Jump to content
Annons

Koppla ihop 2st Focusrite Liquid Saffire 56


Romarn

Recommended Posts

Morsning!

Jag har fått låna 2st Focusrite Liquid Saffire 56 som jag och mitt band ska spela in på.

De ska gå att koppla ihop för att få fler kanaler. Hur gör man? Vad behöver man för kablar?

Jag har inte tillgång till korten förrän om ett par veckor och vill gärna veta innan hur man går tillväga.

/peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Morsning!

Jag har fått låna 2st Focusrite Liquid Saffire 56 som jag och mitt band ska spela in på.

De ska gå att koppla ihop för att få fler kanaler. Hur gör man? Vad behöver man för kablar?

Jag har inte tillgång till korten förrän om ett par veckor och vill gärna veta innan hur man går tillväga.

/peace!

Nope det går inte! Inte med två Saffire 56

post-6091-0-06258000-1328284130_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope det går inte! Inte med två Saffire 56

post-6091-0-06258000-1328284130_thumb.png

Det ska gå en annan snubbe som lånat exakt samma kort tidigare har gjort det.

Men dessvärre är han utomlands så jag kan inte fråga hur han gjorde.

Hur som helst så ska du köra firewire och koppla dom gärna på samma lina. sen är det att föredra att köra wordclock mellan dom och köra ena som master.

Wordclock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm… Jag undrar… Borde det inte i MixControl gå att routa den ena 56:an så att alla 8 mickingångar eller lineingångar går till adat 1-8 ut och spara denna inställning som standalone mode (ta bort Firewire kabeln efteråt). Sedan koppla den via adat till den andra 56:an som nu istället är kopplad med Firewire till datorn? Borde funka tycker jag men jag ha aldrig testat.

http://focusrite.com/download/940/User_Guide_Saffire_PRO_Standalone.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte funkar som eagleman säger, så använd den ena i en dator och skicka vidare det som skickas in i ingångarna till ADAT OUT, ta detta sedan in i ADAT IN på den andra 56:an som är kopplad till en egen dator som spelar in allt.

Du borde kunna köra wordclock via adat då också om det ens behövs. Men det är alltid stabilare med wordclock.

Wordclock är en liten dator som bestämmer när en maskin ska "sampla" ljudet, i det här fallet dina ljudkort. Wordclock finns inbyggt i de flesta ljudkort, men finns även som stand alone enheter. Det du vill göra är att ha wordclock från den ena maskinen till den andra så de "samplar" ljudet SAMTIDIGT, så det inte blir några fel. Det väljer du i mjukvaran för ljudkortet.

Så: Saffire56-1 till dator-1, skickar sedan sitt ljud via ADAT till Saffire56-2. Saffre56-2 är sedan kopplad till dator-2 som spelar in. Saffire56-2 är wordclock.

Men som sagt, behövs en extra dator till detta, så testa Eaglemans sätt först. Det bör funka.

mvh

Kim

Redigerat av Frukt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror även att man kan skippa wordclock genom att sätta synken på internal på båda enheterna för att göra det lite enklare. För 8 kanaler behöver du endast en adat kabel om du kör i 44.1 kHz annars använder du 2 st om du spelar in i 96 kHz.

Hmm vad menar du med för 8 kanaler när hela syftet med två ljudkort är att få 16 kanaler? Alltså jag är totalt nollad på detta ska väl tilläggas också. Jag äger själv ett focusrite pro 10 och det är det enda flerkanalsljudkort jag använt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm vad menar du med för 8 kanaler när hela syftet med två ljudkort är att få 16 kanaler? Alltså jag är totalt nollad på detta ska väl tilläggas också. Jag äger själv ett focusrite pro 10 och det är det enda flerkanalsljudkort jag använt.

Du får 16 kanaler iomed ADAT .. 8 till ok ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får 16 kanaler iomed ADAT .. 8 till ok ..

Ok!

Link to comment
Dela på andra sajter

@Romarn återkom gärna och berätta hur det gick sedan 🙂

Ja absolut! Vi har inte tillgång till korten förrän den 29 feb och ska innan dess försöka jaga rätt på snubben som har haft dem ihopkopplade innan. Funderar på om det kan göra någon skillnad att använda PC eller Mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...