Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har en simpel fråga + följdfråga och det gäller:

-kan jag skaffa 2 GB till och utöka fr. mina 2 GB till 4 GB i min win7 32 bits dator eller ligger begränsningen på 2 GB???

-i så fall vad heter den typen av minne DDR 2 eller 3, dom ser modernare ut i den "nya" fr. 2008 än i den gamla burken fr 2002???

Annons
Postat

32-bit Windows kan köra med 4GB - men eftersom det bara finns totalt 4GB adresser i 32-bit, så får man räkna bort adresserna till grafikkortet och ett gäng adresser för hårdvara och en del adresser som används av Windows, så även om du stoppar in 4GB, så kommer du bara att ha strax över 3GB tillgängligt (om du har ett grafikkort med 512MB - med ett 1GB grafikkort, så blir det ännu mindre RAM tillgängligt).

Jag har DDR3 i en burk som nog är över 3 år gammal, så det är kanske mest sannolikt att det är sådana - men man kan inte vara helt säker. Kolla för säkerhets skull vilket moderkort det är och gå in på tillverkarens hemsida och se vilken typ av minne det ska vara.

Postat

Tack Claes, jag misstänkte att om det är någon som är snabb här så är det du ;-)

Om grafikkortet har egen cpu eller vad det kallas då?

Kanske inte är någon idé överhuvudtaget alltså, eller skall man köra med 64 bits versionen för att vinna DDR kapacitet?

Postat (redigerat)

Problemet är adressbussen. Den har helt enkelt inte fler adresser än för totalt 4GB (232) när man kör 32-bits operativsystem, så man kommer inte undan oavsett vilket. Enda sättet att få tillgång till mer än ca 3GB RAM, är att gå upp på 64-bits Windows.

Redigerat av Claes
Postat

Jag har 4 gig i min "nya burk", till Windows XP32, men Windows visar bara drygt 3 gb minne. Resten ska tydligen gå åt till massa annat tjafs i datorn... Knepigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.