Jump to content
Annons

Brus i Gitarrförstärkar simulatorer


hertingen

Recommended Posts

Hallojj!

Jag undrar om det går att få bort brus i gitarrförstärkar simulatorer? Använder VST Amp Farm i Cubase och när jag väljer en mer extrem dist (som jag skruvat till själv eller förinställning, typ max dist) så brusar det nåt enormt. Spelar jag på gitarren så försvinner det men så fort jag inte har anslag på strängarna så kommer det på direkt. Välldigt irriterande. Tuggande låter inte bra.

Går det att få bort på nåt vis med någon effekt? Har för mig att det var samma problem förut när jag testade Guitar Rig. Men har aldrig varit med om det när jag maxat på med dist i min förstärkare eller V-amp när jag hade en sån.

Som det känns nu så är en sån inställning totalt oanvändbar eftersom det brusar så mycket. Och jag vill ju kunna använda mig av rejält med dist.

Mycket tacksam för svar

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

segt att det strular. Har inte själv AmpFarm men vad jag däremot vet är att i GuitarRig (som jag kör själv) finns en noise gate som man kan fnula in i (pedal)kedjan. Det hjälpte enormt mycket för mitt ljud.

Vart man sätter det är väl lite olika. En del kastar in den i loopen, en del direkt efter disten och en del gör som jag och sätter den sist i kedjan. (Kör min kedja som på mitt riktiga pedalbord som frontar stärken).

Man får prova sig fram och laborera med det där.

Vänligen,

CHAE

Edith: tokninjad av JohnRick

Edith #2: städade lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallojj!

Jag undrar om det går att få bort brus i gitarrförstärkar simulatorer? Använder VST Amp Farm i Cubase och när jag väljer en mer extrem dist (som jag skruvat till själv eller förinställning, typ max dist) så brusar det nåt enormt. Spelar jag på gitarren så försvinner det men så fort jag inte har anslag på strängarna så kommer det på direkt. Välldigt irriterande. Tuggande låter inte bra.

Går det att få bort på nåt vis med någon effekt? Har för mig att det var samma problem förut när jag testade Guitar Rig. Men har aldrig varit med om det när jag maxat på med dist i min förstärkare eller V-amp när jag hade en sån.

Som det känns nu så är en sån inställning totalt oanvändbar eftersom det brusar så mycket. Och jag vill ju kunna använda mig av rejält med dist.

Mycket tacksam för svar

/Daniel

"Maxdist" kommer alltid att brusa (i större eller mindre utsträckning), analogt eller digitalt. Noisegate, som redan föreslagists, eller aktiva gitarrmickar är det bästa och enklaste sättet att få bukt med problemet.

Just med förstärkar-pluggar kan det vara värt att kolla signalnivåerna också. Börja med ljudkortet och kolla vidare i pluggen. Ibland kan man ha råkat kräma på med lite väl saftig in-signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för hjälpen! Menade föresten Amp Rack (Farm smög sig in där ist av nån anledning) 🙂

Provade med Noisegate och det blev mycket bättre. Fortfarande inte så som jag vill ha det, tänk att ni "tuggar" på ett "E" (beroende på stämning då) ackord för att det ska låta riktigt tungt och göttigt, då hör man ändå att det brusar i ljudet.

Men jag ska ta och prova lite mer olika inställningar och så med noisegaten när jag har mer tid, för det blev som sagt mycket bättre av det.

Tack och bock igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ampsimulatorer ska funka på bästa sätt, så ska man se till att få så ren signal som möjligt in till dem - alltså inga externa boxar som tillför brus, eftersom det bruset kommer att förstärkas ytterligare i processeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...