar givetvis har du rätt utan processorn händer ju inget. Har testat med en annan nätdel som jag vet fungerar och att ta bort en minnesmodul men det hjälpte inte. I och för sig så fick jag bild en kort stund när jag tog bort minnesmodulen så det är nog det spåret jag ska följa.

Ska testa att resetta Bios oxå.

Jag har den här datorn på verandan (inbyggd) till en 37 tums platt TV så jag kan surfa och kolla på film där också så det är ingen panik om den har gått till dom heliga jazzmarkerna. Men det har funkat så bra så det vore skoj om jag kunde få liv i den igen.

Nåväl påt igen och tack för tips.

Redigerat av BurninSven
Postat

prova att ta ur strömkabeln från aggregatet och även lossa den från moderkortet och ta även ur minnena och även batteriet låt ligga en stund typ 10 minuter och montera sedan tillbaka allt och prova.

Man vet aldrig med datorer dom spökar jämt.

Förresten kör du windows på den maskinen.

Postat

Jag har gjort allt det där redan men det hlälper inte så det är nog antingen båda minnesmodulerna eller processorn. Alltså fläkten har alltid funkat men det har tagit från nån sekund nån gång kanske 30 sekunder så det är nog inte fläkten som förorsakat det här den har väl dött bara 😄 .

Nåväl då får jag ju tillfälle att testa en riktig fyrkärnig processor på den här maskinen.

Postat

Det kan också vara moderkortet som har dött - om det inte funkar att byta till annan nätdel, annat grafikkort - eller plocka bort någon minnesmodul... 🙁

Att CPU:n lägger ner verksamheten är som sagt ganska ovanligt, men det förekommer förstås ibland.

Postat

vill bara önska dej ett stort lycka till. säg till om du vill slå sönder den med en stor kofot. kommer på en gång.

Postat

vill bara önska dej ett stort lycka till. säg till om du vill slå sönder den med en stor kofot. kommer på en gång.

Jag lovar men du får inte första slaget det tar jag haha

Postat

Det kan också vara moderkortet som har dött - om det inte funkar att byta till annan nätdel, annat grafikkort - eller plocka bort någon minnesmodul... 🙁

Att CPU:n lägger ner verksamheten är som sagt ganska ovanligt, men det förekommer förstås ibland.

Jag tycker nog oxå att det är lite lustigt om processorn skulle ha gått sönder så jag ska faktiskt ta och testa den i min andra maskin. Det är ju inte så stort jobb men det värsta är att jag inte har nån kylpasta hemma och det skulle behövas. Men jag har ytterligare en dator så jag sitter inte i sjön.

Har kollat lite priser på begagnade processorer både på tradera och blocket och det visar sig (i alla fall i dag) att det nästan blir billigare att köpa en hel dator i och med att man får med lite mera grejor som kanske har nytta av eller som går att avyttra.

Postat (redigerat)

Jo processorn funkar men den blir varm av nån anledning. Jag tolkar det som att det behövs lite färskare kylpasta.

Förmodligen så är det då moderkortet eller om fläkten strular och moderkortet känner av det på något sätt och därför startar den inte. Nån som vet hur det är med det? Alltså om det finns nån skyddskrets som säger ifrån om fläkten inte funkar 100 % även om den till synes snurrar vettigt.

Redigerat av BurninSven
Postat

Fattar inget efter att ha varit hely omöjlig att få igång vad jag än gjort så nu går den igen hur bra som helst. Det enda jaq har bytt nu är fläkten som jag lånade från min andra dator. Nu ligger temperaturen runt 50 C på alla kärnor dvs ungefär som det brukade förut. När jag provade processorn i min andra dator så låg den på 70 C?

?????? 😄 ja, hmm vet i hundan vad som händer här 😄

Postat

Jag provade att sätta i båda minnesmodulerna igen men då funkade inte datorn. Tydligen är det alltså ändå nåt fel på den ena modulen. Jäkligt konstigt i och med att jag bara har bytt plats på dom en gång och efter det satt jag aldrig tillbaka den i maskinen.

Ja ja det är skillnad på vad det kostar att skaffa mer minne jämfört med en processor.

Mission komplete 😄

Postat

Yes det kändes ju lite onödigt att skrota den i och med att den alltid funkat så bra innan. Åker nog in till webhallen i Linköping och köper minne för att gulla lite med den så den håller sig på gott humör 😄

Tack för input och tips

Ha det bra

Postat (redigerat)

Jag lovar men du får inte första slaget det tar jag haha

Be my quest...😉

Redigerat av Martin
Postat (redigerat)

Vi får vänta med bärsärkargången för nu fan rullar den på som ett skutt.

Det har varit många märkliga turer med den här maskinen kan man lugnt säga men nu vet jag vad det var som var fel.

Det var en olycklig kombination av en kass minnesmodul och en inställning i Bios för cpu fläkten som inte var så lyckad.

Sen att min katt märkte revir rakt in i datorn hjälpte nog inte heller så värst mycket om man säger så 😄 .

Men nu sitter det två nya minnesmoduler i maskinen och den spinner som en katt, eller rättare sagt som en snö leopard 😄 .

Det vi kan lära oss av det här är att om man har katt så lämna aldrig datorn med sidoplåtarna av monterade 😄 .

Redigerat av BurninSven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.