Jump to content
Annons

Bästa trumljudet jag hört! Hjälp!?


Recommended Posts

Hjälp mig göra en djupanalys på det här trumljudet. Hur fan har dom fått till det?!

Jag vet att det är inspelat i Ardent Studios, men jag hittar ingen ordentlig gearlist där.

Framförallt är det virvelljudet jag får ståpäls av, men också resten låter så fruktansvärt

jävla snyggt.

Tips!?

http://www.youtube.com/watch?v=6VDGb8hDDv8&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snygg låt, snyggt trummljud! Det är en välstämd virvel, spelad med kännsla. Jag skulle chansa på att det är en trävirvel med gjutna sarger och ett medeltjockt skinn på. Men stämmingen är ganska avgörande för hur den låter. Micknigen kan jag kan tror jag är ganska simpel typ en sm57 eller dylikt ganska nära skinnet riktad snett in mot mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lika mycke och ambient-mickar som man kanske är van vid annars - alternativt ett väldigt dämpat rum.Låter som trävirvel, låter som helgjutna sargar med (die cast).

Den är spelad lätt, hela trumsetet är spelat med förhållandevis lätt handlag. Inte mycket kompression på virveln, mest lite limiting för att krossa den värsta attacken. Den är ganska hårt dämpad med, men inte med dämpring utan .. kraftigare dämpning. För att motverka hur "dov" virveln då brukar bli, har man nog höjt upp diskanten ganska bra, därför låter den så kort och stum i dom lägre registren men så klar och snärtig i de övre.

Mitt intryck

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog inte så mycket mer att bidra med, mer än att det låter som att virveln är extremt närmikad, och det givetvis är en ruskigt skicklig trummis som spelar. Skulle även gissa att marschvirveln och den andra virveln inte är satta i samma tagning, för jag vill minnas att de behöver stämmas olika för att spela marsch och annat (kan förstås även vara två olika virvlar, men det är nog inte så troligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog inte så mycket mer att bidra med, mer än att det låter som att virveln är extremt närmikad, och det givetvis är en ruskigt skicklig trummis som spelar. Skulle även gissa att marschvirveln och den andra virveln inte är satta i samma tagning, för jag vill minnas att de behöver stämmas olika för att spela marsch och annat (kan förstås även vara två olika virvlar, men det är nog inte så troligt).

I just detta exempel vågar jag nästa satsa pengar på att det är en och samma virvel, chansen finns att det kan vara överdubbat men min erfarenhet säger mig att det är samma virvel.

Och nej man behöver inte stämma olika för att spela "marsch" eller "rudiments", men det finns däremot virvlar som är framtagna för att spelas av trumkårer och liknade men dom låter mer staccato än på det här klippet. Svårt att förklara i text…

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inspelat i Studio A på Ardent, och det är ju ett gigantiskt rum. Jag var nästan lite inne på att den skulle kunna vara pålagd i efterhand, virveln alltså, men vettefan. Får väl dra iväg ett mail, men vem fan minns nåt man spelade in för över 15 år sen!?

Om det är en vettig studio så borde det väl finnas en chans att det finns en studiologg där man har antecknat det mest om och kring inspelningen…? Jag menar det finns ju till många av tidernas största och mest sålda album, typ Beatles och såndanna artister kan man ju hitta ganska detaljerade dokument om hur det är inspelat. Så om producenten/tekniker/bandet har varit ambitiösa så borde det ju finnas. Skicka ett mejl och kolla vetja, vore intressant att få reda på "facit" istället för att sitta här och gissa 😉

Redigerat av Niklas J Blixt
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan de ha använt en E906 med toppboostknappen på? När jag använt en sån har jag tyckt mig få fram mer sejare med boosten på, utan att ha nån separat sejarmick.

En sak med ljudet är att de lyckats med kombination av lagom kompressor både på virvelmicken, stereospåret och mastringen. Väldigt lite i varje instans...

Här spelar min favorit Ted Harvey, ex Hound Dog Taylors trummis, med ett av de bättre ljud jag hört. Sitter nog hemskt mycket i huvet på¨Ted, men gissar att de haft två mickar här.

Cub Koda and the HouseRockers – Take Five

Gjutna sargar, är det bäst?

Edit: Hela den cd´n Hound Dog Taylor A Tribute har väldigt skitbra ljud på allt...

Fin låt med bra ljud:

Ronnie Earl and Friends – Wayward Angel

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller bästa trumljudet ever så är det ju lite genrebundet, men TS:s youtubeinbäddning var vackert må jag säga! 🙂 Själv blev jag knäckt av Johan Örjanssons Lock And Load. Hela ljudbilden är iofs snygg men trummorna låter niiiice. Hur fan får man till ett schysst virvelljud egentligen? Lite "kul" kuriosa om den här låten, och plattan, är att den är inspelad i Krister Classons (ena halvan av Stefan och Krister) studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjutna sargar, är det bäst?

Bäst och bäst, beror helt på vad man är ute efter. Men gjutna sarger dämpar skinnet något mer så att man inte får lika mycket övertoner och ring som med pressade sarger. Och det brukar ge något mer fylliga klick ljud när man gör så kallade "rim-clicks" samt fylligare "rimshots". Men det beror på så mycket mer, stämming, spelsätt, skinn etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...