Jump to content
Annons

Live med Backing Tracks


Tranback

Recommended Posts

Om jag har lagt tråden i fel avdelning så får gärna någon snäll moderator flytta den.

Jag har efter att ha läst guiden i de två senaste numren av Studio funderat kring det här med att spela live med ett backing track.

Tidigare gig jag gjort så har jag endast mutat gitarr och sång från original mixen och gjort en ny bounce som spelas upp som bakgrund medan jag spelar gitarr och sjunger live. Det blir ju inte särskilt bra då nivåerna som funkar "på skiva" inte alls låter bra live och så är det väldigt svårt att få in det som spelas live i mixen.

Så därför har jag tänkt att jag i framtiden ska använda ett ljudkort för att kunna dela upp bakgrunden på olika kanaler, så att trummorna t ex kan vara på en kanal, basen på en osv. detta borde underlätta för ljudteknikerna att göra en bra livemix där det mer känns som "live" än någon som sjunger kareoke.

I dagsläget har jag ett Focusrite Saffire Pro 14 ljudkort, i studio sammanhang tycker jag det funkar helt perfekt. Problemet för livebruk är väl att det endast finns 4 analoga utgångar och då man vill ha trummor i stereo och så, så lär det krävas fler utgångar. Skulle även vilja ha ett klick spår som endast hörs i.

medhörningen

Så det jag skulle vilja ha eran hjälp med är delvis hur jag ska få fler utgångar, finns något tillägg eller är det bara att investera i ett nytt ljudkort?

Men framför allt så vill jag ha tips och råd hur man bäst gör bra backing tracks, hur ska man dela upp de olika instrumenten, vad kan ligga på samma kanal osv.

Jag hoppas ni förstår vad jag pratar om och att det inte blev för långt och virrigt.

Mycket tacksam för svar!

God Fortsättning

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag tycker att det är pinsamt (milt sagt) att du inte har fått något svar, samtidigt som drogtråden är inne på sin 21:a sida, och har byggts på med tre sidor bara sedan igår... (Men det kanske bara är jag som tycker det?)

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag tycker att det är pinsamt (milt sagt) att du inte har fått något svar, samtidigt som drogtråden är inne på sin 21:a sida, och har byggts på med tre sidor bara sedan igår... (Men det kanske bara är jag som tycker det?)

Tycker också det är lite underligt att tråden inte fått fler svar. Tack för att du uppmärksammade det 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är enkelt, behöver du mer utgångar behöver du ett nytt kort. Går inte att trolla fram outputs som inte finns.

Det var det jag misstänkte 🙂 Tack för att jag nu fått det bekräftat iaf.

Hoppas fortfarande på att få svar på mina andra frågor, och tips i allmänhet gällande ämnet

Redigerat av Tranback
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag spelar mkt live med backtracks jag gjort själv, sjunger o spelar elgitarr till det som är inspelat. Gillar bäst de backtrax som har mkt trummor o bas o lite eller ingen elgitarr. Det ska finnas utrymme att spela gitarren live, är det redan flera kompgitarrer blir det bara fel när man sen spelar en till uppepå de andra. Lätt att trumpilsen går helt förlorad.

En annan viktig grej för mig är att jag alltid har mixer bredvid mig nästan som om den var en keyboard, så jag kan göra små justeringar av backtrackens volym och även ratta lite bas o diskant. Att få samma ljud i alla backtrax går inte, inte en chans, därför måste jag själv sköta ljudet. Att lämna över en cd med 15 backtrax till en ljudtekniker i andra änden av lokalen är dömt att misslyckas.

Med mycket trummor o bas, och kanske två lätt pannade westernakustiska gitarrer kan man få ett kanondrag. Jag tycker även att backtrax som är mkt mindre komprimerade än vad samma låt som färdig inspelning är funkar bättre.

När jag mixar backtracken brukar jag ha stärkarn igång på golvet och spela elgitarr och sjunga till mixen, då är det ganska lätt att höra vilka nivåer på trummor o bas som passar. Slutar man spel gitarr mitt i låten brukar man bli förvånad över hur mkt trummor som var det som passade.

Sång o elgitarrens utmickning kör jag alltid genom en stereokompressor, på var sin kanal, insertat i mixern.

