Jump to content
Annons

Någon som har Apollo


evilrocker

Recommended Posts

Jag vet att någon skaffat UA Apollo här. Har lite frågetecken eftersom jag funderat

på att skaffa en sån. Jag använder ju lite extern hårdvara och vill fortsätta med det.

Bla en stereo-eq och en stereo-kompressor som jag vill ha på masterspåret i PT.

Jag har fått den uppfattningen att det är något krångel med routning eftersom utgångarna

inte liggar i linje med line in. Typ att monitor out är 1-2 och sen att line out 1-2 i själva verket

är 3-4 och att detta skapar problem för det jag tänkt göra. Eller har jag fått det hela om bakfoten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej inserts behöver jag inte. Jag har en st stereokompressor och en stereo-eq (hårdvara) som jag alltid använder att mixa igenom.

Dvs output 1-2 går till input på compressorn -> eqn -> input 1-2 på apollo. Fick till svars på GS att det funkar men att man måste

routa om grejer, dvs en workaround behövs. Det fick mig att börja fundera på om Apollon verkligen är något för mig. Har Ensemble

idag och det är ju bara att koppla in skiten i outputs på ensemblen ut till hårdvaran sen tillbaka genom inputs utan strul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste att jag hade rätt i mina misstankar.

Svar från UA:

As the Apollo has dedicated Monitor outputs, it adds two outputs to the analog outs in the I/O setup. This offsets the inputs and outputs by two, and Pro Tools does not have the ability to change this. So, you can run multiple hardware inserts, the I/O are just offset ( If you are going out of Apollo 1&2, you will be retuning on input 3&4.

Så för att komma förbi detta så måste man i pro tools istället skapa en aux som man skicker ut allt på.

Fan då blir ju arbetslödet struligt... trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar också på Apollo som nästa inköp.

Ni som har det! Tycker ni det är bra? Pluggarna och AD omvandlingen? Är ljudet mjukare, mer dynamiskt osv?

Evilrocker hur går det med dina funderingar?

1995 eller -96 hade jag ett Soundscape och ett session 8. Jag minns att Soundskape lät mycket bättre. I dag använder jag ett enkelt TC Konnekt 6. Det är hyffsat bra med tanke på priset, men alldeles för simpelt.

Nu krävs det bättre och större saker. Runt 25 000:- är smärtgrensen för mig.

Finns det andra kandidater i denna prisklas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar också på Apollo som nästa inköp.

Ni som har det! Tycker ni det är bra? Pluggarna och AD omvandlingen? Är ljudet mjukare, mer dynamiskt osv?

Evilrocker hur går det med dina funderingar?

1995 eller -96 hade jag ett Soundscape och ett session 8. Jag minns att Soundskape lät mycket bättre. I dag använder jag ett enkelt TC Konnekt 6. Det är hyffsat bra med tanke på priset, men alldeles för simpelt.

Nu krävs det bättre och större saker. Runt 25 000:- är smärtgrensen för mig.

Finns det andra kandidater i denna prisklas?

Äh fan jag väntar lite, det med att jag måste skapa en aux i pro tools för att loopa ut hela mixen till en hårdvarukomp plus hårdvarueq fick mig att tappa smaken. Varför ska dom krångla till det? Kan inte allt funka standard? Jag kör vidare med min Ensemble, den är bra!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne på att slå till på det. Men en sån ny produkt med Thunderbolt trodde man skulle knäcka rejält. Det visar sig att det bara klarar 4 mik in plus 4 line plus adat simultant.

Mitt gamla Fireface 800 som är 8 år gammalt klarar 28 in/26 ut på en firewire 400... Med firewire 800 kan koppla in tre Fireface 800 inkl adat.

Så vad är då poängen med Thunderbolt på Apollo? Seriöst värdelöst!

Dessutom så går det inte daisychaina dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh fan jag väntar lite, det med att jag måste skapa en aux i pro tools för att loopa ut hela mixen till en hårdvarukomp plus hårdvarueq fick mig att tappa smaken. Varför ska dom krångla till det? Kan inte allt funka standard? Jag kör vidare med min Ensemble, den är bra!

Jag förstår. Du har ju redan ett bra ljudkort.

Min tanke är hur bra det kommer fungera att ha monitoring via Apollo vid inspelnig? Som det är nu har TC ett reverb man kan köra i medhörningen vid inspelnig så inte fördröjningen blir stor.

Som det är nu så kan jag köra det flesta pluggar utan märkbar fördröjning via Logic med low latency "kanppen" förutom när jag använder m40 eller lexicon reverbet. Annars fungera alla andra pluggar bra.

Jag behöver flera minitor utgångar då jag har två par referensmonitorer utöver mina huvudmonitorer. Kan man lösa dett på ett bra sätt med output 1-4 på Apollo och routing i DAW?

En fråga till. Om jag spelar in en gura, så använder jag i regel amplitube på kanalen samt att jag oftast slår på low Latency i Logic. Kan jag då också använda mig av Apollos egna pluggar på samma kanal i Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne på att slå till på det. Men en sån ny produkt med Thunderbolt trodde man skulle knäcka rejält. Det visar sig att det bara klarar 4 mik in plus 4 line plus adat simultant.

Mitt gamla Fireface 800 som är 8 år gammalt klarar 28 in/26 ut på en firewire 400... Med firewire 800 kan koppla in tre Fireface 800 inkl adat.

Så vad är då poängen med Thunderbolt på Apollo? Seriöst värdelöst!

Dessutom så går det inte daisychaina dom...

I mitt fall behöver inte jag så många inputs simultant. Mitt intresse ligger i ljudkvaliteten, pluggarnas kvalitet och low latency. Frågan är om det kan fixa det som jag behöver. Sedan så räcker oftast 8 in för min del i fall jag ber vår trummis spela in akustiska trommor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår. Du har ju redan ett bra ljudkort. Min tanke är hur bra det kommer fungera att ha monitoring via Apollo vid inspelnig? Som det är nu har TC ett reverb man kan köra i medhörningen vid inspelnig så inte fördröjningen blir stor. Som det är nu så kan jag köra det flesta pluggar utan märkbar fördröjning via Logic med low latency "kanppen" förutom när jag använder m40 eller lexicon reverbet. Annars fungera alla andra pluggar bra. Jag behöver flera minitor utgångar då jag har två par referensmonitorer utöver mina huvudmonitorer. Kan man lösa dett på ett bra sätt med output 1-4 på Apollo och routing i DAW? En fråga till. Om jag spelar in en gura, så använder jag i regel amplitube på kanalen samt att jag oftast slår på low Latency i Logic. Kan jag då också använda mig av Apollos egna pluggar på samma kanal i Logic?

Ja du kan ju köra deras pluggar med i princip ingen latency.

Och ja du kan routa ut mixen på fler utgångar.

Ja du ska kunna använda deras pluggar på den också. ser ingen anledning till att det inte skulle funka. Men nu har ju jag inte Apollon, så det hade nog varit bättre om en Apolloanvändare hoppade in här.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du kan ju köra deras pluggar med i princip ingen latency.

Och ja du kan routa ut mixen på fler utgångar.

Ja du ska kunna använda deras pluggar på den också. ser ingen anledning till att det inte skulle funka. Men nu har ju jag inte Apollon, så det hade nog varit bättre om en Apolloanvändare hoppade in här.

Tack för dit svar Evilrocker! Jag kommer behöva testa ett Apollo innan jag bestämmer mig. Hoppas Elmelid musik kan fixa hem ett demoex 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...