Jump to content
Annons

Oljud från en annan planet


zeblar

Hur låter detta?  

17 röster

  1. 1. Hur låter detta?

    • 1. Oljud
      3
    • 2. Kans(tr)igt
      2
    • 3. Ljud
      2
    • 4. Finljud
      5
    • 5. Ljudafton
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: Help call from man on another planet

ARTIST/GRUPP: bluedark

GENRE: Ambient (eller nått)

LÅTLÄNGD: 3:26

KOMPOSITÖR: bluedark

PRODUCENT: bluedark

EV. MEDVERKANDE: bluedark

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3, 192 kB/s

STORLEK: 4,71 Mb

STATUS: halv-klar

LÅTLÄNK: help call

En kort Berättelse om en kvarglömd man på en främmande planet någonstanns i universum. Han försöker bygga om sin mobiltelefon så att den klarar skicka frekvenser tillbaks till skeppet, i hopp om att någon skall höra det och komma tillbaks och hämta honom.

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Sablar, Zeblar, jag trodde det var fel på mixern först.

Skön känsla i låten - framför allt ambient-delarna. Sedan tycker jag nog att stackarens mobiltelefon får lite för stor del i det hela - såväl volymmässigt som mängdmässigt. Skulle gärna se att den ligger lite längre bak i mixen...

Hämta upp honom...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Sablar, Zeblar, jag trodde det var fel på mixern först.

Skön känsla i låten - framför allt ambient-delarna. Sedan tycker jag nog att stackarens mobiltelefon får lite för stor del i det hela - såväl volymmässigt som mängdmässigt. Skulle gärna se att den ligger lite längre bak i mixen...

Hämta upp honom...

//nemo

Jepp, håller med dig. Knastret (som ör nån brussampling från en film, minns inte vilken) tar upp alldeles för mycket plats och förstör harmonin. Den var från början ännu mer dominerande innan jag gick loss med saxen på allvar i Cubase 🙂 Tack för kritiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar, det här var riktigt skönt. Härligt att ha lite dynamik i en låt för en gångs skull :-D Enda att ändra vore möjligtvis att göra trummor/bas/sång (sånt som inte är effektljud alltså) lite mer dynamiskt också, låt dom ändra ljudnivå lite mer.

Riiktigt skön känsla... skulle ge en full pott på den, men råkade trycka in en näst högsta istället :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar, det här var riktigt skönt. Härligt att ha lite dynamik i en låt för en gångs skull :-D Enda att ändra vore möjligtvis att göra trummor/bas/sång (sånt som inte är effektljud alltså) lite mer dynamiskt också, låt dom ändra ljudnivå lite mer.

Riiktigt skön känsla... skulle ge en full pott på den, men råkade trycka in en näst högsta istället :-)

Tack skall du ha Areate 🙂 Kul att du gillade. Trodde först att ingen skulle gilla låten alls 🙂 Sång hade kanske funkat jag vet inte... Blir inte min sång i sånna fall (den saken är saker). Skall medietera över det ett tag och fatta ett beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra. Jag är kanske lite orimligt förtjust i konceptet oljud+mjukispad i och för sig men whatever. Jag tycker inte att du behöver ändra på någonting fast sångpålägg skulle kunna bli mycket häftigt.

Tack! Jo du vem är inte det 🙂 Vi kanske kan göra ett sammarbete nån gång? Får c hur det blir med sång som sagt... Får jag tag på den skumma effekten som piloterna använder i Bstar Galactica så kanske jag gör ett försök 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Underligt, oväsen och intressant. Inte vad som brukar gå i lurarna, telefonljudet gör dock att det inte riktigt funkar som avkoppling, men annars lagom mysko för ett soundtrack till ngn mystisk film.

(version nere)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra. Du skriver dock att låten är halvfärdig. Om något tycker jag att den är lite överarbetad. För att få bort pop-stilen skulle jag ta bort kicken (bastrumman) och en del av ljuden. Jag tycker att man inte skall vara rädd för att låta det vara tyst. Pauserna är det som gör musiken. Med mindre popkänsla och mer akademisk eam-känsla skulle jag ge detta högsta betyg. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Underligt, oväsen och intressant. Inte vad som brukar gå i lurarna, telefonljudet gör dock att det inte riktigt funkar som avkoppling, men annars lagom mysko för ett soundtrack till ngn mystisk film.

Fick dessutom lite addons i huvudet och frågade Zeblar om det var ok att göra en liten annorlunda version. Han tackade ja, och bad mig även lägga upp den här i tråden. Sagt och gjort, här är resultatet:

neko version

Blev skitbra, tack för remixen! Dock gillade jag mer den förra du gjorde, den där både dina och mina trummlopar låg blandade 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra. Du skriver dock att låten är halvfärdig. Om något tycker jag att den är lite överarbetad. För att få bort pop-stilen skulle jag ta bort kicken (bastrumman) och en del av ljuden. Jag tycker att man inte skall vara rädd för att låta det vara tyst. Pauserna är det som gör musiken. Med mindre popkänsla och mer akademisk eam-känsla skulle jag ge detta högsta betyg. 🙁

Jepp, håller med. Tysnad hade behövts i den här låten. Den maler på konstant och det är nästan lite farligt för öronen. Någon form av pop-känsla kan jag däremot inte känna. Får ta och lyssna mer på P3 Pop kanske? Tack för kritiken... Skall kanske göra om den lite och lägga in lite vilsam tysnad här och där (eller bara svag brus och knaster).

