Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Som det redan står så har min Gibson råkat ut för en olycka. Den har spruckit i huvudet då den välte.

Min fråga till er är vad ska jag göra?

Finns det någon riktigt duktig som kan laga den?

Vad blir värde minskningen?

Vad ska jag kräva av försäkringsbolaget?

Tack på förhand // Jesper

Annons
Postat (redigerat)

Var bor du?

En bra luthier bör kunna fixa det om det inte är jätteilla däran

Redigerat av mietek
Postat (redigerat)

Trist när sånt händer... Om du vill laga själv;

Jag har lagat en del spruckna gitarrer och då brukar jag köra med polureutanlim (måste härdas med fukt/vatten) och sedan i spänn en timme. Maskera runtomkring limytan så blir det inte så mycket att slipa av efteråt. Efterslipning klarlack,slipa klarlack osv. Är du noggrann och avslutar med 1200 papper och polering syns lagningen knappt.

Redigerat av wellness music
Postat

Ares Guitars här i Hälsingland lagar en hel del likadana skador åt Luthmans i GBG. Skicka den med bussgods.

Han är en lågmäld, seriös o skicklig gitarrbyggare, inte dyr heller. Skicka gitarren med Bussgods. Hälsa fråna Håkan Nilsson att jag sa att han var bäst i landet...

http://www.aresguitar.se/

Postat

Du är ju bara för skön 🙂

Han är en säker lirare. Bygger bla basar som används av världsmusiker. Servar min rörstärk, lagar allt, både instrument o elektronik. Robban som han heter kommer från Motala från början så han är inte av samma inavels Sista Färden-sort som vi andra här i industrins mörkaste rövhål.

Postat

kommer från Motala från början så han är inte av samma inavels Sista Färden-sort som vi andra här i industrins mörkaste rövhål.

😆

Postat

Det är troligen en ganska enkel reparation. Limfogen blir starkare än träet runtikring.

PL 400 är ett ruskigt bra polyuretan lim, används av tex båtbyggare. Starkt men ändå lite elastiskt.

Fast vad gitarrbyggare använder veter fan.

Postat

Det är troligen en ganska enkel reparation. Limfogen blir starkare än träet runtikring.

PL 400 är ett ruskigt bra polyuretan lim, används av tex båtbyggare. Starkt men ändå lite elastiskt.

Fast vad gitarrbyggare använder veter fan.

Vanligt vitlim eller Polueretanlim. Pl 400 är ger som du säger en elastisk fog vilket inte är önskvärt i detta fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.