Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Mitt problem är att jag inte kan köra mer än ett fåtal instrument/pluggar innan CPU-mätaren i Live ligger på 80% och allt låter hackigt, medan diverse andra CPU-mätare visar ~20-25%. Jag sitter med ett Mackie Onyx Satellite, en AMD Phenom II X6 1055T, ett FW-chipset från VIA, Windows 7 Ultimate 64-bit och Ableton Live 8.2.7.

Frågan är då; var sitter flaskhalsen? Är Mackie's drivers dåliga? Räcker det med ett FW-chipset från Texas Instruments? Är Windows 7 dåligt? Något annat som är problemet?

Multicore/Multiprocessor Support i Live är på. Kör jag med legacy FireWire-drivers kraschar ljudkortet efter 1-2 min.

Tack på förhand

/Anton

Annons
Postat

Är det en laptop, så börja med att stänga av nätverkskortet - framför allt om det är trådlöst. Det brukar vara största boven.

Stäng också av bakgrundsprogram som stjäl kraft, som t ex virusdödare, spyware-blockering, mjukvarubrandvägg etc.

Testa också datorn med DPC Latency checker: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml och se vad du får för resultat där. Det förekommer moderkorts-chipset som fungerar dåligt, som kan bli något bättre med uppdaterade drivrutiner, men inte alltid så att det funkar på bästa sätt...

persuader (oregistrerad)
Postat

Som yoda sa dedikera datorn till ljud. Stäng av bredband/nätverk, bakgrundsprogram som inte behövs. Kolla om det är en specefik plug eller mjukvaruinstrument som gör att cpu:n spikar genom

att ha en igång i taget...

Sedan har jag läst om många som haft problem med VIA FW chipset och att man kan få det att funka bättre med ett från från Texas Instruments som du själv var inne på. Har du kollat på Abletons supportsidor efter mer info?

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.