Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som rubriken lyder så letar jag efter en kabeltyp som är tunnare och lättare än en vanlig balanserad mikrofonkabel, för att lödas på baksidan av en Bantam/TT Patchbay. Detta för att minimera belastningen på kabelstödet och patchen.

Vore tacksam om någon kan tipsa mig med länk till thomann's hemsida.

Sen funderade jag på om det finns speciella TRS/XLR-kontakter för mindre kablar- eller avsedda för montage på ex. baksidan av en patch. Kabelklämman/ingångshålet där kabeln går in i själva kontakten brukar vara större på "vanliga" kontakter, jag oroar mig för att detta kommer att belasta lödningen i kontakterna om jag använder mig av tunnare kablar.

Mvh. Robin

Annons
Postat

Thomann är inte lösningen på dina problem eller universums bästa shop trots att alla här jämt gafflar om Tysken...vill du köpa nytt kontakta Septon eller XL-audio eller Intersonic eller Fitzpatrick tex.

Vill du köpa begagnat så har jag en massa multikablar som är fina och fräscha, det är vad jag rekommenderar dig för lödningen på baksidan av patchen, det där med kontakter fattar jag inte vad du är ute efter...har du en telepatch eller äkta Bantam dvs de mindre, då köper du givetvis färdiga kablar för själva hanteringen på framsidan, allt annat är slöser med tid och ett jävla pillande...

Skicka PM om du är på, jag har en massa kablar och sorter som jag kan sälja för en bra peng, 8 till 16 pars osv, beror på vilka längder du behöver osv*

Postat

Okej, jag syftade på baksidan när jag skrev om kontakterna.

Ena änden löder jag på patchen, den andra fäster jag TRS/XLR beroende på vad jag ska ansluta till patchen. Jag tänkte då jag hanterar (vilket är att föredra) mindre kablar så kanske inte själva plasthöljet som skall knipa åt kabeln biter på kabeln, därför undrade jag om det finns kontakter anpassade för kablar med mindre diameter, inte de vanliga balanserade- och obalanserade mic- och instrumentkablarna.

Vad gäller kablarna, är det en vanlig multi eller en kabel med flera ledare? Jag är nog främst ute efter en vanlig balanserad tunnare kabel med tre ledare, då jag har svårt att se vad jag skulle dra fördel av att behöva dela kabeln i andra änden då all utrustning inte sitter precis jämte varandra. Jag har tex två olika rack och ett par högtalare som jag tänkt installera i patchen, alla med olika avstånd. Då är det nog lättare att hantera 3-vägsledare och anpassa längden på varje kabel separat efter dess ändamål.

Förstår du min tanke?

/Robin

Postat

Tycker du ska köra med en multikabel. Bara skala av det yttre så får du lös fina kablar. Och det är samma som i en mikkabel men du slipper tjockleken. Dessutom så är multikablar isolerade. Med två ledare plus skärm.

Postat (redigerat)

Tycker du ska köra med en multikabel. Bara skala av det yttre så får du lös fina kablar. Och det är samma som i en mikkabel men du slipper tjockleken. Dessutom så är multikablar isolerade. Med två ledare plus skärm.

Jepp, har du dessutom 2 rackar i olika ändar av bordet etc så drar du ju bara en eller 2 multis till ena och lika till andra, men det går finfint att skala och splitta, mina är av mkt god kvalitét med grupper om 4 röda 4 blå 4 gula 4 vita...

Redigerat av Florian le Sage

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.