Jump to content
Annons

3xosc - hur ofta anvÀnder du?


JamZam

Recommended Posts

Tjena, jag ser alltför mĂ„nga inom elektronisk musik framförallt som tror sig behöva en massa dyra (ofta piratkopierade) pluggar, effekter, osv osv. för att skapa en ordentlig hit. Men egentligen kan jag skapa alla dem vanligaste ljuden frĂ„n exempelvis den populĂ€ra pluggen Massive i FL Studios inbyggda 3xosc. Nu undrar jag, vad anvĂ€nder ni? Hur bra tycker ni 3xosc Ă€r egentligen och hur ofta anvĂ€nder ni den? Som ett exempel pĂ„ vad jag menar, hĂ€r har ni en lĂ„t jag har gjort NÄSTAN helt med 3xosc, och defenitivt helt med FL Studios standard-pluggar:

http://soundcloud.co...hem-hell-jamzam

Bara ett exempel, Àr nyfiken pÄ vad ni andra har för tankar runt en sÄ simpel plugin. Personligen tycker jag att det skapar fler möjligheter att bara anvÀnda sig av en simpel oscilator och sedan dra pÄ effekter som man kÀnner för.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tackar för den! AlltsĂ„, en sak att tĂ€nka pĂ„ Ă€r ju att 3xosc Ă€r som vilken annan simpel oscilator som helst - man har sina klassiska sine-, triangle-, saw-, square-waves m.m och fĂ„r jobba manuellt med LFO, portamento, utomstĂ„ende effekter och sĂ„dant för att fĂ„ det sound man Ă€r ute efter - DVS. man har mer jobb att göra, men fler möjligheter med det och fĂ„r dessutom lĂ€ttare fram sitt personliga sound. Dessutom tar det faktiskt inte sĂ„ lĂ„ng tid för mig att göra t.ex. en snygg och jĂ€vligt tung bas med 3xosc. SĂ„ det behöver inte vara just den hĂ€r pluggen, men motsvarande finns i alla DAW's. Allihop gör samma sak med olika namn och priser 😛

EDIT: Vill ocksĂ„ pĂ„peka att lĂ„ten anvĂ€nder en hel del Harmless (plugg som följer med nyare versioner av FL), ifall du Ă€r intresserad av att fĂ„ fram samma sound nĂ„gon gĂ„ng kan det hjĂ€lpa! Har anvĂ€nt harmless pĂ„ arps och lite ljusa keys och sĂ„nt 🙂

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Beror pÄ vad man gör för musik det, om vi snackar om mordern trance eller liknande, kan man anvÀnda vilken skrÀpsynth som helst...men vill du göra musik med mer analog/old school sound behöver du dom bra syntharna..med "riktiga" filter...samma gÀller ambient... men ja dina externa effekter och kompresseror och annat för att berabeta ljudet Àr minst lika viktigt vilket kan vara 50-60% av sjÀlva soundet... Jag anvÀnder ofta alchemy och trots att synthen lÄter skrÀp kan man fÄ den att lÄda bra ÀndÄ med rÀtt effekter och pluggar i kedjan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Beror pÄ vad man gör för musik det, om vi snackar om mordern trance eller liknande, kan man anvÀnda vilken skrÀpsynth som helst...men vill du göra musik med mer analog/old school sound behöver du dom bra syntharna..med "riktiga" filter...samma gÀller ambient... men ja dina externa effekter och kompresseror och annat för att berabeta ljudet Àr minst lika viktigt vilket kan vara 50-60% av sjÀlva soundet... Jag anvÀnder ofta alchemy och trots att synthen lÄter skrÀp kan man fÄ den att lÄda bra ÀndÄ med rÀtt effekter och pluggar i kedjan.

Sant, sant, jag Ă€r bara lite trött pĂ„ folk som knappt vet vad dom sysslar med och bara kör pĂ„ Massive-wobble-presets och "yoik-basar", riktar nog trĂ„den mycket Ă„t det hĂ„llet 😛 Men du har helt rĂ€tt, jag har sjĂ€lv blivit mer och mer intresserad av gammal analog hĂ„rdvara och soundet man fĂ„r av sĂ„dant, och börjar Ă€ven försöka mig pĂ„ mer ambient musik... (gĂ„r inte sĂ„ bra nĂ€r man Ă€r van vid att försöka trycka allt till max, men pĂ„ god vĂ€g tror jag Ă€ndĂ„ att jag Ă€r).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En stor anledning till att mÄnga anvÀnder Massive tror jag Àr för att dom lÀser att sina favoritartister anvÀnder just den. Den logiska tankegÄngen Àr sÄledes "Jag vill göra musik som X. X anvÀnder Massive. Jag mÄste/bör anvÀnda Massive".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En stor anledning till att mÄnga anvÀnder Massive tror jag Àr för att dom lÀser att sina favoritartister anvÀnder just den. Den logiska tankegÄngen Àr sÄledes "Jag vill göra musik som X. X anvÀnder Massive. Jag mÄste/bör anvÀnda Massive".