Lyssnar gör jag alltid med stora fula lurar på skallen, inears funkar inte på mig alls. Jag drar ner dem på halsen när jag vill snacka med puböiken mellan låtarna. Med mixern bredvid och lyssning i superdämpande HD280 Pro får jag ofta ett superbra liveljud.

Edit: Att dela upp det på tex fyra kanaler tror jag inte funkar alls, det blir alldeles för mycket att böka med live. Det är tillräckligt skitsvårt att spela i takt till det som är programmerat. Men se till till att kunna ratta bas, diskant och volym på backtraxen. Man hör direkt om sångljudet försvinner i helhetn, då ska man sänka tracket, inte höja volymen på sången.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar mkt live med backtracks jag gjort själv, sjunger o spelar elgitarr till det som är inspelat. Gillar bäst de backtrax som har mkt trummor o bas o lite eller ingen elgitarr. Det ska finnas utrymme att spela gitarren live, är det redan flera kompgitarrer blir det bara fel när man sen spelar en till uppepå de andra. Lätt att trumpilsen går helt förlorad.

En annan viktig grej för mig är att jag alltid har mixer bredvid mig nästan som om den var en keyboard, så jag kan göra små justeringar av backtrackens volym och även ratta lite bas o diskant. Att få samma ljud i alla backtrax går inte, inte en chans, därför måste jag själv sköta ljudet. Att lämna över en cd med 15 backtrax till en ljudtekniker i andra änden av lokalen är dömt att misslyckas.

Med mycket trummor o bas, och kanske två lätt pannade westernakustiska gitarrer kan man få ett kanondrag. Jag tycker även att backtrax som är mkt mindre komprimerade än vad samma låt som färdig inspelning är funkar bättre.

När jag mixar backtracken brukar jag ha stärkarn igång på golvet och spela elgitarr och sjunga till mixen, då är det ganska lätt att höra vilka nivåer på trummor o bas som passar. Slutar man spel gitarr mitt i låten brukar man bli förvånad över hur mkt trummor som var det som passade.

Sång o elgitarrens utmickning kör jag alltid genom en stereokompressor, på var sin kanal, insertat i mixern.

Lyssnar gör jag alltid med stora fula lurar på skallen, inears funkar inte på mig alls. Jag drar ner dem på halsen när jag vill snacka med puböiken mellan låtarna. Med mixern bredvid och lyssning i superdämpande HD280 Pro får jag ofta ett superbra liveljud.

Edit: Att dela upp det på tex fyra kanaler tror jag inte funkar alls, det blir alldeles för mycket att böka med live. Det är tillräckligt skitsvårt att spela i takt till det som är programmerat. Men se till till att kunna ratta bas, diskant och volym på backtraxen. Man hör direkt om sångljudet försvinner i helhetn, då ska man sänka tracket, inte höja volymen på sången.

Tack så mycket för ditt långa utförliga svar!

Då jag gör kanske "atmosfärisk" musik just nu så är det snarare diverse synthar och pads som kommer finnas på backing tracksen än fler gitarrer, men det gör i och för sig inte så mycket skillnad.

Det jag tänkte med att man skulle ha trummor på en kanal, bas på en kanal osv. för att du ljudteknikern skulle kunna få in det som spelas live på scen enklare i mixen. Då ljudteknikern jobb då borde bli detsamma som om det hade stått ett helt band på scen. Men jag kanske har tänkt helt fel där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudteknikern kommer att göra det mkt sämre än om du själv gör det. Ställ nivåerna å¨trummor o syntar hemma samtidigt som du spelar gitarr o sjunger till det, då kommer det att funka bra även på scen. Backtraxen kan mixas så det är lite sparsamt med mid, den mid som fattas där fyller ni ut med sång o gitarr sen på scenen, är det mycket mid från början blir det trångt när sång o gitarr tillkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag orkar vara noga med att ta reda på hur backtracken kommer att funka på scen ihop med sång+gitarr så gör jag en mix i portan(DAW) som jag tror blir bra, sen drar jag över två kablar (left o rigth) till min livemixer, och sen lyssnar jag via livemixerns hörlursuttag hur det låter ihop med sången, plus gitarren som jag mickat upp o oxå kopplat in i livemixern. Och gör sen lite extra nivåjusteringar i backracken innan jag sparar den slutgiltigt. Då kan man vara ganska säker på att det kommer att funka bra på scen åsså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...