Jump to content
Annons

Hur gör ni när ni arrangerar för orkester?


zockey

Recommended Posts

För er som brukar göra musik för orkester, hur brukar ni gå tillväga när ni arrangerar?

Sitter ni vid pianot och gör alla stämmor och sedan applicerar ni ut det hos de olika instrumenten eller jobbar ni med mindre delar åt gången?

Blir lite nyfiken på hur man brukar gå tillväga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte så ofta jag gör det, men jag skulle utgå ifrån själva huvudtemat (tänk klaverutdrag) och tänka ut hur de olika instrumenten borde framföra det, eller om de ska spela någon kontrasterande harmoni istället. Skulle dock inte "komponera" varje separat stämma, utan en del skulle jag bara "tänka" ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gör det (och det är inte varje dag, bara när jag känner för att sitta ner med något av mina evighetsprojekt) greppar jag faktiskt oftast en nylonsträngad gitarr. Behöver jag klura extra mycket sätter jag mig vid ett klaviatur, men det brukar bara behövas när jag tappar greppet om teorin i de fall det behövs, eller behöver bena ut en krånglig passage.

Själva ljuden, instrumenten och stämmorna brukar jag aldrig ha problem med, de finns i huvudet. Men så är jag en klassiskt tränad cellist med nästan tio år i kammarorkester i bagaget, så för mig är det nog lite enklare att "höra" hur det ska låta inne i huvudet. Jag vet hur jag vill att varje stämma och instrument ska låta, så jag utgår från det. Jag radar aldrig upp stämmor eller ackordtoner för att sedan dela ut dem till diverse instrument. Musiken skrivs som en enda "klump", och arret är liksom färdigt att skrivas ut på notblad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pysslar med spel och filmmusik inte direkt orkestral musik som är tänkt att spelas av andra utan gör produktionen själv från början till slut och blandar in synthar och gitarrer och så vidare men tänkte att jag kan försöka beskriva hur jag gör.

Jag spelar in mina stämmor direkt i cubase och ibland är dom i huvudet innan och ibland improviseras dom fram efterhand som kompostionen tar form.

Det brukar oftast börja med någon idé i form utav en melodi eller figur av något slag och sen bygger jag vidare på det. Jag försöker bestämma ungefärlig längd på stycket i början av en komposition. Sen benar jag ut intro a-del osv. Det är ganska korta stycken jag skriver, brukar bli mellan 1 -3 min långa. Ibland använder jag Sibelius och har försökt få det att fungera med Cubase men tycker att rewire stödet har varit för dåligt hitills. Det är ingen speciell ordning jag lägger stämmorna i utan det blir lite olika beroende på vad det är för typ av låt jag håller på med och var idéen kom ifrån och vad det är jag bygger. Om jag har en melodi så bygger jag från den och har jag en basgång eller liknande så startar kompositionen från det. När jag försöker bygga ett pampigt sound, ackord/cresendo så börjar det oftast från melllanregister till bas och till sist diskanten med flöjt stämmor och oktav höjningar på stråkarna m,m.

Don't forget the tuba :-)

Tja, det var lite kort om hur jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...