Jump to content
Annons

Delad upphovsrätt, vad gäller?

Recommended Posts

Syntech (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vi var 3 killar som gjorde radioversioner av 2 låtar (inkl. sångerska). En av oss står också för arrangemanget. Det skrevs kontrakt med ett musikförlag (där allt gick rätt till med fördelning), eftersom ett utländskt skivbolag vill släppa dessa låtar.

Men nu gick någonting snett. Varken jag eller sångerskan har hört eller fått tag på de 2 andra killarna. På ryktesväg har vi hört att de gjort nya längre/tyngre mixar för dansgolvet på varje låt, eftersom skivbolaget ville ha detta.

Meningen var ju att detta skulle vara ett samarbete mellan oss. Får de verkligen göra så här utan att alla upphovsmän är överens? Eller är det så att musikförlaget äger rättigheterna till låten och de andra kan göra vad de vill?

Hade för mig att upphovsman/män måste tillfrågas om låter görs om eller har jag fel?

Läste i Studio nr1 2012, sid 11, att alla delade upphovsmän har rätt att blockera beslut om släpp, men är osäker om detta gäller efter musikförlagsavtal. Om det gäller kontaktar man i så fall skivbolaget eftersom de andra parterna inte går att nå?

Annons
Postat

Den ideella upphovsrätten går aldrig att förhandla bort, så man måste såvitt jag vet cleara med övriga upphovsmän att det är ok med nya versioner. Eftersom de nya versionerna är bearbetningar och inte nya unika verk, så ska du också ha din del av STIM-ersättningen när de nya versionerna spelas (om du är med i STIM...).

Syntech (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo, STIM är det ok med eftersom alla nya versioner kommer att gå under verkens namn. Så ersättningen är inte problemet.

Det jag inte gillar, är att jag inte har någon aning om hur de nya versionerna låter (speciellt då jag hade de mesta av idéerna till den ena låten). Samarbetet försvann direkt när skivbolaget ville ha låtarna.

Sångerskan (släkting till mig), är väl mindre nöjd men osäker om hon kan göra något eftersom hon inte är upphovsman till musiken.

En av de andra killarna är dessutom artisten (vs sångerskan) och har skött all kontakt med skivbolag och musikförlag. Vad som sagts mellan honom och skivbolag har vi ingen aning om, men allt är OK mellan oss och musikförlag

(även STIM).

Anledningen till att jag vill stoppa releasen (av de nya versionerna), är att jag vill ha nån form av respons från de andra killarna. En chans till att höra hur de låter och om jag inte är nöjd, åtminstånde ha en chans att komma med förslag.

Har funderingar på att kontakta skivbolaget själv, men har avvaktat då jag inte vet vad som gäller (förrutom det jag läste i Studio).

Redigerat av Syntech
Syntech (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo, kanske skall börja med det. Hoppas de lyssnar... De vill väl bara tjäna pengar, oavsett om det är nya versioner av låtarna. Och själv tror jag inte förlaget vet någonting om dessa, eftersom de alltid mejlat alla inblandade när det rört radioversionerna. Får kolla upp det på måndag.

Redigerat av Syntech
Postat

Är det inte så att man har ganska små möjligheter att stoppa utgivningar, även om man är upphovsman, så rättmätig ersättning betalas ut?

Postat (redigerat)

Till Syntech:

I din situation (så som du har beskrivit den) figurerar tre överenskommelsetyper som alla i stort sett är oberoende av varandra men som kan leda till juridiskt tjafs om de ingåtts på slarvigt (läs: ogenomtänkt) sätt:

1. Överenskommelsen upphovsmännen (er tre) sinsemellan om hur samarbetet ska gå till.

2. Förlagskontraktet.

3. Skivkontraktet.

I och med att ni tecknade förlagsavtal, och om avtalet följer "praxis", så har ni som upphovsmän inte mycket att säga till om när det gäller vem som ska få spela in era låtar, när eller hur. Dock med två undantag; ifråga om s.k. förstagångsutgivning eller om utgivning/nyttjande strider mot URL:s ideella rättigheter. Som regel överlåter man "bestämmandet" på förlaget, och detta är fullt normalt.

Att ni är tre upphovsmän som har tecknat förlagsavtal för ett och samma verk hindrar inte att två av er kan teckna artist-/producentavtal med ett skivbolag sidan om, spela in låten (på nytt) och få den utgiven. Skivbolaget behöver inte sträcka sig längre än till förlaget för tillstånd. Dock, igen, med beaktande av undantagen ovan.

Alltså: om det inte finns något (skriftligt) avtal på att ingen av er får spela in låten i fråga utan samtycke och/eller samverkan med låtens samtliga upphovsmän, och om detta inte rör sig om en förstagångsinspelning, så kan man inte anse att de "2 andra killarna" har gjort något fel. Att det kanske anses omoraliskt är en sak men fullständigt irrelevant i juridisk mening.

MEN... om utgivningen rör sig om en förstagångsutgivning (= aldrig offentligjord, typ) så har du goda chanser att motsätta dig utgivning. Men normalt får inte STIM/NCB lämna sådant godkännande utan ditt medgivande. Därför måste det ha skett oegetligheter från antingen de "2 andra killarna"s sida, genom att de har lämnat falska garantier till skivbolaget, eller från skivbolagets sida som kanske inte har brytt sig att söka tillståndet.

Så frågan är vad fan som har hänt. Egentligen.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Postat

Ber att få förtydliga mig själv ovan:

Jag är lite inkonsekvent med uttrycken "förstagångsutgivning" och förstagångsinspelning". Egentligen menar jag samma sak men syftar i huvudsak på om låten i någon form har offentliggjorts för allmänheten.

Syntech (oregistrerad)
Postat

Ber om ursäkt. Tog diskussionen vidare via PM med Valle. Här ett kort sammandrag:

Alltså: om det inte finns något (skriftligt) avtal på att ingen av er får spela in låten i fråga utan samtycke och/eller samverkan med låtens samtliga upphovsmän, och om detta inte rör sig om en förstagångsinspelning, så kan man inte anse att de "2 andra killarna" har gjort något fel.

Nope, finns inget skriftligt mellan oss.

MEN... om utgivningen rör sig om en förstagångsutgivning (= aldrig offentligjord, typ) så har du goda chanser att motsätta dig utgivning. Men normalt får inte STIM/NCB lämna sådant godkännande utan ditt medgivande. Därför måste det ha skett oegetligheter från antingen de "2 andra killarna"s sida, genom att de har lämnat falska garantier till skivbolaget, eller från skivbolagets sida som kanske inte har brytt sig att söka tillståndet.

Låtarna har offentliggjorts på en så kallad "promoskiva" och även spelats ute på klubbar.

Jag ser låtarna som utgivna här, ja.

Å andra sidan, om det är så att det gäller förstagångsutgivning för mig personligen, har jag aldrig lämnat tillåtelse om offentliggörande till skivbolaget. Dock har jag skrivit på förlagsavtalet, i vilket jag förstår att jag medgivit detta.

Om låten gavs ut första gången efter det att du skrev på förlagsavtalet så kan förlagsavtalet, som du nämner, mycket väl ha omfattat rätten att medge förstagångsinspelning.

Allt detta hände efter att förlagsavtal skrevs.

Det är bara att lära om och lära rätt!, så att man inte gör samma misstag igen 😉

Bockar och bugar för all hjälp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.