Jump to content
Annons

Jobbar med en guide om trummprogrammering.


Ken Kängström

Recommended Posts

Hej!

Jag håller som sagt på att skriva några steg för steg guider om hur man får en trumprogrammering att låta så realistisk och levande som möjligt. Tips för dynamik såsom velocityfunktionen och multisamplade banker och även grooves. Guiden kommer i PDF format och är välkommet för alla att kika på. Tänkte att det borde finnas några som kanske är intresserade och kände att det samtidigt vora en kul sak att göra. Kommer användas även på min utbildning.

Är det inressant tror ni?

Tjena addic fan vad kult att någon orka ta tag i det 😳 , har själv lite problem

med programmering ibland men det är kult å jobba med det,

vad har du trummprogram använder själ DFH Mullti som jag har precis köpt

å är väldigt nöjd med den. 🙂

Hejsan =).

Jag kör på reason och laddar in samplingar helt enkelt. Trivs riktigt bra med det.

Hoppas ni blir nöjda med guiden =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

en liten fundering.. du skulle ha reason som grund. ska du skriva om hur man kan använda matrixen för å skapa olika velocity? ska du skriva om hur man skapar trovärdiga trumljud med syntar? ska du använda nn-xt (fast du ska väl ha multisamplat å så där om jag inte missminner mig.. så då är väl den frågan besvarad 🙂 ).. ska du bara programmera i sequencern? hur ska det läggas upp? och om det inte ska vara inriktat på reason, blir det inte svårt då? om du inte bara koncentrerar dig på sequencerprogrammering (alltså inte stepsequencer)? 😕

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten fundering.. du skulle ha reason som grund. ska du skriva om hur man kan använda matrixen för å skapa olika velocity? ska du skriva om hur man skapar trovärdiga trumljud med syntar? ska du använda nn-xt (fast du ska väl ha multisamplat å så där om jag inte missminner mig.. så då är väl den frågan besvarad 😆 ).. ska du bara programmera i sequencern? hur ska det läggas upp? och om det inte ska vara inriktat på reason, blir det inte svårt då? om du inte bara koncentrerar dig på sequencerprogrammering (alltså inte stepsequencer)? 😆

//smulan

Jag tänker använda bilder ifrån reason sequencer men jag kommer anpassa guiderna så att vem som helst ska kunna jobba på samma sätt i tex cubase. Och jag funderar även att berätta hur jag själv EQar akustiska trummor beroende på musikstil och varför jag gör det. Osv osv =). Det märks vad som dyker upp. Kul med förslag. Tar dock avstånd från matrixen, har klarat mig riktigt bra utan den =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon sagt detta innan mig..men.. ta upp vikten av riktigt bra samplingar för att få till ett trovärdigt sound.. mycket hänger ju på dem som samplat ljudet om resultatet blir en skimrande juvel...

Om inte alla använder DFH eller något annat bra paket kommer det troligtvis inte få samma 'klang' ( 😎 ) för att samplingarna låter kacka...

Ta t.e.x LM7 och det ena presetbiblioteket.. för rock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon sagt detta innan mig..men.. ta upp vikten av riktigt bra samplingar för att få till ett trovärdigt sound.. mycket hänger ju på dem som samplat ljudet om resultatet blir en skimrande juvel...

Om inte alla använder DFH eller något annat bra paket kommer det troligtvis inte få samma 'klang' ( 😆 ) för att samplingarna låter kacka...

Ta t.e.x LM7 och det ena presetbiblioteket.. för rock 😉

Japp!!! Kommer garanterat påpeka hur viktig roll bra samplingar har. Otroligt viktig del.

Tack för tipset demonen =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Superkul initiativ! 😆🙂

Info om realistisk trumprogrammering måste vara bland det mest efterfrågade på de musikforum jag varit på i alla fall. 🙂

Själv klickar jag i alla slag med musen istället för med keyboard och bygger upp mina trumspår på det viset. Tar en hel evighet! Det är ofta där orken tryter eller inspirationen man haft försvinner likt dimma i solsken. Eftersom jag dessutom oftast sysslar med progressiv rock/metal vill man ju att det ska låta som om Neil Peart (Rush), Mike Portnoy (Dream Theater) eller Mark Zonder (Fates Warning) spelar på ens låt. Dvs intrikata rytmer, udda taktarter, läckra fill-ins, snygga virvlar, skira hi-hats och mördande cymbalspel. Och det gör det ju...inte. 😎

Det är väl just sådant som arbetet med virveltrumman, hur man placerar slag för att uppnå en viss effekt, velocitys, hur man varierar fill-ins osv som gör trumspelet mer levande. Sådant vill jag gärna läsa mer om.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Info om realistisk trumprogrammering måste vara bland det mest efterfrågade på de musikforum jag varit på i alla fall. 😆

Varför då?

Det är ju inte raketforskning precis: Bra grundljud, dynamik,

tänk-som-en-trummis / två-armar-två-ben-principen, läck, trigga-inte-samma-sampling-två-gånger-i-rad-tänket.

Hur svårt kan det vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du verkar ju ha koll på läget. Grattis!

Uppenbarligen är det många andra som inte har det efter vad man läst på olika forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt uppskattat härifrån också.

En lite fråga som jag kan passa på att ställa när ändå trumprogrammering är på tapeten:

Fungerar DFH ungefär som Groove Agent, så tillvida att man kan mata det med ett färdigprogrammerat midispår som DFH spelar upp? Vad är skillnaden? Om någon orkar ta sig tid att slänga in en kvick kommentar vore det väldigt uppskattat, överväger helt klart att köpa DFH.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tja addic jag längtar redan hur långt har du kommit på guiden ? det blir många som kommer bli uppskattade av den i think 😄

Jag har inte börjat skriva guiden fullt ännu men jag samlar idéer och funderar på formuleringar. Kikar på andra guider om hur man har byggt upp innehållet där osv osv.

Men det dröjjer nog inte allt för länge innan den är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När kommer den att vara klar? Vilka samplers kommer du att ha med (Battery, Lm4, 008 vore ju bra)? Toppenidé. Skynda, skynda... 😏

Den förväntas vara klar inom en månad ungefärligt.

Kommer enbart att nvända mig av en enkel midi sequencer på exempelbilderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de flesta andra tycker jag att din idé är hur bra som helst!!

En månad, får rota fram adventskalendern å börja räkna ner till "den stora dagen"

Haha.

Får hoppas att ni blir nöjda. =)

Men som sagt. Skulle det vara något som felar i guiden så tänker jag efterarbeta den.

Alla ska vara nöjda =).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Bra initiativ, om jag inte sagt det innan!

Jag skulle gärna även se att du inkluderade tips på trumprogrammeringsprogram/vst's. Både freeware, billiga och dyrare alternativ. Alla använder ju inte Reason.

Jag har själv problem med att hitta någon trumprogrammerings VST till Cubase som jag är nöjd med. Jag vill göra som man gjorde förr på "riktiga" trummaskiner (fast med valfria samplingar då), men har inte hittat något vettigt alternativ ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har säkert sagt det förr, men ett ruskigt sjysst intiativ. Verkligen. Ska bli oerhört spännande att se vart det landar någonstans!

Men en månad sa du? *vill ha* 😏

Den är på väg att bli klar. Har blivit lite insticksjobb emella så jag har vart tvungen att pausa. Men tro mig....den blir klar snart 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...