Jump to content
Annons

Trigga akustiska trummor vs digitalt trummset


hertingen

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar hur man går till väga när man triggar akustiska trummor. Vad behöver man?

Skulle helst vilja köpa ett digitalt trummset för inspelning av trummor (midi) och sen använda en trumm-plugg för ljudet. Men tyvärr så har jag väldigt dåligt med plats. Så jag kom att tänka på att jag kanske kan trigga mitt gamla akustiska trummset ist. och göra samma sak.

Men hur gör man då? Blir det lika bra som om man skulle använda ett digitalt trummset, med triggning och så? Och går det att trigga cymbaler och hihats från ett akustiskt trummset? Blir det billigare eller dyrare än att köpa ett av dom billigare digitala trummseten?

Mycket tacksam för svar

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har provat det några gånger. Använde ett trigg-program i cubase (som jag inte minns namnet på) till kagge och virvel. Det blev väl rätt ok med kaggen och virveln, men oh och cymbaler blev aldrig riktigt bra. Har inte så vidare bra mickar, och akustiken där trummorna står är inte heller bra.

Så det är därför jag vill kunna ersätta (trigga) alla delarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag brukar programera för det mesta. Men nu är jag sugen på att spela in lite mer som ett band, där flera är med och spelar in. Dels för känslan och dels för att få lite mer variation i inspelningen/projektet. När jag gör allt själv så blir det ibland lite för mycket "jag" ibland känns det som.

Men jag får kolla lite på digital-kit då kanske och se om jag kan hitta plats någon stans. 🙂

Tack för tippsen iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt att trigga akustiska trummor, antingen med vanliga trumskinn eller med mesh-heads (för at få ner ljudnivån), sedan finns det en uppsjö av olika kommersiella triggers man kan använda eller om man är händig så kan man bygga egna, dock krävs det mycket tid om man ska bygga egna och förväntar sig samma resultat som de kommersiella.

Det brukar i regel bli billigare att använda sina akustiska trummor och konvertera dom till digitala, än att köpa färdiga digital pads (puka, virvel, cymbal osv..), men man får med enkelhet mycket bättre kontroll av triggningen med en kommersiell digital pads av den enkla anledningen att dom är utvecklade i en kontrollerad miljö där tillverkarna vet exakt vad de pysslar med 😉.

Så, har man lite tålamod och är lite händig så är det inga problem. Det man bör fundera över är hur många triggeringångar man behöver och hurvida man vill trigga mono eller stereo på sina pads (bell/bow/edge eller head/rim).

Ska man köpa en kommersiell triggermodul eller bygga en egen?

Det beror på vad man vill uppnå, frågar du mig så anser jag att akustiska trummor och digitaltrummor är helt olika instrument, men vill man på digitalt vis imitera ett akustiskt trumset så är det bästa att inte satsa på en kommersiell trummodul eftersom dessa är väldigt dyra, innehåller en massa ljud som du troligt vis inte kommer att nyttja i första hand och att dom dessutom är anpassade för en speciell tillverkares produktlinje där triggeringångarna troligtvis inte räcker till.

Jag tänkte visa hur jag har gjort. Jag har ett Roland TD6V kit i grunden som jag har byggt vidare på med pads och delar från olika fabrikat och en del hemmabyggda grejjer.

Se bild: https://twitter.com/#!/myownwork/status/170457203327774721/photo/1/large

Jag har konverterat gamla begagnade isärsågade pukor till digitalpads med meshheads och ddrums billigaste triggermickar, använder originalkitets snare och kick, utöver kitets originaluppsättning av cymbaler så har jag en yamaha ride på 15" och en yamaha 13" cymbal som hihat, 3 st svinbilliga mono cymbaler av thomanns egna märke millenium, tror egentligen att det är samma fabrikat som alesis billigare cymbaler, 2 billiga meiln spashar som jag har konverterat till digitala, och en alesis perc pad som får agera digitalt octobanbatteri, som triggermoduler så har jag rolands TD6 som följde med kitet men också en MegaDrum 32 input som jag beställde halvt färdigbyggd från projektets hemsida (en icke kommersiell modul). Som trumplug använder jag Toontrack Superior drummer 2.

För att du ska lösa problemet utan allt för stor utmaning så skulle jag rekommendera att köpa ett begagnat digitalkit i stil med Roland TD6V, använda modulen för att trigga mesh-pukor, mesh-virvel och kick, möjligtvis också cymbaler om du inte har möjlighet att köra dessa akustiskt med OH. Hihat skulle jag rekommendera att du mickar upp akustiskt också, det ger ultimat kontroll de billigare digitala varianterna är inte helt/alls tillfredsställande. Att använda en icke kommersiell triggermodul kan ha stor inlärningströskel så strunta i det om du inte är i behov av många ingångar.

