Jump to content
Annons

Kan man ha flera ljudkort igång på samma dator i windows?

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Kort sagt är det möjligt, det går i osx vet jag men jag undrar om det skulle funka i windows oxå. Jag tänker på flera ljudkort av olika fabrikat och typ, inte två lika i par för att öka antalet in och utgångar.

Det jag menar det är går det att välja ett ljudkort för tex Skype och ett annat för ditt musikprogram etc etc.

Annons
Postat

Borde gå men vågar inte lova.

Tror inte jag testade fullt ut men det funkade när jag körde jag ett Yamaha (DSP) kort tillsammans med soundfonts-synten på SB-Audigy-kortet. Men det var alltså med soundfonts.

Spelade upp på båda samtidigt som jag spelade in på DSP-kortet. Inga problem.

En gång när jag hade två SB-kort samtidigt med samma drivrutiner funkade det inte alls dock. :/

Postat (redigerat)

Ok tack för svar, får testa och se om det funkar. Har ett delta 44 och ett gäng fw och usb kort jag kan testa med. Det kan vara praktiskt ibland att kunna välja olika ljudkort till olika program.

Jag har iofs bara win 8 men det har rullat på ganska bra hittils, även med win 7 drivare.

Redigerat av BurninSven
Postat

Det beror på hur ASIO-drivern är gjord. De flesta drivrutinerna fungerar nog med flera kort av samma modell, vissa fungerar om man håller sig till samma fabrikat och vissa fungerar bara med ett kort oavsett vilket.

Eventuellt kan det fungera att kombinera de olika korten så att de fungerar tillsammans, med ASIO4ALL - men då försvinner möjligheten att använda eventuella specialfunktioner i ljudkorten.

Om de inte behöver kombineras, utan ska fungera separat till olika program, så är det inga bekymmer alls. Jag har alltid kört med det inbyggda ljudkortet till systemljud etc, medan det seriösa ljudkortet får ta hand om musikskapandet.

Postat

Har tre kort i min burk. Ett Presonus 22vsl (usb), ett Soundblaster Arena gaming headphones (USB) till spel. Samt ett inbyggt på moderkortet, detta kort kör jag till ett par sunkiga datorhögtalare till ungarna. Ska jag jobba i cubase går jag bara in i kontrollpanelen under hantera ljudenheter och väljer vilket ljudkort som skall användas, i detta fall Presonuskortet. Allting funkar strålande. Kör win 7, 64bit.

Postat

Du behöver inte ens göra så, utan det räcker att välja rätt ASIO-driver i Cubase. Det behöver inte stå som ljudenhet i Windows. Det är t o m bättre att det inte står som ljudenhet i Windows - för om systemet försöker spela upp ett ljud med annan samplingsfrekvens än den du kör med i Cubase, så kan det strula med musikljudet. Försöker systemet spela upp ett ljud, så går det då genom ljudkortet som är inställt i Windows och man har det seriösa ljudkortet fritt från sådant elände. 🙂

Postat

Du behöver inte ens göra så, utan det räcker att välja rätt ASIO-driver i Cubase. Det behöver inte stå som ljudenhet i Windows. Det är t o m bättre att det inte står som ljudenhet i Windows - för om systemet försöker spela upp ett ljud med annan samplingsfrekvens än den du kör med i Cubase, så kan det strula med musikljudet. Försöker systemet spela upp ett ljud, så går det då genom ljudkortet som är inställt i Windows och man har det seriösa ljudkortet fritt från sådant elände. 🙂

strålande! Tack för tipset!
Postat (redigerat)

Jag menar om det går att använda dom på samma gång tex ha skype på ett och samtidigt ha musikprogrammet igång på en annat osv.

Jag tolkar Claes svar som att det ska funka men jag har inte hunnit testa själv ännu dessvärre.

Redigerat av BurninSven
Postat

Jo, det fungerar ibland, och ibland inte beroende på drivrutiner o.s.v, och hur program funkar.. vilka streams som används, man får testa...

Postat

Jag menar om det går att använda dom på samma gång tex ha skype på ett och samtidigt ha musikprogrammet igång på en annat osv.

Jag tolkar Claes svar som att det ska funka men jag har inte hunnit testa själv ännu dessvärre.

Jag har alltid kört på det sättet, så att Windows har det inbyggda ljudkortet som standardljudkort, medan mitt RME-korts ASIO-driver är vald i Cubase. Det har funkat perfekt ända sedan min första PC när jag körde Win95... 🙂

Om man ska hitta en nackdel med att köra på det sättet, så är det i så fall att man behöver ha separata högtalare till det inbyggda ljudkortet...

Postat

Ok tack för svar tänkte väl att det måste gå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.