Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag har lagt trÄden i fel avdelning sÄ fÄr gÀrna nÄgon snÀll moderator flytta den.

Jag har efter att ha lÀst guiden i de tvÄ senaste numren av Studio funderat kring det hÀr med att spela live med ett backing track.

Tidigare gig jag gjort sÄ har jag endast mutat gitarr och sÄng frÄn original mixen och gjort en ny bounce som spelas upp som bakgrund medan jag spelar gitarr och sjunger live. Det blir ju inte sÀrskilt bra dÄ nivÄerna som funkar "pÄ skiva" inte alls lÄter bra live och sÄ Àr det vÀldigt svÄrt att fÄ in det som spelas live i mixen.

SÄ dÀrför har jag tÀnkt att jag i framtiden ska anvÀnda ett ljudkort för att kunna dela upp bakgrunden pÄ olika kanaler, sÄ att trummorna t ex kan vara pÄ en kanal, basen pÄ en osv. detta borde underlÀtta för ljudteknikerna att göra en bra livemix dÀr det mer kÀnns som "live" Àn nÄgon som sjunger kareoke.

I dagslÀget har jag ett Focusrite Saffire Pro 14 ljudkort, i studio sammanhang tycker jag det funkar helt perfekt. Problemet för livebruk Àr vÀl att det endast finns 4 analoga utgÄngar och dÄ man vill ha trummor i stereo och sÄ, sÄ lÀr det krÀvas fler utgÄngar. Skulle Àven vilja ha ett klick spÄr som endast hörs i.

medhörningen

SÄ det jag skulle vilja ha eran hjÀlp med Àr delvis hur jag ska fÄ fler utgÄngar, finns nÄgot tillÀgg eller Àr det bara att investera i ett nytt ljudkort?

Men framför allt sÄ vill jag ha tips och rÄd hur man bÀst gör bra backing tracks, hur ska man dela upp de olika instrumenten, vad kan ligga pÄ samma kanal osv.

Jag hoppas ni förstÄr vad jag pratar om och att det inte blev för lÄngt och virrigt.

Mycket tacksam för svar!

God FortsÀttning

Annons
Postat

Kan tyvÀrr inte hjÀlpa dig, men jag tycker att det Àr pinsamt (milt sagt) att du inte har fÄtt nÄgot svar, samtidigt som drogtrÄden Àr inne pÄ sin 21:a sida, och har byggts pÄ med tre sidor bara sedan igÄr... (Men det kanske bara Àr jag som tycker det?)

• Gilla 3
Postat

Svaret Àr enkelt, behöver du mer utgÄngar behöver du ett nytt kort. GÄr inte att trolla fram outputs som inte finns.

Postat
  On 2011-12-28 at 08:00 sa Jetblack:

Kan tyvÀrr inte hjÀlpa dig, men jag tycker att det Àr pinsamt (milt sagt) att du inte har fÄtt nÄgot svar, samtidigt som drogtrÄden Àr inne pÄ sin 21:a sida, och har byggts pÄ med tre sidor bara sedan igÄr... (Men det kanske bara Àr jag som tycker det?)

Tycker ocksĂ„ det Ă€r lite underligt att trĂ„den inte fĂ„tt fler svar. Tack för att du uppmĂ€rksammade det 🙂
Postat (redigerat)
  On 2011-12-28 at 08:10 sa mietek:

Svaret Àr enkelt, behöver du mer utgÄngar behöver du ett nytt kort. GÄr inte att trolla fram outputs som inte finns.

Det var det jag misstĂ€nkte 🙂 Tack för att jag nu fĂ„tt det bekrĂ€ftat iaf.

Hoppas fortfarande pÄ att fÄ svar pÄ mina andra frÄgor, och tips i allmÀnhet gÀllande Àmnet

Redigerat av Tranback
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag spelar mkt live med backtracks jag gjort sjÀlv, sjunger o spelar elgitarr till det som Àr inspelat. Gillar bÀst de backtrax som har mkt trummor o bas o lite eller ingen elgitarr. Det ska finnas utrymme att spela gitarren live, Àr det redan flera kompgitarrer blir det bara fel nÀr man sen spelar en till uppepÄ de andra. LÀtt att trumpilsen gÄr helt förlorad.

En annan viktig grej för mig Àr att jag alltid har mixer bredvid mig nÀstan som om den var en keyboard, sÄ jag kan göra smÄ justeringar av backtrackens volym och Àven ratta lite bas o diskant. Att fÄ samma ljud i alla backtrax gÄr inte, inte en chans, dÀrför mÄste jag sjÀlv sköta ljudet. Att lÀmna över en cd med 15 backtrax till en ljudtekniker i andra Ànden av lokalen Àr dömt att misslyckas.

Med mycket trummor o bas, och kanske tvÄ lÀtt pannade westernakustiska gitarrer kan man fÄ ett kanondrag. Jag tycker Àven att backtrax som Àr mkt mindre komprimerade Àn vad samma lÄt som fÀrdig inspelning Àr funkar bÀttre.

NÀr jag mixar backtracken brukar jag ha stÀrkarn igÄng pÄ golvet och spela elgitarr och sjunga till mixen, dÄ Àr det ganska lÀtt att höra vilka nivÄer pÄ trummor o bas som passar. Slutar man spel gitarr mitt i lÄten brukar man bli förvÄnad över hur mkt trummor som var det som passade.

