Jump to content
Annons

Behöver speeda up min Mac mini (2011) - vad göra?


Terror

Recommended Posts

Börjar märka nu att min Mac mini kanske inte alltid räcker till. Jag har modellen med i5 processorn från 2011. Grejen är den att jag ofta får error i Logic pro 9 "system overloaded" ect ect, att disken inte är tillräckligt snabb. Så nu har jag bestämt mig för att iaf försöka speeda upp den lite.

Har nyligen beställt nytt RAM (8gig) från Komplett. Den har ju 4gig orginal.

Vad mer kan jag göra? Bör jag köpa en SSD? och i så fall vilken?

Ska jag köpa en extern hårddisk som jag använder som lagring av alla musikbibilotek samt spelar in alla projekt på? I så fall vilken?

Eller kommer ni på några andra saker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Har den thunderbolt? Jag har den gamla mac minin där jag slängt ut dvd:n

och klämt in en SSD och petat in 8 gb minne. SSD ger bra boost. Jag köpte en intel. Men en mac mini är en bärbar utan skärm och tangentbord. Den kommer aldrig

bli något fartmonster. Tex så finns det bara 2 minnes platser. Processor designen är gjord för 6 platser. Dvs 300 procent mer bandbred till minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den thunderbolt? Jag har den gamla mac minin där jag slängt ut dvd:n

och klämt in en SSD och petat in 8 gb minne. SSD ger bra boost. Jag köpte en intel. Men en mac mini är en bärbar utan skärm och tangentbord. Den kommer aldrig

bli något fartmonster. Tex så finns det bara 2 minnes platser. Processor designen är gjord för 6 platser. Dvs 300 procent mer bandbred till minnet.

yes then har thunderbolt ^^ JO jag vet att den inte är någon supermaskin. Det var aldrig tanken att jag skulle ha den som musikdator egentligen. Utan jag köpte den som en mediaspelare till TV:n. Men då min dåvarande PC med Cubase gav upp, så fick macen och Logic pro 9 "steppa upp till the plate". Så de är lite mer därför jag vill göra det bästa av situationen (tills jag har råd med en ny och bättre börk).

Men thunderbolt säger du, vad kan jag dra för nytta utav det? Har inte det med typ sk'ärmar att göra? Är inte SÅ påläst på mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du thunderbolt så kan du hänga på flera diskar där. Tex

http://www.lacie.com...ct.htm?id=10549

Spelar i en helt annan liga än firewire eller USB.

ah! Mer än vad jag visste! Är det en bra idé att tex ha Steven Slate-bibiloteket på den disken? Och typ spela in allt ljud och spara projekt via den? Så att endast Logic körs via den interna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...