Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Kul att ni gillar låten.

När jag pratar väser jag inte. Jag growlar. ☺️

Jag tror att mitt sätt att lägga sång har vuxit fram. Jag har provat ett flertal sätt att sjunga på med olika mickar och på olika avstånd. Jag antar att jag då försökte låta lite mer myndig genom att sjunga jättenära, men när jag sedan tog i så bottnade nåt.

Då prövade jag att kvida istället för att skrika, och för att det då röstmässigt skulle stämma i lugnare partier så höll jag mig kvar i ett viskande/väsande läge. Jag tycker att det låter ok då jag inte anser mig vara ngn vidare bra sångare, eller haft några sångarambitioner. Men man är ju tvungen då det inte finns så många andra sätt att dema musiken på.

I detta fall tryckte jag bara igång Ipoden och spelade in en tagning och tyckte den dög. Men jag var tvungen att lägga lite reverb på. Får man förresten automatisk reverb om man har tillräckligt stora hål i tänderna?

Postat

ok, för jag tycker att själva väsandet låter lite tillgjort - det låter nästan som om du stänger igen halsen. på www.singwise.com finns det en hel info om hur man kan göra för att sjunga med en öppen hals.... om du orkar ☺️

Postat (redigerat)

Tack för tipset. Jag ska titta på länken. Jag har dock ingen ambition att vara artist - bara skriva låtar. Dock känns det inte tillgjort för mig - i alla fall inte mer än om jag tex tar i / skriker. Om jag sjunger i helt normal nivå, vilket sångare ofta inte verkar göra då dom skriker, growlar eller viskar, så tycker jag att jag mest låter som Carl Bildt när han sjunger "Fyra bugg och en Coca Cola" i Bert Karlssons studio. Men vem vet, den där länken kanske gör mig till Pavarotti (som inte alls låter/lät tillgjord?).

http://www.youtube.com/watch?v=Nc0_CpiQCdU

Redigerat av Erik dP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.