Jump to content
Annons

Grötig röst.


mikelaaa

Recommended Posts

Hej. Min passion är då att sjunga som så många andra i min ålder. Jag tar privatlektioner på musikskolan, kan också tala om att jag är en tjej på 17 år.

Jag brukar få en del beröm för att jag är duktig osv av sångläraren. Dock tycker jag att när jag spelar in mig själv och när jag tar i något så brukar de lätt låta som att jag har en köttbulle i halsen, om ni förstår vad jag menar. Det är inte som någon har kommenterat men det är alltid något som stör mig när jag lyssnar på mig själv. Min fundering är då om detta kan bero på mina enorma halsmandlar som jag har. Vet inte hur dom påverkar rösten men om de skulle få min röst att låta mindre som jag förklarat genom att operera bort dom så skulle de kunna övervägas. Var svårt att avgöra vart en tråd som denna skulle platsa men här får duga och jag hoppas ni kan hjälpa mig på ett eller annat vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag är ingen logoped, eller läkare av något annat slag, men jag måste säga att det låter ganska orimligt att det är pga dina halsmandlar. troligtvis är det pga din dåliga teknik, sånglärare vet ofta inte riktigt hur halsen fungerar utan återupprepar snarare gamla myter om hur man ska göra.

om du skulle ladda upp en fil här när du sjunger kanske någon på forumet skulle kunna lokalisera var "felet" ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vad är det du spelar in med? Är det en riktig mikrofon och så, eller är det något annat? Förmodligen något bra, men om inte, så kan det vara för att saken är dålig på att ta in ljud och spela upp det bra ^^

Att halsmandlarna skulle påverka tvekar jag på. Jag hade en tjej som gick i min estetklass som hade ont och jobbigt ibland att sjunga, men det påverkade ju inte rösten på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in med SE X1 mikrofon och steinbergs Cl1 ljudkort och ibland när jag bara vill höra hur jag sjunger en låt så kan jag spela in den med min iphone 4s eller så har jag spelat in med min systemkamera. Jag kan länka videor jag lagt upp på youtube men på dem reagerar jag inte på det så. Jag hittade en eller två låtar då jag tycks låta ''grötigt'' även på de från studion. Men det blir oftast på mobilen det blir kasst.

http://www.youtube.com/user/festisflicka?feature=mhee mitt konto.

Vet dock inte hur jag ska visa er de andra eftersom de inte finns på youtube. Förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint du sjunger! Kanske du är lite osäker ibland och inte riktigt vågar? 🙂 Bra hörs det iaf. Avis på att du har mixerbord så du kan använda mikrofon live, den skulle jag vilja ha till min Neumann x) Jag är inte tillräckligt proffsig för att kunna kommentera din röst så noga, för du sjunger bättre än mig xD

om du vill lägga upp andra filer, fixa dropbox. Det gjorde jag, och det var ju rätt lätt och funkade (: ick dock inte en sådan fin box som alla andra får när de lägger upp den här, utan min blev bara en länk, men som sagt - det funkade ändå ^^

Redigerat av littlemess
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!! 🙂 Jag är medveten om mitt kassa uttal, speciellt på ''how to save a life''. Om det är de du menar ? Men ska försöka tänka på det och se om det blir bättre.

Lånade min pojkväns account på mediafire. Denna låten spelade jag också in endast som ett test för att se hur jag sjöng den, det är därför den är så kort. Men det kan ju som sagt bero på att jag inte klarar låten på grund av min inte så bra teknik och min osäkerhet på den. Och när jag spelar in på mobilen så beror det på det kassa ljudet eller ja den kassa micken. haha..

http://www.mediafire.com/?5f1sod1dttglnu8

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint du sjunger! Kanske du är lite osäker ibland och inte riktigt vågar? 🙂 Bra hörs det iaf. Avis på att du har mixerbord så du kan använda mikrofon live, den skulle jag vilja ha till min Neumann x) Jag är inte tillräckligt proffsig för att kunna kommentera din röst så noga, för du sjunger bättre än mig xD

om du vill lägga upp andra filer, fixa dropbox. Det gjorde jag, och det var ju rätt lätt och funkade (: ick dock inte en sådan fin box som alla andra får när de lägger upp den här, utan min blev bara en länk, men som sagt - det funkade ändå ^^

Tack så mycket! 😄 ja det kan ju va så. Anledningen till att jag reagerade på det så just idag var för att jag spelade in en låt som jag tyckte jag behärska på mobilen och som jag kunde utantill och då blev min röst så hemsk som en köttbulle i halsen som sagt, vilket jag tyckte var konstigt. Men det är ju en ganska snabb låt vilket kanske tyder på att jag inte behärskar det än heller eller så beror det på den ska micken på mobilen.. Jag får helt enkelt testa samma låt men min andra utrustning så borde det nog komma fram hur det är. 🙂 Fick fixat med länken, har skickat den över !

