Jump to content
Annons

Hur får man tag i ALLA instrumentens noter?


debatt

Recommended Posts

Jo, det är så att jag tänkte lära mig och kanske också spela in ett antal låtar skrivna av andra, göra några covers alltså.

Det är ju inga större problem att få fram texterna och gitarrackord brukar finnas tillgängligt på Nätet. Men hur får jag tillgång till de övriga instrumenten som medverkar på låtarna? Jag har märkt att även i de notböcker som jag köpt så finns bara text, sångmelodi plus gitarr eller pianot med. Men hur får jag tillgång till noterna för basen, orgeln och trummorna t.ex.?

Visst, det går bra att lyssna sig till det många gånger, men det vore bekvämt att faktiskt ha ALLA instrumentens noter. Ibland när det är en komplex ljudbild är det inte alltid så omedelbart lätt att höra vad varje enskilt instrument spelar heller.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda jag skulle kunna tänka mig är kanske när du köper noter till en musikaluppsättning. Tror inte det är någon marknad för just Lady Gagaböcker med noter för alla instrument. Men ett alternativ är väll att köpa en basnotsbok, en trummbok och kanske en vispopsbok och försöka matcha låtar i dom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Äldre klassisk musik finns det noter på imslp.org utan kostnad (till exempel en Beethoven pianokonsert).

För modern musik får man räkna med att köpa noterna. Oftast finns det inte, "pop"-orkestrar använder ju ofta inte noter. Vissa typer av musik är ju på noter, till exempel storband från swing-tiden. Ibland kan man hitta att musiklärare eller andra arrat för eleverna. Ibland finns det arrat för andra typer av orkestrar, kanske för blåsorkester eller liknande.

Det beror dock på vilka låtar du söker och vilken sättning (vilka instrument) du vill ha det för. Berätta det så kanske nån kan komma upp med en ide.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan även vara att scanna nätet efter midifiler. Kanske inte alltid helt korrekta melodier, men ofta kan man stöta på nått guldkorn. Och då får du ju hela arret. Den som har skapat den kan ju ha köpt orginalnoterna....

Jag har dragit hem några acdc-midi-filer från nätet och skalat bort alla gitarrer så jag bara har haft bas och trumkomp kvar. Dom drar jag på när jag känner för att lira lite hårdrocksgura och jamma mot. Så slipper man programmera trummorna själv.

/Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska göra ett cover så skulle jag tipsa dig om att du helt enkelt gör om låten lite. Ändra på vissa ackord här och där, ta inte med samma instrument osv. Gör en egen version. Det är betydligt mer intressant att lyssna på ett cover som har sitt egna sound, än ett cover där musikern har försökt härma originalet. Om man vill lyssna på just den låten som den är så finns det ingen anledning att lyssna på covers till den låten.

🙂

Tack för denna input, Joel! Jag har funderat en del på detta redan, även om projektet är på lite sikt, åtminstone vad gäller eventuella inspelningar av det. När det gäller ackorden och sångmelodin vill jag nog gärna ha dem som det är. Men när det gäller vilka instrument och tempot som ska medverka så kan jag tänka mig att arrangera det annorlunda. Kanske också ändra hela musikstilen.

Det är väl sällan en cover blir intressant, tycker jag. Möjligen när man som lyssnare inte känner till låten alls sedan tidigare eller då man förvisso vet om originalet men det har ändrats kapitalt vad gäller arrangemang.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är kanske när du köper noter till en musikaluppsättning. Tror inte det är någon marknad för just Lady Gagaböcker med noter för alla instrument. Men ett alternativ är väl att köpa en basnotsbok, en trummbok och kanske en vispopsbok och försöka matcha låtar i dom 🙂

Intressant! Basnotböcker och trumnotböcker är ju dock mindre vanliga än gitarr- och pianovarianterna. Men jag ska hålla utkik efter sådana också, Bogren. Lady Gaga... nä.

Hej, vilka låtar och artister handlar det om, vad spelar du själv för instrument i detta projekt?

Sång och gitarr t.ex. Sedan har jag folk på de andra positionerna också.

Florian, eftersom detta är ett projekt som inte ligger inom den närmaste tiden, åtminstone inte vad gäller inspelningar, så har jag/vi inte spikat någon låtlista. En bra början innan man spelar in är ju att dels välja och dels lära sig sjunga och spela låtarna. Så det är väl där jag är nu. Vet ju inte ens om det blir inspelningar av det...

Låtexempel kanske "Rebecca" av Lolly Vegas. R.I.P. Ett exempel på en icke jättekänd låt.

De mest kända låtarna som finns inom pop/rock kanske bortfaller.

Äldre klassisk musik finns det noter på imslp.org utan kostnad (till exempel en Beethoven pianokonsert).

För modern musik får man räkna med att köpa noterna. Oftast finns det inte, "pop"-orkestrar använder ju ofta inte noter. Vissa typer av musik är ju på noter, till exempel storband från swing-tiden. Ibland kan man hitta att musiklärare eller andra arrat för eleverna. Ibland finns det arrat för andra typer av orkestrar, kanske för blåsorkester eller liknande.

Det beror dock på vilka låtar du söker och vilken sättning (vilka instrument) du vill ha det för. Berätta det så kanske nån kan komma upp med en ide.

// Gunnar

Poporkestrar använder ju oftast inte noter nej. Lurigt. Kanske därför det inte finns att få tag i. Gunnar, jag köpte Randy Bachmans Collection (Guess Who & B-T-O) notbok för en del år sedan. Han skrev ju inte noter då och gör inte fortfarande. Fick hjälp av Andy Royns med den boken och tyckte lite grann att det var först när man gett ut en notbok som det var på riktigt...

Ett tips kan även vara att scanna nätet efter midifiler. Kanske inte alltid helt korrekta melodier, men ofta kan man stöta på nått guldkorn. Och då får du ju hela arret. Den som har skapat den kan ju ha köpt orginalnoterna....

Jag har dragit hem några acdc-midi-filer från nätet och skalat bort alla gitarrer så jag bara har haft bas och trumkomp kvar. Dom drar jag på när jag känner för att lira lite hårdrocksgura och jamma mot. Så slipper man programmera trummorna själv.

/Hasse

Det var en tanke jag inte haft, Hasse. Men väl värt att beakta kanske. Det där med att skala av så att bas och trummor bara hörs för att lära sig gitarren till det andra är ju smart. Även att kanske köpa karaokefiler kanske kan fungera? Jag tänkte på det med att sångträna, för det är ju vad jag gjort mest nu i början, men då till befintliga cd och dvd och på dem finns ju redan sången som man får överrösta när man tränar då. Jag kollade också en kväll på You Tube på lite olika låtar.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...