Jump to content
Annons

Vad skiljer olika ljudkort åt?


goteson (oregistrerad)

Recommended Posts

goteson (oregistrerad)

Hej.

Jag har en fundering, då jag är på gång med studiobygge. Vad är det egentligen som definierar ett bra ljudkort? Hur påverkar ljudkortet min arbetsprocess?

Jag har sedan två år tillbaka haft tillgång till en bra studio (med digirack, focusrite, octopre, mackie big knob och sånt där), men måste nu lämna den då jag flyttar och ska då fixa något eget.

Jag har personligen ett Tascam US122. Mycket simpelt och gammalt ljudkort men det har alltid funkat bra. Så jag undrar vad man vinner på att byta upp sig i ljudkortsvärlden, och vad jag ska tänka på i så fall? (Vet dock att det inte finns några nya drivers för US-122, så det är inte kompatibelt med nyare operativsystem, men säg vilket som helst av de nyare billiga ljudkorten)

Naturligtvis förstår jag det enkla, ut- och ingångar osv. Latency åsså, men det har jag aldrig haft problem med. Också överföringshastighet med USB/Firewire/Thunderbolt är ju lätt att humma.

Men som sagt,

Vad definierar ett bra ljudkort?

Vad har de mer avancerade varianterna som inte de enklare har?

Thx!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

  • Stabila drivrutiner
  • Drivrutiner som snabbt uppdateras av tillverkaren vid behov
  • Smart routing internt, för latencyfri medhörning
  • Bättre omvandlare (även om det nu för tiden inte är lika stor skillnad, som det har varit förr i tiden)

Bäst i hastighetsracet är alltid ett internt kort, eftersom det sitter direkt inkopplat på bussarna, istället för omvägen via ett externt interface.

Sedan kommer det nya Thunderbolt, sedan Firewire och sist USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktigaste skillnaden om man ser till just ljudkortsdelen (många ljudkort innehåller även mic-preampar m.m.) är hur väl de lyckas omvandla den analoga signalen till en digital signal, utan att tappa något på vägen.

Edit: och allt det Claes sa. 🙂

Redigerat av Esaias
Link to comment
Dela på andra sajter

goteson (oregistrerad)

Okej. Tror jag hajar lite iaf. Konkret exempel:

M-audio mobilepre mkII mot fast track c400? 96khz fattar jag men hur ska jag veta mer? Hittar inga fler relevanta specar? Bortser då från fast track:s extrea features och ser bara till ljudkortsfunktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

goteson (oregistrerad)

Använder PT för tillfället men måste skaffa nytt eget. Så jag behöver ett ljudkort som jag kan ta enklare samples med. Jobbar mycket med små samples och redigerar i seq, sällan eller aldrig några bandtagningar eller liknande. Möjligen då akustiska uppmickningar med ett stereopar bara.

Anledningen att jag frågade om m-audio är naturligtvis att de kan köras med PT mp9 , som jag har fattat det är det inte så mycket skillnad mellan det och fullständiga PRO tools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...