Link to comment
Dela på andra sajter

det är artikulationen du måste öva på... ingen idé att jag ger tips, fråga din sånglärare, den vet säkert utan tvekan flera övningar för det (annars kanske du borde fundera på om du är hos rätt person). stäm gitarren också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är Prestations ångest du har, där av Köttbulle i halsen .Men som sagt gå till läkare se över halsen .För att vara säker. Har haft många köttbullar i halsen vid framträdande ,Pure Ångest som det kallas .Varför ,är det ingen som vet ,Stress okontrolerat inget man kan göra direkt .Brukar släppa efter ca 5 minuter när medvetandet, att jag är här och sjunger infaller i hjärnbarken .Fint sjunger du men ser inga Köttbullar på utsidan =)

mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det massa aspekter. Du är ung oerfaren du tittar in i kameran hela tiden, det är inte den som är väsentlig. Se till att skaffa ett bra skälv förtroende gent i mot dig skälv .Lyssna på din röst mycket, vänj dig vid den som inspelad, skäms inte över den samt lika dant med videos se dig skälv,massor av gånger gilla det du ser hör ,, Så är du på rätt väg =)

Mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha lustläst vad som skrivits tidigare i tråden, men en spontan reflektion är att alla mikrofoner inte passar för alla röster. Låter det likadant med någon annan mikrofon? Valet av mikrofon kan vara ganska kinkigt ibland.

Och en annan sak: akustiken. Uppstår samma fenomen oavsett var du sjunger någonstans? Brister i akustiken kan spela märkliga spratt emellanåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just det, mikrofonen kan spela roll. Jag vet att t.ex Sennheiser e945 verkligen inte passar mig, för det blir jäättegällt när jag sjunger och tar i.

Är det bara när du spelat in som du hör det, eller kan du höra det när du sjunger utan mikrofon också?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är artikulationen du måste öva på... ingen idé att jag ger tips, fråga din sånglärare, den vet säkert utan tvekan flera övningar för det (annars kanske du borde fundera på om du är hos rätt person). stäm gitarren också!

Okej jag ska prata med hon. 🙂 haha ja, jag får väl bli bättre på de...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha lustläst vad som skrivits tidigare i tråden, men en spontan reflektion är att alla mikrofoner inte passar för alla röster. Låter det likadant med någon annan mikrofon? Valet av mikrofon kan vara ganska kinkigt ibland.

Och en annan sak: akustiken. Uppstår samma fenomen oavsett var du sjunger någonstans? Brister i akustiken kan spela märkliga spratt emellanåt.

Det brukar bli så med min mobil, men även då med min studio, fast bara de som jag la ut och en till, så det är sällan. Med min systemkamera har det också blivit så då jag inte använt mig av någon mikrofon som i videon.

Jag ska kolla upp det med akustiken, det är inget jag har tänkt på innan.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en annan grej: Alla sångare/sångerskor har ju de tonarter som man sjunger bättre i än andra. Hur skulle det bli om du exempelvis höjde låten ett halvt steg? (Kanske ett långskott, men allt som kan hjälpa är ju värt att fundera över.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en eller två låtar då jag tycks låta ''grötigt'' även på de från studion. Men det blir oftast på mobilen det blir kasst.

Jag har inte lyssnat på nåt, men som du skriver, att det är "mobilen som ger kasst ljud", det är ju inget konstigt, mobilen är bara en enkel inspelare, det är INTE dina stämband eller nåt det beror på. Med riktiga studiogrunkor + akustik blir det 100 gr bättre.

Sen är det för de allra flesta en riktig chock att med tydlighet få höra hur man låter, det man hör inne i huvudet av sin egen röst är ju nåt helt annat, och det enda man är van av sig själv sen barnaåren. Andra personer har ju aldrig hört det du hör i huvet och tycker bara det låter bra.

Öva på, med både röst och inspelningsteknik så blir du bara bättre å bättre dag för dag, precis som i den gamla visan med Sigge Fürst eller nån vem det nu är.

Välkommen till forumet, om ingen sagt det förr!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tittat på Skyskraper-tuben...

Du sjunger för långt från micken, du får med för mycket av rummets ekon då.

Gitarren är alldeles för stark i förhållande till rösten..

Du borde sjunga utan att spela gitarr samtidigt, tror du sjunger bättre än du spelar gitarr...

Men det låter helt klart som att du har en fin röst.

Du ser lite rädd ut, och det är normalt, det är rejält jobbigt, nästan omöjligt, att vara naturlig inför en kamera i ett publikfritt rum.

Ta inte illa upp om du får små sågningar av det som inte är proffsklass på, det är så du blir först bättre, och sen bäst... Det här med ljudet är nåt som tar 20 år att lära sig. Den mick du har är nog inte så vidare för inspelning. Live är den nog bättre....