Yup, och det Ă€r precis vad jag menar 🙂 AlltsĂ„, om man anvĂ€nder nĂ„got bara för att nĂ„n annan anvĂ€nder det, har man dĂ„ bra koll pĂ„ vad man egentligen anvĂ€nder?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yup, och det Ă€r precis vad jag menar 🙂 AlltsĂ„, om man anvĂ€nder nĂ„got bara för att nĂ„n annan anvĂ€nder det, har man dĂ„ bra koll pĂ„ vad man egentligen anvĂ€nder?

Samtidigt mÄste man ju börja nÄnstans, och man fÄr hoppas folk som börjar med Massive och dess presets faktiskt börjar ratta lite sjÀlva sen.

SjÀlv anvÀnder jag sÀllan 3xOSC, annat Àn för brus dÄ och dÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AnvÀnder 3xOsc relativt ofta, t ex som komplement till annan syntbas. Har mest anvÀnt den som bassynt, men det gÄr att fÄ till mycket, speciellt med vettiga effekter efter. AnvÀnder nÀstan alltid nÄgon form av 3e parts filter pÄ den skall sÀgas. Funkar utmÀrkt som "placeholder" medan man komponerar om inte annat, för att bytas ut mot nÄgot mer intressant nÀr lÄten börjar ta form.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hahaha glad att du gillar det Hemmpe! 😄 Gitarr har jag tillgĂ„ng till sjĂ€lv ocksĂ„ sĂ„, ser dock sĂ€llan nĂ„gon anvĂ€ndning för den i sĂ„n hĂ€r musik 😛

Och Hjorten, bra poÀng dÀr. Det jag Àr mest trött pÄ Àr att se folk som har hÄllt pÄ i flera Är och aldrig gÄr ifrÄn dem dÀr Massive-presetsen... Och som sagt, Massive Àr bara ett exempel. Nexus Àr ju ett annat bra exempel, och jag förstÄr ocksÄ att det Àr ett enkelt och snabbt sÀtt att fÄ det ljud man Àr ute efter ibland, jag sjÀlv anvÀnder ju sÄklart presets ganska ofta. Men det blir ingen personlighet i musiken, allt lÄter likadant, och det hatar jag.

EDIT: HÀr har ni en video ifall ni Àr intresserade, av mig som pratar om hur man kan skapa en s.k "neurobass" med endast standardgrejer i FL Studio (pÄ engelska dÄ)

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och Hjorten, bra poÀng dÀr. Det jag Àr mest trött pÄ Àr att se folk som har hÄllt pÄ i flera Är och aldrig gÄr ifrÄn dem dÀr Massive-presetsen... Och som sagt, Massive Àr bara ett exempel. Nexus Àr ju ett annat bra exempel, och jag förstÄr ocksÄ att det Àr ett enkelt och snabbt sÀtt att fÄ det ljud man Àr ute efter ibland, jag sjÀlv anvÀnder ju sÄklart presets ganska ofta. Men det blir ingen personlighet i musiken, allt lÄter likadant, och det hatar jag.

Absolut. Det Àr inte bara Massive man lÀser om nÀr folk vill ha hjÀlp att fÄ till speciella ljud som artister anvÀnder. Jag Àr inte heller oskyldig till att anvÀnda presets men anvÀnder sÀllan softsynthar (i mÄnga fall lÀggs det pÄ ett antal lager av effekter för att dölja den "riktiga" synthen).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anvÀnder nÀstan dagligen en stenÄldersversion av FL (3) för att göra skisser till lÄtar . Just 3xOSC har ett grÀnssnitt som tilltalar mig. Det Àr lÀtt att röra sig mellan olika funktioner, vilket Àr mer Àn man kan sÀga om de mer avancerade syntarna dÀr blÀddrandet bland menyer snabbt fÄr en att tappa all kreativitet.

LjudmÀssigt Àr den vÀl sÄdÀr - Ibland funkar den, ibland inte. Det jag tycker saknas (iallafall i denna gammelversion jag har) Àr kropp - den kan lÀtt kÀnnas lite ihÄlig.

Men jag blev lite förvÄnad hÀromdagen, nÀr jag upptÀckte att ett arpeggio jag hade gjort med TS404'an faktiskt funkade i produktionen den var tÀnkt till. Min plan var (som alltid) att bara skissa i FL för att sedan överföra idén med diverse mjuk och hÄrdvaru syntar.

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag anvÀnder 3xOsc till bas, moog & bells för det mesta.. annars brukar jag faktiskt göra det mesta i sylenth1 som jag gillar vÀldigt mycket.. det bÀsta med 3xOsc Àr ju att det inte tar massa minne nÀr man jobbar med den som vissa andra plugins gör.. sÄ man kan ju ha igÄng i stort sett hur mÄnga som helst utan att det laggar..

angÄende din lÄt.. helt ok lÄt.. men den Àr alldeles för torr.. behövs reverb osv..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

3xosc (eller VST syntar) anvĂ€nder jag aldrig mer Ă€n om jag bara vill prova spela en melodi lite fort. Föredrar nog hĂ„rdvara 🙂

Beror pÄ vad man gör för musik det, om vi snackar om mordern trance eller liknande, kan man anvÀnda vilken skrÀpsynth som helst...men vill du göra musik med mer analog/old school sound behöver du dom bra syntharna..med "riktiga" filter...