Att syssla med digitaltrummor är ett helt ämne i sig och jag inser att det blir för tjock med text i ett enda inlägg att beskriva alla för och nackdelar i olika avseenden så jag struntar att skriva om det just nu 😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon! Tack för det. Nu förstår jag lite mer hur sånt här funkar. 🙂

Har kikat runt lite på trigg-mickar och dom kostar lite för mycket för mig. Sen verkar det ju inte vara så lätt att trigga cymbaler heller. Då är det bättre att lägga pengarna på ett av dom billigare digitalkiten eller köpa ett begagnat känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter många års trial & error, har jag funnit att detta är den bästa lösningen för trigg av närmickar. (Enligt mitt tycke)

1. Trigg-plugg med MIDI-Out (drumagog t.ex)

2. Spela in midisignal, nu har du möjlighet att på ett smidigt sätt editera velocitet, ta bort felaktiga slag osv osv.

3. Tanka sample i t.ex Battery

3. Spela in det hela tillbaka till audio och line'a upp slagen med originalspåret.

Här får vi så bra faskorrekthet som möjligt, vi kan fixa felavläsningar och kan kontrollera velociteten helt oberoende av triggmjukvaran.

Redigerat av mietek
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt att trigga akustiska trummor, antingen med vanliga trumskinn eller med mesh-heads (för at få ner ljudnivån), sedan finns det en uppsjö av olika kommersiella triggers man kan använda eller om man är händig så kan man bygga egna, dock krävs det mycket tid om man ska bygga egna och förväntar sig samma resultat som de kommersiella. Det brukar i regel bli billigare att använda sina akustiska trummor och konvertera dom till digitala, än att köpa färdiga digital pads (puka, virvel, cymbal osv..), men man får med enkelhet mycket bättre kontroll av triggningen med en kommersiell digital pads av den enkla anledningen att dom är utvecklade i en kontrollerad miljö där tillverkarna vet exakt vad de pysslar med 😉. Så, har man lite tålamod och är lite händig så är det inga problem. Det man bör fundera över är hur många triggeringångar man behöver och hurvida man vill trigga mono eller stereo på sina pads (bell/bow/edge eller head/rim). Ska man köpa en kommersiell triggermodul eller bygga en egen? Det beror på vad man vill uppnå, frågar du mig så anser jag att akustiska trummor och digitaltrummor är helt olika instrument, men vill man på digitalt vis imitera ett akustiskt trumset så är det bästa att inte satsa på en kommersiell trummodul eftersom dessa är väldigt dyra, innehåller en massa ljud som du troligt vis inte kommer att nyttja i första hand och att dom dessutom är anpassade för en speciell tillverkares produktlinje där triggeringångarna troligtvis inte räcker till. Jag tänkte visa hur jag har gjort. Jag har ett Roland TD6V kit i grunden som jag har byggt vidare på med pads och delar från olika fabrikat och en del hemmabyggda grejjer. Se bild: https://twitter.com/#!/myownwork/status/170457203327774721/photo/1/large Jag har konverterat gamla begagnade isärsågade pukor till digitalpads med meshheads och ddrums billigaste triggermickar, använder originalkitets snare och kick, utöver kitets originaluppsättning av cymbaler så har jag en yamaha ride på 15" och en yamaha 13" cymbal som hihat, 3 st svinbilliga mono cymbaler av thomanns egna märke millenium, tror egentligen att det är samma fabrikat som alesis billigare cymbaler, 2 billiga meiln spashar som jag har konverterat till digitala, och en alesis perc pad som får agera digitalt octobanbatteri, som triggermoduler så har jag rolands TD6 som följde med kitet men också en MegaDrum 32 input som jag beställde halvt färdigbyggd från projektets hemsida (en icke kommersiell modul). Som trumplug använder jag Toontrack Superior drummer 2. För att du ska lösa problemet utan allt för stor utmaning så skulle jag rekommendera att köpa ett begagnat digitalkit i stil med Roland TD6V, använda modulen för att trigga mesh-pukor, mesh-virvel och kick, möjligtvis också cymbaler om du inte har möjlighet att köra dessa akustiskt med OH. Hihat skulle jag rekommendera att du mickar upp akustiskt också, det ger ultimat kontroll de billigare digitala varianterna är inte helt/alls tillfredsställande. Att använda en icke kommersiell triggermodul kan ha stor inlärningströskel så strunta i det om du inte är i behov av många ingångar. Att syssla med digitaltrummor är ett helt ämne i sig och jag inser att det blir för tjock med text i ett enda inlägg att beskriva alla för och nackdelar i olika avseenden så jag struntar att skriva om det just nu 😉.

Schyssta synt-trummor 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Schyssta synt-trummor 😄

Ptja, rätt billgt sätt att ha en trumstudio med top notch ljud, dessutom i lägenheten. Att dom sedan inte har de fysiska egenskaperna man skulle önska som hos ett akustiskt kit är ju en annan femma 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på vad man är ute efter, men för mig är OH och rummet en otroligt viktig del av trumsound.

Hellre då att byta ut de närmickade ljuden än att bara spela in cymbaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera att köpa ett digital sett och sedan köra det med ex superior, sedan ta bort cymbaler hihat och ställa dit riktiga sedan micka upp dem med 2 överhängs mickar.

Blir smidigt och bra ljud här har du ser du lite hur jag menar är en gammal studio film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag presonligen spelar helst in riktiga trummor. Men jag har även lokal för det, vilket tyvärr är ett krav. Svårt att få till i en hemmastudio. Sedan använder jag Massey DRT för att få midiinformation av närmickarna.

Spelar alltid in egna samples av settet jag spelar in som jag kan blanda in. Dessa brukar funka bättre än pluggarna upplever jag.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...