Jump to content
Annons

Får man lägga upp sina egna covers på kända låtar och få mixningskritik?


golden hair

Recommended Posts

Får man lägga upp sina egna covers på kända låtar och få mixningskritik? Jag tänkte om det var så att man bara fick lägga upp sina egna låtar eller covers också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte du får lägga upp covers, har själv gjort det nån gång och det blev ett herrans gnäll. Förstår inte varför dock.

Kanske för att reglerna är ganska tydliga på att man inte får...? Du kan ifrågasätta att reglerna är som de är, men du kan väl ändå inte ifrågasätta att folk reagerade på att du bröt mot reglerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller detta alla covers? Tänkte på sådana som anger ”Trad.” under rubriken upphovsman och ”Manus” under rubriken musikförlag. Kan inte komma på någon specifik låt just nu, men jag är säker på att det finns…

Om man spelat in när man sitter och jammar lite och någon ”riktig” låt råkar komma med på ett hörn? Hm… okej, jag ger mig, jag har inte läst reglerna…

Kom bara att tänka på att jag spelat in några låtar som jag inte anser att jag skrivit själv, men jag är hyfsat säker på att ingen annan heller skrivit dem (bara fått ett antal toner och ackord på hjärnan och spelat in skiten). Har spelat upp dem får några få personer och ingen har känt igen dem hittills i alla fall. Hur kan man vara absolut säker på att det man spelar inte tillhör någon annan…?

Tillägg:

Kom på att jag har snott introt på en av mina patetiska inspelningar från introt på en helt annan låt, som normalt brukar ha ett helt annat intro. Gitarristen som spelar introt (det jag ”snott” alltså) spelar under pseudonym, eftersom han har något kontrakt som förbjuder honom att medverka på inspelningar utanför kontraktets gränser, så att säga, så jag vet inte ens vad vederbörande heter, så jag kan ju inte heller fråga honom om jag får ”sno”, eller åtminstone låna introt… Själv spelar jag melodislingan i introt på ett lite annorlunda sätt, i ett annat tempo och i en annan tonart och på ett annat instrument (vanlig telecaster istället för någon ”lap-steel guitar” eller vad det nu heter på svenska…), men man hör nog ganska klart och tydligt att det är samma melodi i grund och botten.

Nåja, skit samma, jag har ändå inte tänkt publicera skiten (det finns ju gränser för hur mycket man vill göra bort sig); det var mest en hypotetisk fråga.

Redigerat av guraknugen
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller detta alla covers? Tänkte på sådana som anger ”Trad.” under rubriken upphovsman och ”Manus” under rubriken musikförlag. Kan inte komma på någon specifik låt just nu, men jag är säker på att det finns…

Mjo. Det är är väl egentligen bara STIM:ad musik man inte får lägga upp covers på, eller när man inte har tillstånd från upphovsmakaren.

Det finns ju ett undantag också, som heter parodi. Alltså om du har gjort en låt som är en mycket tydlig parodi på en annan..

https://www.studio.se/index.php/topic/149-forumregler-viktiga-att-ta-del-av/page__view__findpost__p__764

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...