Jump to content
Annons

Cubase kraschar när jag ska stänga av det


Recommended Posts

Nu är det så att på sistone har mitt Cubase SX börjat hänga sig när jag ska stänga av det. Allt funkar prima när jag använder det men när jag sedan är färdig och ska stänga programmet så hänger sig datorn så till den grad att jag måste trycka på den fysiska omstartknappen på datorn.

Har inte använt Cubase på ett tag och när jag nu i veckan köpte ett nytt midikeyboard så upptäckte jag problemet. Kan det ha med keyboardet att göra?

Nån som har haft nåt liknande problem eller vet vad som kan vara fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har också haft ett likanande problem!

Jag kör med SX2 och där brukar jag "ta bort" varje VSTi för sig innan jag stänger låten. Annars krachar hela programet och datorn låser sig...Reset!!!

Jag har även problem när jag ska öppna en låt som använder någon mjukvarusynt. Rör man eller klickar på något på skärmen innan låten är helt inladdad så tappar datorn kontakten med Cubase. Vet ej varför. Kanske någon plugg som strular men allt är ju köpt och reggat så jag vet inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också haft ett likanande problem!

Jag kör med SX2 och där brukar jag "ta bort" varje VSTi för sig innan jag stänger låten. Annars krachar hela programet och datorn låser sig...Reset!!!

Jag har även problem när jag ska öppna en låt som använder någon mjukvarusynt. Rör man eller klickar på något på skärmen innan låten är helt inladdad så tappar datorn kontakten med Cubase. Vet ej varför. Kanske någon plugg som strular men allt är ju köpt och reggat så jag vet inte riktigt.

Konflikt med grafikkortet? Lite långsökt kanske men iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyckats smalna ner problemet. Tog nyligen bort ignoreportfilter filen i mappen MIDI Port Enabler i Cubasemappen för att slippa köra emulerad keyboard (och slippa problemen som kommer i nästa stycke) och nu när jag provade att lägga tillbaka den fungerade det plötsligt att stänga av Cubase utan att hela datorn hänger sig 😉.

Problemet nu är dock att midikeyboarden beter sig helt konstigt när jag har lagt tillbaka filen. Helt plötsligt börjar programmet tolka uppsläpp av tangenterna som nedslag och spelar ljud då. Det händer även att vissa toner försvinner eller att dom fördröjs och sedan spelas alla på en gång. Vad kan vara fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...