Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån hygglig själ som kan hjälpa eller känner till nåt 1080 forum?

Har en Roland JV 1080 med ett expansionskort. Hitills har jag bara använt

ljuden som ligger i de fabriksinställda "performance", som man kan nå via progr.change

i cubase. (Använder en gammal mac och cubase 3.0 )

Nu vill jag komma åt ett elpiano i expansionskortet och kan inte nå den banken från cubase.

Misstänker att man rätt enkelt kan bygga en egen performance som lägger in mitt önskade pianoljudet på säg midikanal 1. Men hur fanken gör man?

Manualen klargör att man inte kan använda ljud från expansionsplatsen i en GM performance,

Men man måste väl lätt kunna bygga en egen performance med favvoljuden?!

Misstänker att detta är en skitsak för erfaren synthpulare, Manualen gör mig helt vilsen tyvärr .

all hjälp är välkommen..

Annons
Postat

Jag vet inte exakt hur Cubase3.0 fungerar, men du måste iallafall förmodligen sända ett Bank Select MSB-värde och ett Bank Select LSB-värde för att komma till wave expansion-banken.

Det måste man göra i min JV1010 iallafall. Jag har programmerat en patchlista så att jag kommer åt alla ljuden på mitt Vintage-kort via CubaseSX.. För att komma åt Wave Expansion på min JV1010 är det iallafall

MSB 84 & LSB 2 (1-128) (bank 1)

MSB 84 & LSB 3 (129-256) (bank 2)

Allt detta borde stå i din manual.

/Daniel

Postat

Hmmm..

Bank 84 stämmer bra för att komma åt expansionen enligt min manual, Jag blir osäker på

fortsättningen.

Vart har du definierat och skickat dina meddelanden? alltså MSB och LSB, Med vart menas

meny i Cubase? Jag är riktigt risig på cubase oxå (känns nästan onödigt att tillägga!)

😉

Postat

Det måste finnas templates för JV1080 så alla ljud bara poppar upp och du kan välja ur nån lista. Funkar fint i Logic iaf.

Postat
Det måste finnas templates för JV1080 så alla ljud bara poppar upp och du kan välja ur nån lista. Funkar fint i Logic iaf.

Det finns det nog, men frågan är om det finns till Cubase3.0, samt om det finns för expansionskorten? 😉

/Daniel

Postat

Det finns det nog, men frågan är om det finns till Cubase3.0, samt om det finns för expansionskorten? 😉

/Daniel

Om jag minns det hela rätt (var några år sen jag satt med en JV1080) så läser iaf logic in all info från synthen via midi och lägger upp sjyssta listor sen. Annars kan man säkerligen ladda hem kompatibla presetlistor från korttillverkaren.

Postat

Tack alla!

Nej några templates för mitt supergamla cubase är inte aktuella Tror inte 1080:n överhuvudtaget fanns då jag installerade programmet 1996!!! Macen är från 92 o tuffar på..

Men ni fick mig på rätt spår. Numer kan jag använda alla ljud från exp kortet alltså, Himla enkelt när man väl hittade lösningen.

Nästa vecka byter jag till G4 o digital performer & pro tools, återkommer väl då då!!

Om någon är nyfiken gjorde jag så här : (inklippt från Rolands hemsida)

"I programmets "körmeny", dvs. Den meny där du ser alla dina tracks/parts hittar man ofta särskilda "boxar" (rutor) för både Program/Patch (PC) och Bank (CC) för varje spår. Att lägga in sitt PC går ofta lätt, men rutan med "Bank" brukar bli problem. Hur skall man, t.ex. I fallet med JV-1080, kunna lägga in två Bank Select-meddelanden då det bara finns en (1) box att göra det i??

Ja, utvecklingen av denna fråga kan lätt bli början på en ny bok, så jag hoppar över den och ger dig istället svaret och metoden att lösa problemet;

Låt oss använda oss av våra gamla exempel ovan. Först det där med SC-88 ljudet "Piano 1d". Det aktuella Bank Select-meddelandet där var CC 0 med värde 16. Multiplicera detta med 128 - 128x16=2048. Svaret - 2048 - skrivs in i sequencerprogrammets box "Bank". Glöm ej Program Change-meddelandet bara ("1" i exemplet ovan).

Med JV-1080 som ju behöver två Bank Select-meddelanden (CC 0 och CC 32) är det lite trixigare. Formeln för detta lyder:

MSB x 128 + LSB

I ovanstående JV-1080 exempel var våra värden CC 0: 84 och CC 32: 1. Alltså lyder uträkningen:

84x128 + 1 =10753

10753 är alltså det tal som anges i sequencerprogrammets box "Bank".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.