Jump to content
Annons

Ge mig!


Jokke

Recommended Posts

Hallå :-)

Tacksam för kommentarer på denna demo, vad gäller inspelning, framförande och framför allt själva låten i sig själv!

Vad är bra?

Vad är dåligt?

Vad kunde man göra 10 000 ggr bättre?

Titel: Ge mig

Text: Peter Nilsson

Musik & framförande & inspelning: Jokke Hedén

Ni hittar den här:

http://www.hedencom.se/ge_mig.html

Vanliga hälsniglar

Jokke

PS. Kan avslöja att den är skriven för ett speciellt ändamål... någon som kan gissa vilket? :-) DS.

Redigerat av Jokke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte bara tipsa om den här läsningen.

Annars är låten absolut inte min grej, så ska va tyst. Men nåt konkret jag kan tipsa om är väl att hihaten som kommer 02:20 låter som den kommer från en helt annan planet. Låter tracker-hihat där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den skriven till nobelfesten kanske?

Jobbigt trummkomp. Umpa Umpa liksom. Jag skulle nog köra med mer raka sextondelar.

Körerna känns lite avlägsna. Sångljudet är lite.... konstigt effekterat. Mixen är lite kompakt. Har du mycket kompressor eller limiter på? Det känns lite "hoppackat".

Annars följer det väl standardformen.

Nu så vet jag smaken på den? Låter lite lustigt. Jag brukar inte gnälla på texter, men det lät lite lustigt. Känns som lite nödrim ibland. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Tack. Precis den typen av feedback jag vill ha!

Mera! :rolleyes:

Någon?

By the way... jag misstänker att det blir så "ihoppackat" kan till stor del bero på ljudkortet. Så fort man överskrider ett visst antal tracks, så blir ljuden svårare att separera på något sätt. Man hör dem, men vad man än gör så blir det inte riktigt tydligt.

Men iofs så ligger det både kompressor, limiter och EQ på slutmixen. Kan hända att det är lite väl hårt komprimerat...

Det här använder jag:

Cubase SL

Halion 1 vst sampler

(för trummor och synth)

Ljudkort: M-Audio Audiophil 2496

Mikrofon: AKG C 1000 S

Gitarr/bas:

I den här låten använde jag en V-Amp 1 och en Telecaster.

Yamaha FG 251-B (ak stålsträngad)

Fender P-bass

Jag allt genom ett SECK mixerbord. Lyssning genom en StageLine STA-100 stärkare och ett par Spirit Absolute 2.

Mixar ner och kör mixen genom T-Racks24, masteringsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jimmy: Tack för poängen och berömmet! Sånt värmer. 😄

Jag håller med dig om att det skulle vara lite mer drag i refrängen. Vid en eventuell återinspelning/nyproducering vill jag ha ordentligt med drag under galoscherna i refrängen! 🙂

Mera körer och framför allt kvinnliga röster skulle sitta som en smäck.

Hmm... det ser ut som om man ska göra en Gallup om man vill ha mycket feedback på nåt man gjort. Så får det bli!

/Jokke

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.. brukar inte gilla sånt här men refrängen fastnade i mitt huvud och jag kan inte få bort den. Precis som en melodifestival låt ska vara. 🙁

Håller med lite om att det låter nödrim på vissa ställen. Gyllenetider vid 2:14 🙂

//AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

den e skön! Klassisk men ändå orginell!

Håller med om trummorna: 16-delar e bättre. Kör du kagg på varge slag??? Kan inte höra, lyssnar bara på lap top 😎 Men gör inte det, tycker jag. Om du lyssnar på alla bidrag i melodifestivalen nu så hör man en nötande kagg på varje slag. Lägg märke till det, man fåt verkligen en äcklig "datoriserad" "umpa lumpa"-känsla. Syftar verkligen inte på din låt men ville bara säja det.

Kanske lite weil (eller hur det stavas) på sista refrengen... skulle sitta som handen i hansken! 🙂

Det är en grym melodifestivalenlåt. Men du vet hur det är... Hur dåligt det än är så är det alltid Bert Karlsson o CO som tas i första hand... Förj*****

Link to comment
Dela på andra sajter

joppzor

Man tackar!´ 🙂

Jo, det är väl tyvärr så att det är ett fåtal som styr "branschen"... man får väl ligga på som en igel för att ens ha en liten chans antar jag... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...