Hangar Postat 25 december 2011 Postat 25 december 2011 (redigerat) Jag som är helt okunnig på det här med mixning undrar om det är värt att köpa plugins för Cubase 5 till akustisk/klassisk gitarr? EQ duger väl gott med Cubases egna Studio EQ, men reverb som är en viktig del till gitarr lär det väl finnas mycket bättre alternativ? Någon som har tips på reverb & kompressor? Skulle uppskattas! Mickar med två kondensatormikrofoner om någon undrar 🙂 Redigerat 25 december 2011 av Hangar
Die Hard (oregistrerad) Postat 25 december 2011 Postat 25 december 2011 Det finns två kompressorer C5. En vanlig och en så kallad för-att-det-är-populärt-vintage kompressor. Båda är lika bra som alla andra. Kommer långt med dem och vad är det för fel på Reverence reverbet? Det är förstklassiga reverbimpulser. Visst kan du köpa andra saker men lär dig dem du har i Cubase först innan du tänker på att skaffa andra. Risken är att man bara sitter och testar och testar och testar olika pluggar istället för att mixa.
Florian le Sage Postat 25 december 2011 Postat 25 december 2011 Die Hard, har jag fel om jag säger att jag upplever reverence som jävligt resurskrävande+roddigt att tweaka? Det låter bra men jag undviker det pga sitt icke användarvänliga stuk...
KillwithSkill Postat 25 december 2011 Postat 25 december 2011 Skit i kompressor. Mig veterligen så har jag nog aldrig sett eller hört en kompressor i klassisk musik. Lägg stålarna på ett bra reverb. Och tyvärr så är det enda reverbet jag känner till som låter bra är Lexicon eller TC. Finns några underhuggare. Men Tsar ska vara riktigt snyggt!
Hangar Postat 25 december 2011 Trådstartare Postat 25 december 2011 (redigerat) Tack för svaren! Tror jag inte lägger några resurser på kompressor då. Försöker hitta en preset till akustisk gitarr i reverence men alla låter skogstokigt. Antar att det bara är att vrida på rattarna själv 😉 Vad tror ni Igor använder för utrustning och plugins när han mickar gurra? Reverbet låter asnajs. -Sorry, Länkar borttagna, se forumreglerna för Coverlåtar - Redigerat 3 januari 2012 av Lundin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.