Jump to content
Annons

effektiv "portabel" akustikbehandling i betongrum på 12m2


London

Recommended Posts

Har en lokal på 12m2 med enbart betongväggar som jag ska använda som produktionsrum / lyssningsrum.

Nu är det så att jag troligen bara kan ha den ett år så jag vill inte lägga ner jobbet på att slänga upp dubbla gipsskivor mm för att få bra akustik i rummet.

Vilket sätt är bäst att lösa akustikproblemet? Har övervägt Moltontyg, Mollskinn, Soft Velvet 6845 tyget och överlag iden om att slänga upp snabb lösning som jag enkelt kan montera ner, men tyg på alla väggar känns lite som att totalt "döda" rummet. skulle kunna köra lösa absorbenter väl placerade efter spegelmetod + ev basfälla vid eventuellt problem i det området men väggarna är ju fortfarande i betong runtom.

Nån som har bra tips ?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla om annonsen på blocket finns kvar med bygelabsorbenter för någon hundring styck. Blir betydligt bättre än scenmolton mm.

Nilsson beställde ju från den annonsen för ett tag sedan men verkar dock inte fått leverans ännu, däremot fakturan..

Link to comment
Dela på andra sajter

bygg absorbenter som du ställer på golvet, kolla det jag skrev här:

https://www.studio.se/index.php/topic/93983-enkel-studio-i-nyborjarfasen-vad-ar-bast-o-billigast-att-satsa-pa-eg/page__st__30

men i ditt fall bör du sätt upp symetriskt mot mitten av en vägg. även ställa absorbenter i alla 4 hörn.

om man inte vill att det ska bli(eller att det upplevs) för dött i övre frkvensområdet så kan man kruva smala trälister på absorbenterna äfter slumpmäsiga eller mattematiskt uträknade mönster för att tillföra liter diffus reflektion i rummt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...