Jump to content
Annons

Zoom H4n som ljudkort?

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Hejsan.

Fick en zoom h4n portastudio i julklapp. Nu undrar jag hur pass bra den är i förhållande till priset?

Hur mycket bättre är den än Zoom H1? Såg att man kunde använda H4n som ljudkort? Om de inbyggda mickarna inte är bättre än i H1an så kanske det är mer värt att byta H4an mot en H1a plus ett annat ljudkort för samma pengar? Visst är det skönt att kunna spela in låt-idéer direkt då och då utan att behöva starta datorn. Men 2800kr är kanske lite overkill? Går de inbyggda stereomickarna att jämföra med andra separata kondensatormickar? Vill ha något som lämpar sig för att spela in sång t.ex. Vad jag läst verkar Zoom H4n vara avsedd för filminspelnings ljud?

Någon som vill komma med synpunkter?

Annons
Postat

Ljud som ljud, även om man filmar samtidigt. Jag köpte en billig ZOOM Q3 kamera oxå med X/Y mickar, den verkar låta väldigt bra.

Är inte H4 så att du kan ansluta två externa mickar och sen spela in på fyra kanaler?

Postat (redigerat)

Jag funderade på en sådan för att göra enkla demos på. Gearwire har ngn testvideo där han spelar gitarr, sjunger, och har trummaskin samtidigt. Men man ska kunna spela in spår för spår oxå. Jag har för mig att den går att använda som ljudkort även för Ipad med 4-kanalers samtidig inspelning.

Jag köpte slutligen en Ipod och spelar in på den. Med en Ipad ska mitt program kunna spela in upp till 8 kanaler samtidigt vilket skulle kunna funka till ett gig. Men just nu spelar jag in en kanal i taget med mickingången. Begagnat kan man köpa en Ipod för runt tusenlappen.

Som enkel inspelare för runt tusenlappen med inbyggda mickar verkar KORG SOS kanon. Ca 1300kr nuförtiden. Du kan lägga på hur många spår som helst.

Redigerat av Erik dP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.