Jag tycker det är så kul med ungdomar som satsar på sång o musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en annan grej: Alla sångare/sångerskor har ju de tonarter som man sjunger bättre i än andra. Hur skulle det bli om du exempelvis höjde låten ett halvt steg? (Kanske ett långskott, men allt som kan hjälpa är ju värt att fundera över.)

Jag brukar höja och sänka mina låtar så som jag trivs bäst att sjunga dom. Så det stämmer. Ja tack. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat på nåt, men som du skriver, att det är "mobilen som ger kasst ljud", det är ju inget konstigt, mobilen är bara en enkel inspelare, det är INTE dina stämband eller nåt det beror på. Med riktiga studiogrunkor + akustik blir det 100 gr bättre.

Sen är det för de allra flesta en riktig chock att med tydlighet få höra hur man låter, det man hör inne i huvudet av sin egen röst är ju nåt helt annat, och det enda man är van av sig själv sen barnaåren. Andra personer har ju aldrig hört det du hör i huvet och tycker bara det låter bra.

Öva på, med både röst och inspelningsteknik så blir du bara bättre å bättre dag för dag, precis som i den gamla visan med Sigge Fürst eller nån vem det nu är.

Välkommen till forumet, om ingen sagt det förr!

Du har nog rätt. 🙂

Tack du! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tittat på Skyskraper-tuben...

Du sjunger för långt från micken, du får med för mycket av rummets ekon då.

Gitarren är alldeles för stark i förhållande till rösten..

Du borde sjunga utan att spela gitarr samtidigt, tror du sjunger bättre än du spelar gitarr...

Men det låter helt klart som att du har en fin röst.

Du ser lite rädd ut, och det är normalt, det är rejält jobbigt, nästan omöjligt, att vara naturlig inför en kamera i ett publikfritt rum.

Ta inte illa upp om du får små sågningar av det som inte är proffsklass på, det är så du blir först bättre, och sen bäst... Det här med ljudet är nåt som tar 20 år att lära sig. Den mick du har är nog inte så vidare för inspelning. Live är den nog bättre....

Jag tycker det är så kul med ungdomar som satsar på sång o musik...

Jag ska tänka på detta! Jag tror också det blir bättre då. Även för att det då blir mycket lättare att koncentrera sig på själva sången. Men jag vet inte hur jag ska kunna skippa gitarren eftersom jag gärna vill ha musik till och gitarren är även bra för då kan jag bestämma tonart själv. Har inte gått gitarr kurs utan lärt mig själv så får se till att börja så det kan bli bra också.

Jag använder mig av en mic live och en för inspelning. Den jag har för inspelning är SE X1 och den live som är i videon vet jag inte vad den heter. 🙂

Roligt att höra! Dock är det en svår bransch att komma in i, men det är ju värt att försöka. Får se till att få till bra inspelningar och fortsätta öva. Vill försöka komma ut och uppträda lite med där jag får möjlighet. fast det får vänta tills jag fått lite bättre självförtroende gällande sången och det. Är också en väldigt blyg tjej så får se till att lära mig att ta plats. 🙂

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår bransch att komma in i skriver du...

Man behöver ju inte komma så långt att man tjänar en massa stålar, för det räcker det varken med superröst, superljud och superbra låtar, man ska ha en j-a tur att få rätt kontakter, rätt marknadsföring osv oxå. Nu menar jag inte att inte du kan ha denna tur (och skicklighet) utan att musiken i sig är en väldig rikedom att ha inombords och på lyckade inspelningar. I en intervju med den då rikaste mannen i världen, Howard Hughes, så sa han att det enda han ångrade i sitt liv var att han aldrig lärt sig spela piano. Så det var en rikedom han inte kunde köpa för alla pengar i världen.

Ett tips från mig är att satsa stenhårt på nån utbildning som är icke-musik, musiken pysslar du med parallellt, att enbart syssla med musik och tex ha den blåslampan på sig att man måste jaga speljobb jämt för att överleva är inte så kul. Jag spelar enmansband ganska mycket, och ärligt talat så hatar jag det ibland. Men det har gjort så att jag fått råd att bygga upp en liten studio hemma, nu ska jag ta färre spelningar och leka mer hemma i studion.

Att ständigt och jämt spela på krogen bland asfulla idioter kan lätt göra att man helt lessnar på allt som har med musik att göra, och det helt i onödan.

Så att ha ett yrke att leva på, och sen att spela musik för musikens skull är mitt råd. Skulle musiken gå så bra att pengarna rasar in i stora lass är det ju bara att satsa fullt ut då och lägga det vanliga jobbet på is... Men att inte lägga alla ägg i en korg är ett bra ordspråk i min värld.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...