Link to comment
Dela på andra sajter

Underligt, oväsen och intressant. Inte vad som brukar gå i lurarna, telefonljudet gör dock att det inte riktigt funkar som avkoppling, men annars lagom mysko för ett soundtrack till ngn mystisk film.

Fick dessutom lite addons i huvudet och frågade Zeblar om det var ok att göra en liten annorlunda version. Han tackade ja, och bad mig även lägga upp den här i tråden. Sagt och gjort, här är resultatet:

neko version

Jag gillade nog orginalet bättre, men med någon bas-gång till så kanske det blir något ...

"Nöd-anropet" skulle ev kunna bli mer och mer desperat och växla i frekvens mot slutet och inte bara byta riktning!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudafton, helt klart 🙂

Skön stämning, och väldigt mycket intressant att lyssna på. När man lyssnar noga inser man att det krävs talang för att få sånt här att funka. Och det har du plenty av har jag märkt.

När ska du posta din "dist-låt" här på formumet för allmän avnjutning?

Den är en av dom absolut bästa låtarna jag hört.

Keep up the good work!

Link to comment
Dela på andra sajter

. Någon form av pop-känsla kan jag däremot inte känna.

Nej... ööh....men det jag menar är den stadiga "trum"-pulsen som ju är en ubikvid popingrediens och gör att det blir en 4/4-takt med alla andra ljud som ornament kring nämnda puls. Skippar man trumpulsen befrias stycket från de bojor som sådana popassociationer lätt binder stycket till.

Vill gärna höra mer i framtiden. 😉

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

. Någon form av pop-känsla kan jag däremot inte känna.

Nej... ööh....men det jag menar är den stadiga "trum"-pulsen som ju är en ubikvid popingrediens och gör att det blir en 4/4-takt med alla andra ljud som ornament kring nämnda puls. Skippar man trumpulsen befrias stycket från de bojor som sådana popassociationer lätt binder stycket till.

Vill gärna höra mer i framtiden. 😉

Är faktiskt ingen stadig 4/4 takts trumma utan 2 basedrums som ligger och bråkar med varandra (även om den ena då och då faller bort) och ibland kommer ur sync (medvetet). I Nekos "hyperspeed" remix finns det däremot en jämn basedrum, om det var den du syftade på. Väldigt cool rytm får jag säga... Nekos alltså 😉

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Roliga och smarta ljud, absolut! Men blir ingen bra låt, saknas lite struktur och harmoni.....tycker jag.

Tack! Jepp, stämmer 😄 Gjorde låten rätt fort och tanken var just att det inte skulle finnas någon harmoni. Att det inte verkar finnas någon struktur är värre däremot... och du har nog ganska rätt i det oxå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för all kritik! Har nu lyssnat och gjort en ny version 😳

help call (Late Night On Planet Brus version)

Pågrund av en smärre förkylning blev det ingen sång. Kanske kommer en version 3 så småningom 🙂

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all kritik! Har nu lyssnat och gjort en ny version 🙂

help call (Late Night On Planet Brus version)

Pågrund av en smärre förkylning blev det ingen sång.  Kanske kommer en version 3 så småningom 😄

OK, nu börjar det låta lite mera "desperat" på slutet 🙂 , ev så kan batteriet ta slut och frekvensen kan "tonas ner"!?

Lite långt parti i mitten kanske och lite sång skulle vara kul att höra ... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tack för all kritik! Har nu lyssnat och gjort en ny version 😱

help call (Late Night On Planet Brus version)

Pågrund av en smärre förkylning blev det ingen sång.  Kanske kommer en version 3 så småningom 🙂

OK, nu börjar det låta lite mera "desperat" på slutet 🙂 , ev så kan batteriet ta slut och frekvensen kan "tonas ner"!?

Lite långt parti i mitten kanske och lite sång skulle vara kul att höra ... 😉

Yes box, det desperata slutet var din ide 🙂

Det långa partiet i mitten där skall allt finns kvar för att tydligt peka på att snubben lägger allt åt sidan och enbart förösker få kontakt med skeppet. Kanske lägger på lite sång där eventuellt för att det skall bli mer intressant. Sen blir han mer upprörd och trummorna kommer igång igen, mot slutet är han riktigt frustrerad!

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Som du beskriver situationen så är det en bra ljudillustration...Fan jag är ovan att lyssna på detta men det finns en puls i den och säkert kalas till något visuellt samtidigt... annars kan jag nästan känna den klaustrofobiska känslan att vara instängd eller avskärmad snarare... Ok, nu har jag lyssnat fyra gånger på raken

och gillar början bättre än mittpartiet som kanske blir en aning monoton i mina öron men ändå intressant när olika ljud helt plötsligt bildar en rytm.....

Edit:zeblar, jag är ovan lyssnare i denna genre, men ville bara ge min syn likaväl som du gett din på min 😄😆 Jag tror jag måste lyssna mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Olke:

Tackar tackar 😮 Man blir glad när någon upskattar och förstår sig på ens musik. Tycker själv oxå att rytmen blev bättre i denna version.

Karl:

Trevligt att få lite kritik från "annat håll" 😮 Ja vi pysslar ju med lite olika sorters musik du och jag. Även om dina verk mer kan kallas för musik än mina, kanske 🙂 Kul att du vågade dig på och en lyssning och tack för kritiken... Verkar som om jag har lyckats förmedla rätt känsla åtminsånde och det var ju 90% av tanken med det hela. Mittpartiet skall göras mindre monotont är det meningen. Sitter och grubblar just nu på vad som kan göra det hela mer intressant.

Neko:

Tack! Lutar väll åt att tinnitusljudet får fösvinna då da... för att ge utrymme åt något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...