Jump to content
Annons

Hur anpassa stycke för sångröst? (nybörjare)


korgi

Recommended Posts

Jag har komponerat dette stycke i GrarageBand med tangentbord och mus.

Vad bör jag tänka på om jag vill ha möjlighet att lägga till en melodi för t.ex. sångröst?

Nu känns det som om gitarr och piano är melodin och jag kan inte tänka ut någon ytterligare melodi som samverkar med resten av låten.

Utan gitarr och piano låter det dock lite tomt?

(Se bifogade filer för att lyssna med och utan gitarr och piano).

Gitarr och piano är kraftigt baserade på basen, kanske är det "fel" redan där?

Min låt 12 (kopia).mp3

Min låt 12 off guitar piano (kopia).mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det verkar ju svårare att hitta en melodi när det är ganska tydligt med gitarren och pianot, men det är klart att det går samt att det skulle vara häftigt.

Vill du göra det enklare så föreslår jag att du har något instrument som du bara spelar ackord med, så att du har något att falla tillbaka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat på låten, men vad är det som säger att du måste ha en sångmelodi till den? Den kan väl lika gärna vara instrumental?

Att tänka på för framtida kompositioner är att två sångbara melodier är svåra att kombinera. Utgå ifrån att du ska skapa harmonier istället med piano/gitarr. Då går det att lägga till sångmelodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där pianot är förbanne mig det fräckaste jag har hört på länge! Keep it simple och basera sångmelodin på piano/basgrejjen. Det blir obstinat och bra! Sen kallar du det du har gjort "refräng", tar bort blåset och skriver en vers et voila har du en riktigt skön låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...