Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag som är helt okunnig på det här med mixning undrar om det är värt att köpa plugins för Cubase 5 till akustisk/klassisk gitarr? EQ duger väl gott med Cubases egna Studio EQ, men reverb som är en viktig del till gitarr lär det väl finnas mycket bättre alternativ? Någon som har tips på reverb & kompressor? Skulle uppskattas!

Mickar med två kondensatormikrofoner om någon undrar 🙂

Redigerat av Hangar
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det finns två kompressorer C5. En vanlig och en så kallad för-att-det-är-populärt-vintage kompressor. Båda är lika bra som alla andra. Kommer långt med dem och vad är det för fel på Reverence reverbet? Det är förstklassiga reverbimpulser. Visst kan du köpa andra saker men lär dig dem du har i Cubase först innan du tänker på att skaffa andra. Risken är att man bara sitter och testar och testar och testar olika pluggar istället för att mixa.

Postat

Skit i kompressor. Mig veterligen så har jag nog aldrig sett eller hört en kompressor i klassisk musik. Lägg stålarna på ett bra reverb. Och tyvärr så är det enda reverbet jag känner till som låter bra är Lexicon eller TC. Finns några underhuggare. Men Tsar ska vara riktigt snyggt!

Postat (redigerat)

Tack för svaren! Tror jag inte lägger några resurser på kompressor då. Försöker hitta en preset till akustisk gitarr i reverence men alla låter skogstokigt. Antar att det bara är att vrida på rattarna själv 😉

Vad tror ni Igor använder för utrustning och plugins när han mickar gurra? Reverbet låter asnajs.

-Sorry, Länkar borttagna, se forumreglerna för Coverlåtar -

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.