Jump to content
Annons

Loopning utan "stutter effect"


JoinAS

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har sökt runt o inte kunnat hittat svar på detta.

Men om du har t,ex. en vocal som sjunger såhär: Hellooo

Kan man på något sätt loopa just slutet "ooo" då så att det låter längre och att slutresultatet blir typ: Hellooooooooooooooooooooooooooooo (så långt som man nu föredrar).

UTAN att det hörs hur det loopar fram o tillbaka mellan "ooo".

För hur jag än försöker så får jag bara resultatet att det låter ungefär såhär: Hellooo,ooo,ooo,ooo,ooo,ooo,ooo,

Tror ni förstår hur jag menar, att det liksom hoppar fram och tillbaka, som en stutter effekt.

Det jag söker är alltså att det ska lyckas bli en lång ren ton bara.

Finns det någon lösning eller har någon något tips på hur man kan göra för att filtrera bort "hacken" ?

Tacksam för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klipp manullt(måste hitta rätt ställe att göra klippen) och labba med crossfade.

Alt. Klipp upp ooo och lägg nånstans. Gör en kopia på det ooo och reversa det och lägg efter...ta sedan första ooo och lägg efter det...osv. Kommer kanske låta fel, men kan funkar ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Flex Time är bra, men det går ju inte att dra ut hur långt som helst om det fortfarande ska låta bra.

Nyckeln är att klippa noggrant. Jag brukar använda mig av en ganska kort sekvens eftersom O:et i slutet på hello kommer ha en smärre pitchförändring, tänk dig att du ska klippa i det exakta ögonblicket innan munnen stängs för att fullborda O:et...haha

Ibland har jag dragit in saker i melodyne för att "räta ut" pitchkurvan också, vilket brukar funka bra.

Alternativt timestretcha så långt det går och sen klippa. Att hitta ett bra reverb som smetar ut övergången är fördelaktigt.

Redigerat av Matsumon
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att hitta rätt startpunkt och stoppunkt för loopen. Det går inte bara att sätta markörerna vid närmaste "nollövergång" utan man måste se till vågformen.

När det låter hyffsat bra, använd lite crossfade i slutet av loopen för att putsa till det sista.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...