Jump to content
Annons

PC och ANDROID...


brynte

Recommended Posts

det var då ett evinnerligt tjat om mac och ajfån/ ajpäd i tidningen;-)

när ska ni börja publicera studio för pc och android?

ovanför app sidan, står det ju iphone/ android, men det är ju ytterst sällan med något till android där, så det är väl lika bra att antingen inkludera, eller ta bort "android" från sidan!?

nädå, jag gillar, trots allt, tidningen, så skämt åsido;-)

jag kör alltså på pc och android!

det enda som fick mej att överväga iphone, var alla musikrelaterade appar och tillbehör, som ju hittills är överlägset android!

det som jag funderar över är om det ev skulle funka att använda några av dessa tillbehör, på android?

tex dessa:

http://www.ikmultimedia.com/products/irigmic/

http://www.ikmultimedia.com/products/irig/

apparna blir säkert svårt att få att funka på android, men skulle tex dessa adaptrar funka att koppla ihop med en android och sedan använda andra appar, för att spela in osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Anledningen till att Studio inte publicerar så mycket om Android är att det helt enkelt inte finns så mycket att skriva om. Kolla runt på Android Market och titta själv... Ganska tunt med vettiga appar?

Finns några ok 4-spårsportar (men såvitt jag vet helt utan extra-funktioner som t ex trummaskin), en ok midi-sequencer (dock inte så snygg) som heter Budgerigar, en allt-i-allo-studio som heter Zquence samt några appar som verkar vara mest för folk som sysslar med elektronisk musik, t ex ReLoop, Pocketband och Caustic.

Jämfört med iOS flora så är det verkligen inte mycket att skriva. Tyvärr.

Själv hoppas jag mycket på Windows 8/Windows phone 8. Där borde man ju på allvar kunna köra samma program på stationär dator som på telefon och allt där emellan, bara programmen har en smart och skalbar design.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad det är som skapar det här latencyproblemet när det gäller android. Handlar det om dålig programering eller något problem med hårdvaran, alltså telefonerna och surfplattorna? För min del är det fullständigt obegripligt att man har gjort den här tabben, som det väl måste anses vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

SadamJR: Dåliga drivrutiner och programmering på den fronten, eller dålig och dålig, helt enkelt så att dom inte tänkt på att androiden ska användas i musikproduktion.

Ok, och det är väl dåligt i så fall. De missar ju en hel nisch av potentiella användare. Den kanske inte är så stor, men det är ju en cool nisch att bli förknippad med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad det är som skapar det här latencyproblemet när det gäller android. Handlar det om dålig programering eller något problem med hårdvaran, alltså telefonerna och surfplattorna? För min del är det fullständigt obegripligt att man har gjort den här tabben, som det väl måste anses vara.

Som jag har förstått det så körs inte programmen direkt mot själva linux-kärnan, utan mot en slags variant på en Java-motor. Det förenklar säkert en hel del saker, men ju fler lager, desto större fördröjning...

Fast man kan ju tycka att det är lite synd att det inte gjorts fler musikprogram ändå. Om jag ser till mig själv t ex, jag spelar i princip aldrig in något i realtid när jag skriver eller arrangerar musik. Sitter ju mest och klickar in allting i pianorullen. Så för min del så hade en latency på ett par hundra millisekunder inte stört något märkbart.

Faktum är att det finns en midi-sequencer som påminner väldigt mycket om motsvarande del i Cubase, Budgerigar. Inte speciellt snygg, men väldigt funktionell. Problemet är dock att man skulle behöva ett annat arbetssätt i en telefon. Man får ju inte riktigt samma precision när man pekar med sitt finger på en 4.3" skärm som när man får använda en mus på en fullstor skärm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna android-diskussion poppar upp lite här och var på forumet nu! Men så sent som för några minuter sedan läste jag att Android 4.1 (Jelly Bean) kommer med förbättrad musik-/ljudhantering. Det pratas även om latency-förbättring inom vissa områden (under 10 ms nämns), men huvudsakligen på Samsung Galaxy Nexus, som det ser ut just nu. (Faktiskt mobilen jag använder.) Så nu är frågan om detta kommer att kunna göra musikproduktion möjlig för Android äntligen. Det får vi väl se när 4.1 släpps nu i Juli till ett par mobiler!

