Jump to content
Annons

Bussar, Mono, Stereo förklaring!


dppett

Recommended Posts

Hej. Skulle någon för en nybörjare vilja försöka sig på att förklara eller rekommendera någon bra tutorial eller annan sida där det här med bussar och mono, stereo, outputs osv tas upp och förklaras.

Vad innebär det här med bussar? Vad gör man med dem, vad använder man dem till och varför?

Varför använder man ett stereo spår eller ett mono spår, vad innebär detta? Vad betyder det.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Monospår används framförallt när du spelar in med mikrofon. De allra flesta mikrofonern ansluts till en mikfrofonförstärkare och ger därför monofoniskt ljud. Det går att spela in den på ett stereospår, men det ger ingen extra information men tar dubbelt så stort utrymme på hårddisken.

Spelar du in en ljudkälla med två mikrofoner kan du välja att spela in dessa som ett stereospår, eller två monospår. Det senare ger större flexibilitet eftersom du enkelt kan justera nivåer och panorering individuellt.

Bussar är kanaler dit du kan skicka fler spår. Mastern är som en buss.

Bussar kan användas på flera sätt. Man kan skicka alla trumspår till en och samma buss och sedan justera nivå på bussens regel istället för att justera varje individuellt spår. Man kan även lägga effekter på bussen för att processa hela trummixen snarare än de individuella trummmorna.

Man kan även använda bussar för att lägga effekter på flera spår. Skapa en ny buss och lägg till exempel reverb på den. Tappa sedan ljud från de kanaler du vill ha reverb på via aux/sends på kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Det hjälper mig verkligen.

Så om jag inte använder mig utav mic i mina produktioner så behöver jag egentligen inte ha ett monospår?

Mastern är som en stor hel buss för alla kanaler som används alltså? Jag vet att man kan koppla ihop kanaler i olika grupper. Vad är det då för skillnad att då istället koppla dem till en buss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Det hjälper mig verkligen.

Så om jag inte använder mig utav mic i mina produktioner så behöver jag egentligen inte ha ett monospår?

Det beror på. Ibland så kan man använda syntar i mono också. Vissta syntar behöver man inte ha i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på. Ibland så kan man använda syntar i mono också. Vissta syntar behöver man inte ha i stereo.

Okej. Ska man försöka ha syntar i mono av någon anledning? Är det någon skillnad på ljudet som kommer från en mono respektive stereokanal? Vilken är att föredra?....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på vad du är ute efter.

Om ljudet är i stereo låter det för det mesta lite fetare/bredare.

Tex om du spelat in pukor (3st) så kan du panorera dessa helt vänster/helt höger och en i mitten. När du sedan lyssnar på en stereofil av detta så låter det som att den ena pukan kommer i vänster öra, den andra i mitten och den trejde till höger. I en monofil låter det som att allt kommer ifrån mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...