Klart man kan anvÀnda en skrÀpsynt, bara den lÄter. Men jag pÄstÄr inte att det Àr till nÄn direkt fördel att göra trance med ett leksakspiano, för att kunna skapa ordentlig trance behöver man en riktigt jÀvla rejÀl synt, inte sÄ konstigt att t.ex Virus syntharna Àr populÀra inom genrén dÄ det finns got om modulationsmöjligheter, mÄnga röster, typer av filter osv. För mig Àr det skit samma on synten Àr analog eller digital, men annars kanske prophet 08 Àr ett komplement?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag anvÀnder 3xOsc till bas, moog & bells för det mesta.. annars brukar jag faktiskt göra det mesta i sylenth1 som jag gillar vÀldigt mycket.. det bÀsta med 3xOsc Àr ju att det inte tar massa minne nÀr man jobbar med den som vissa andra plugins gör.. sÄ man kan ju ha igÄng i stort sett hur mÄnga som helst utan att det laggar..

angÄende din lÄt.. helt ok lÄt.. men den Àr alldeles för torr.. behövs reverb osv..

Sant sant dĂ€r, och tack för tipset! Är medveten om att jag Ă€r dĂ„lig pĂ„ att anvĂ€nda Reverbs i mixningsdelen, men det har blivit lite mer pĂ„ senare tiden 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

3xOsc ska inte underskattas. Man kan fÄ fram rÀtt feta ljud med den. 3xOsc + Ohmicide dÄ snackar vi fett sound.

Kung, man fĂ„r tacka för kommentaren pĂ„ SoundCloud ocksĂ„! 🙂

AnvÀnder sjÀlv CamelPhat 3 och splittar upp basljuden pÄ tre olika kanaler med varsitt frekvensomrÄde, men jag kollade upp Ohmicide (som var nytt för mig) och den verkar riktigt go! Kanske fÄr inskaffa i framtiden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

3XOsc har kapacitet, men mÄh hÄlla med nÄgon av föregÄende talare. Ljudet sÀger mig inte sÄ mycket, spelar ingen roll hur mycket effekter jag slÀnger pÄ.

Det finns ju förstÄs tillfÀllen dÀr ett sjÀllöst sound hör hemma!

3xosc + andra synthar tillfredsstÀller oftast mina behov för en fet melodi slinga. AnvÀnder dock hellre Sylenth.

🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tror att huvudanledningen till att folk anvÀnder Vst's som Massive Àr för att det Àr den man ser överallt pÄ Youtube... SÄ var det för mig nÀr jag började kolla pÄ producering. Och sen fortsÀtter man med den Vstn man föredrar, framförallt om den Àr sÄ kompetent som just Massive Àr. Exempelvis den hÀr lÄten, dÀr jag gjorde nÀstan alla syntar i Massive:

http://soundcloud.com/y67/the-venture

Men innan jag bytte DAW var 3xOsc nog en av de mest anvĂ€nda syntarna. Den Ă€r sĂ„ bred, och om man, som ni sagt, lĂ€gger pĂ„ en Ohmicide, eller kanske en TriDirt blir den vĂ€ldigt fet. 🙂 Ärligt talat saknar jag den lite...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan Reasons synthar lÄta lika bra?

Definitivt! Det Àr typ det som Àr poÀngen med den hÀr trÄden, jag anvÀnde faktiskt Reason innan jag började med FL Studio och har sÀkert fÄtt mitt mindset lite dÀrifrÄn, eftersom man Àr begrÀnsad till det som finns lÀr man sig att jobba med det man har, och dÄ tror jag personligen att det blir bÀst i slutÀndan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför FL studio i.s.t för Reason?

Jag bytte mest pga att jag sjÀlv föredrar en "digital" layout över Reasons system med att koppla kablar och liknande, alltsÄ deras sÀtt att simulera riktiga lÄdor med ut/in-gÄngar och sÄdant.

Sen Àr det ju ocksÄ skönt att kunna anvÀnda vilken VST-plugg som helst, Reason Àr ju sÄ grymt begrÀnsat vad det gÀller sÄnt. SÀrskilt för mig som Àr en riktig plugin-nörd, jag vill testa allt, oavsett nytt eller gammalt. Reason tillÀt inte sÄnt tyvÀrr.

Kanske borde testa nu igen om jag fÄr chansen dock, var sÀkert 5 Är sen jag satt med Reason och mycket har nog Àndrats eller förbÀttrats sen dess, och sÄ var jag ju inte lika kunnig dÄ som nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...