Mvh Fabian

Edit: Här är dagens länk där denna info kommer från: http://feber.se/android/art/246651/ljudet_kommer_att_bli_betydlig/

Redigerat av DuEJag
Link to comment
Dela på andra sajter

Som lekman så skulle jag tro att Apple har gjort det lätt för sig. Det är bara dom som gjort hårdvaran och den är väldigt "hårt" specad och IO S behövs bara skrivas till just den hårdvara varför både operativsystemet och hårdvaran redan från början är gjorda för varandra.. Inga krångliga APIer eller wrapper behövs.

Android och andra sidan som har sin grund i Linux är gjord för att kunna fungera med så många olika hårdvaru-plattformar som möjlgt kräver APIer och wrappers för att kunna fungera på alla dessa hårdvaror och det är det som skapar problem med bl.a. latency och andra kompabilitetsproblem.

Det är rätt enkelt att göra en app för IO S.. Egentligen bara att ladda hem Xcode för OS X och sätta igång.

Image-line har t.ex gjort ett försök att porta deras mjukvara till Android men dom verkar ha fått jobba häcken av sig för att få det att fungera på en (1) typ av android-driven hårdvara. Dock funkar den utmärkt på alla IO S plattformer.. Här lite mer info http://www.image-line.com/documents/android.html

Har över ett år kört den smärtfritt utan latency-problem på min iPad ver 1 http://www.image-line.com/documents/flstudiomobile.html

Med andra ord tror jag att problemet är att hårdvaran för Android är för varierad (kompabilitetsproblem), att man i princip måste skapa en app för varje hårdvara för att få det bra.

Men det är vad jag tror det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma resonemang gäller ju för vanliga datorer också. Folk kan klaga på Windows hur mycket dom vill, men med tanke på vilken otrolig mängd av variation av hårdvara det rullar på så är det kanske inte så tokigt trots allt? Och på PC-marknanden så anses ju Apple fortfarande varit ett mycket smidigare alternativ för musikbruk, även om man kan få till minst lika användbara DAW:s med andra datorer också.

Vi kommer säkert nå dit med mobiler också, men det kanske dröjer ett par år till. Ska dock bli spännande när MS börjar rulla ut Windows 8 både för datorer och telefoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

att apple leder stort ang musik appar, håller jag med om, men nog finns det allt en del bra appar, även till android och därmed borde även android appar, finnas med på sidan för appar, i tidningen!

använder tex denna för att skriva texter:

https://play.google.com/store/apps/d...S53b20uc3dwIl0.

har testat att spela in med denna och fick ett helt ok resultat, fast spelade bara in på 1 kanal, så det var inget ordentligt test iofs:

https://play.google.com/store/apps/d...Gl0cmFja2VyIl0.

den här verkar oxå lite intressant:

https://play.google.com/store/apps/d...YWVtb2JpbGUiXQ..

bara några exempel och det finns en hel del till att kolla upp!

läste någonstans att ik multimedia har appar på gång till android oxå, men är inte säker på om det stämmer!?

ingen som vet nåt om dom där tillbehören, som jag länkar till i första inlägget, ev skulle kunna funka, även på en android mobil?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

High end Android telefoner regerar ju på video sidan och det är ju inte helt kasst. Man kanske har delat upp marknaden 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej. Jag såg att Caustic redan har nämnts, men tycker nog att den är värd att lyftas fram igen. som sagt endast för elektronisk musik, men kan ju vara ett sätt att skissa musik även för andra iallafall.

Jag har provat den någon timme, men tycker redan att den är smidigare än Pocketband.

Ska försöka köpa den nu. kostar typ en femtilapp.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Android 4.1 verkar trevlig, men tyvärr verkar de tycka att Samsung Galaxy S2 som jag har är för slö för att uppdateras till det.

Vi får väl se...

Har dom skrivit det någonstans? Annars är det väl alldeles för tidigt att gissa om det, Jelly Bean kom väl till Nexus-enheterna alldeles häromveckan bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dom skrivit det någonstans? Annars är det väl alldeles för tidigt att gissa om det, Jelly Bean kom väl till Nexus-enheterna alldeles häromveckan bara?

Vet inte om det finns officiella uppgifter, men när jag googlade om det så fick jag iallafall den uppfattningen. Men vi får se helt enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...