Jump to content
Annons

Den eviga frågan = Mica trummor!?


Oskar_E

Recommended Posts

Asså, jag har misslyckats totalt när det gäller att mica trummor på sistonde... Är riktig nybörjare på området och behöver lite bra tips på utrustning men också taktik.

Jag får aldrig bra ljud på virveln, micen läcker alltid så otroligt mycket. Vilken mic?

Vidare; Överhäng? Vilken är den bästa taktiken

Jag spelar mestadels in pop/rock och lite jazz.

Vore tacksam för alla tips jag kan få!

//oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte direkt proffs på detta området, använder mest drummaskin alá 80-tal, men eftersom du är tacksam för alla tips tar jag mig friheten att dela med mig av mina erfarenheter inom området.

Överhäng:

Där har jag två kondensator mickar riktade i trummisens öras förlängning. Det vill säga jag har satt en mick på vardera sida av trummisen och riktat dem rakt åt sidorna, precis som man med örat uppfattar ljudet. Detta medför ett brett sound med naturlig rumkänlsa.

Virvel:

I brist på annat kör jag med två Shure Sm58. En över och en under, spelar in dem på olika kanalar, mixar ihop dem efter önskat behag i mixen. Jag kopplar Sm58:orna via en kompressor med kort release på gate för att få så lite läck som möjligt.

Mixar hela settet med mycket överhäng och använder trummickarna som lite extra krydda vilket ger mer tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Detta är dyrt, men blir ganska bra. Sure SM57 till virvel o pukor. Sure Beta 52 till bastrumma. Här måste micken tåla extrema ljudtryck + 2 kondesator mickar till överhänget. Totalt 7 mickar.

Jag har alla mikrofoner i separata mickstativ för rätt placering. Virveln o pukorna mickas ovanifrån. Man KAN micka pukor även på underskinnet, jag provade detta men det lät skit på mina trummor (pearl, missljud å annat mindre skoj). De två överhängen har jag riktade neråt mot crash/hihat och crash/ride med ett mellanrum på ca 50-60cm (höjdled). Sen får man ju prova sig fram tills allt låter bra, helt "enkelt".

När jag är nöjd med ljudet så komprimerar jag varje kanal för sig i programmet och skär bort oönskade frekvenser t.ex. bort med all bas på överhänget, ta bort lite på diskanten på bastrumman o.s.v. Prova, lyssna, prova, lyssna..... 😲 Hoppas detta hjälper dig! Kolla även denna länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder följande:

1st SM57 på virveln (ett par cm upp från slagskinnet)

1st Beta 52 på kaggen (innuti - typ en dec. offset från klubban)

2st Behringer ECM-8000 som overhead (ungefär i öronhöjd - några dec utåt, lika långt från virveln)

Räcker långt om du frågar mej, o då är jag ändå en rätt kräsen trummis (dock nybörjare på att spela in trummor).

Visst - det skulle vara roligt att kunna närmicka alla pukor för o få lite mer tryck i dom, men med bra och framför allt välstämda trummor låter det fullt tillräckligt bra ändå.

Ju fler mickar du blandar in, desto mer måste du tänka på läckage o fasfel. Jag skulle tro att du kan få ett bättre resultat om du börjar med 4 mickar o lär dig att placera dom rätt osv.

Den stora utmaningen med att spela in trummor skulle jag vilja säga ligger i att stämma dom.

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag förstår inte vad du (jeppe) menar med fasfel. Jag har aldrig varit med om detta. Jag spelar in mina trummor (som stämms och dämpas av en trummlärare/trummis en gång i månaden) med sju mikrofoner in på sju kanaler i mixerbrodet in på sju kanaler i ljudkortet. Det där med läckage mellan trummorna i mikrofonerna... det är ju det som bildar hela känslan i ljudet. Varför krångla och gejta bort någonting som är naturligt? 😉

Sedan att förlänga trummisens öron (Dr krause) låter ju jättekonstigt. Jag trodde att man skulle spela in trummor, inte som trummisen hör dom utan som en betraktare av trummsetet/bandet d.v.s puka 1 fär man ju panorera lite till höger i ljudbilden, puka 2 i mitten och puka 3 till vänster för att få mer rymd i trummorna och sen tar man hjälp av lite reverb för att få trummorna mer riktiga/levande.

Så här spelar jag in trummor som blir fläskiga. Det klart att det finns många sätt. Allt beror ju på hur man SJÄLV vill att det ska låta. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasfel har inget med hur trummorna är stämda att göra. Det är helt enkelt ett fysiskt fenomen som kan uppstå när man använder tar upp ljud från samma källa (t.ex. en baskagge) med flera olika mickar.

I exemplet ovan har vi t.ex. 2 OH mickar o en baskagge-mick. Det som då kan uppstå är att signalen från baskaggen från OH-mickarna o kagge-micken kommer i ofas. Det gör att dom tar ut varandra och det resulterar i ett platt o ofylligt ljud.

Det finns en gratisplugg som du kan använda för justera fasen.

AnalogX Phase

Prova på dom olika närmickade spåren o se - nå't har du säkert som har hamnat galet

Sätta mickarna i trummises öras förlängning skulle säkert kunna funka, men då vill det nog till att man har ett bra rum eftersom du då kommer att ta upp mestadels rumsljud.

Här är förresten ett exempel på nå't som jag har spelat in med min uppsättning om 4 mickar:

Black Eye - Supposed to be

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeppe...

Jag lyssnar på din/er låt nu. Det låter ju jätte bra, både trummor + hela låten 😛.

Vi ska börja spela in på onsdag. Jag kan ju lägga upp en låt i denna tråd när någon av låtarna blir klar. Räkna med 2-3 veckor (vi är slöa som få) 😆

Redigerat av soda_jam
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller trummickar så köpte vi i bandet ett mickpaket på musikaffären JAM (www.jam.se) för 2 000kr. Låter kanon. 7 st. mickar ingår. En för baskagge, fyra för virvel och pukor plus två överhäng, kondensatormickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...