SÄng o elgitarrens utmickning kör jag alltid genom en stereokompressor, pÄ var sin kanal, insertat i mixern.

Lyssnar gör jag alltid med stora fula lurar pÄ skallen, inears funkar inte pÄ mig alls. Jag drar ner dem pÄ halsen nÀr jag vill snacka med puböiken mellan lÄtarna. Med mixern bredvid och lyssning i superdÀmpande HD280 Pro fÄr jag ofta ett superbra liveljud.

Edit: Att dela upp det pÄ tex fyra kanaler tror jag inte funkar alls, det blir alldeles för mycket att böka med live. Det Àr tillrÀckligt skitsvÄrt att spela i takt till det som Àr programmerat. Men se till till att kunna ratta bas, diskant och volym pÄ backtraxen. Man hör direkt om sÄngljudet försvinner i helhetn, dÄ ska man sÀnka tracket, inte höja volymen pÄ sÄngen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
  On 2012-01-09 at 20:15 sa Guitar Nilsson:

Jag spelar mkt live med backtracks jag gjort sjÀlv, sjunger o spelar elgitarr till det som Àr inspelat. Gillar bÀst de backtrax som har mkt trummor o bas o lite eller ingen elgitarr. Det ska finnas utrymme att spela gitarren live, Àr det redan flera kompgitarrer blir det bara fel nÀr man sen spelar en till uppepÄ de andra. LÀtt att trumpilsen gÄr helt förlorad.

En annan viktig grej för mig Àr att jag alltid har mixer bredvid mig nÀstan som om den var en keyboard, sÄ jag kan göra smÄ justeringar av backtrackens volym och Àven ratta lite bas o diskant. Att fÄ samma ljud i alla backtrax gÄr inte, inte en chans, dÀrför mÄste jag sjÀlv sköta ljudet. Att lÀmna över en cd med 15 backtrax till en ljudtekniker i andra Ànden av lokalen Àr dömt att misslyckas.

Med mycket trummor o bas, och kanske tvÄ lÀtt pannade westernakustiska gitarrer kan man fÄ ett kanondrag. Jag tycker Àven att backtrax som Àr mkt mindre komprimerade Àn vad samma lÄt som fÀrdig inspelning Àr funkar bÀttre.

NÀr jag mixar backtracken brukar jag ha stÀrkarn igÄng pÄ golvet och spela elgitarr och sjunga till mixen, dÄ Àr det ganska lÀtt att höra vilka nivÄer pÄ trummor o bas som passar. Slutar man spel gitarr mitt i lÄten brukar man bli förvÄnad över hur mkt trummor som var det som passade.

SÄng o elgitarrens utmickning kör jag alltid genom en stereokompressor, pÄ var sin kanal, insertat i mixern.

Lyssnar gör jag alltid med stora fula lurar pÄ skallen, inears funkar inte pÄ mig alls. Jag drar ner dem pÄ halsen nÀr jag vill snacka med puböiken mellan lÄtarna. Med mixern bredvid och lyssning i superdÀmpande HD280 Pro fÄr jag ofta ett superbra liveljud.

Edit: Att dela upp det pÄ tex fyra kanaler tror jag inte funkar alls, det blir alldeles för mycket att böka med live. Det Àr tillrÀckligt skitsvÄrt att spela i takt till det som Àr programmerat. Men se till till att kunna ratta bas, diskant och volym pÄ backtraxen. Man hör direkt om sÄngljudet försvinner i helhetn, dÄ ska man sÀnka tracket, inte höja volymen pÄ sÄngen.

Tack sÄ mycket för ditt lÄnga utförliga svar!

DÄ jag gör kanske "atmosfÀrisk" musik just nu sÄ Àr det snarare diverse synthar och pads som kommer finnas pÄ backing tracksen Àn fler gitarrer, men det gör i och för sig inte sÄ mycket skillnad.

Det jag tÀnkte med att man skulle ha trummor pÄ en kanal, bas pÄ en kanal osv. för att du ljudteknikern skulle kunna fÄ in det som spelas live pÄ scen enklare i mixen. DÄ ljudteknikern jobb dÄ borde bli detsamma som om det hade stÄtt ett helt band pÄ scen. Men jag kanske har tÀnkt helt fel dÀr.

Postat

Ljudteknikern kommer att göra det mkt sÀmre Àn om du sjÀlv gör det. StÀll nivÄerna Ětrummor o syntar hemma samtidigt som du spelar gitarr o sjunger till det, dÄ kommer det att funka bra Àven pÄ scen. Backtraxen kan mixas sÄ det Àr lite sparsamt med mid, den mid som fattas dÀr fyller ni ut med sÄng o gitarr sen pÄ scenen, Àr det mycket mid frÄn början blir det trÄngt nÀr sÄng o gitarr tillkommer.

Postat

Om jag orkar vara noga med att ta reda pÄ hur backtracken kommer att funka pÄ scen ihop med sÄng+gitarr sÄ gör jag en mix i portan(DAW) som jag tror blir bra, sen drar jag över tvÄ kablar (left o rigth) till min livemixer, och sen lyssnar jag via livemixerns hörlursuttag hur det lÄter ihop med sÄngen, plus gitarren som jag mickat upp o oxÄ kopplat in i livemixern. Och gör sen lite extra nivÄjusteringar i backracken innan jag sparar den slutgiltigt. DÄ kan man vara ganska sÀker pÄ att det kommer att funka bra pÄ scen ÄssÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.