Villa Superstar Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Nu är det så att på sistone har mitt Cubase SX börjat hänga sig när jag ska stänga av det. Allt funkar prima när jag använder det men när jag sedan är färdig och ska stänga programmet så hänger sig datorn så till den grad att jag måste trycka på den fysiska omstartknappen på datorn. Har inte använt Cubase på ett tag och när jag nu i veckan köpte ett nytt midikeyboard så upptäckte jag problemet. Kan det ha med keyboardet att göra? Nån som har haft nåt liknande problem eller vet vad som kan vara fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Straka Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Jag har haft liknande problem och det har då alltid varit någon plugg som krånglat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nightroad Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Jag har också haft ett likanande problem! Jag kör med SX2 och där brukar jag "ta bort" varje VSTi för sig innan jag stänger låten. Annars krachar hela programet och datorn låser sig...Reset!!! Jag har även problem när jag ska öppna en låt som använder någon mjukvarusynt. Rör man eller klickar på något på skärmen innan låten är helt inladdad så tappar datorn kontakten med Cubase. Vet ej varför. Kanske någon plugg som strular men allt är ju köpt och reggat så jag vet inte riktigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Jag har också haft ett likanande problem! Jag kör med SX2 och där brukar jag "ta bort" varje VSTi för sig innan jag stänger låten. Annars krachar hela programet och datorn låser sig...Reset!!! Jag har även problem när jag ska öppna en låt som använder någon mjukvarusynt. Rör man eller klickar på något på skärmen innan låten är helt inladdad så tappar datorn kontakten med Cubase. Vet ej varför. Kanske någon plugg som strular men allt är ju köpt och reggat så jag vet inte riktigt. Konflikt med grafikkortet? Lite långsökt kanske men iaf... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Villa Superstar Posted March 7, 2005 Author Share Posted March 7, 2005 Har lyckats smalna ner problemet. Tog nyligen bort ignoreportfilter filen i mappen MIDI Port Enabler i Cubasemappen för att slippa köra emulerad keyboard (och slippa problemen som kommer i nästa stycke) och nu när jag provade att lägga tillbaka den fungerade det plötsligt att stänga av Cubase utan att hela datorn hänger sig 😉. Problemet nu är dock att midikeyboarden beter sig helt konstigt när jag har lagt tillbaka filen. Helt plötsligt börjar programmet tolka uppsläpp av tangenterna som nedslag och spelar ljud då. Det händer även att vissa toner försvinner eller att dom fördröjs och sedan spelas alla på en gång. Vad kan vara fel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapid Wanker Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Tar det här ur ett något dimmigt minne, men jag har för mig att man inte ska flytta ignoreportfilter utan kopiera det så att det ligger på båda ställena...men det kan ju hända att jag minns fel 😲 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Villa Superstar Posted March 9, 2005 Author Share Posted March 9, 2005 Wanker: Provade detta och resultatet är samma som när filen var flyttad. Keyboarden funkar fint men programmet hänger sig när jag ska stänga av det. Om någon har ens en liten aning så skriv gärna, hur liten den än är 😉? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapid Wanker Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Har du aktiverat den emulerade midiporten igen? (Om du slog av den när du flyttade ignoreportfilter) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts