Jump to content
Annons

Ljudkort/förstärkare + Hörlurar


Ecarion

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har på sistone börjat leka runt lite mer allvarigt i Cubase elements och behöver lite råd/hjälp för ett litet nybörjarpaket för ljudproduktion. Jag letar efter ett lämpligt ljudkort, förstärkare (eller en kombo), helst via USB samt ett par kvalitativa hörlurar man kan använda till media, musik, musikproduktion och till annat datorrelaterat. Eventuellt klaviatur tänkte jag nog köra via USB, så det behöver inte ha sådan anslutning. Budgeten ligger på mellan 2000-5000 kronor, ungefär 🙂.

Gällande hörlurar så tänkte jag köra på http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_dn-hp1000_horlur.htm . Kommentarer angående dessa? De ser lite plastiga ut, men de har annars fått väldigt bra recensioner.

Gällande ljudkort mottar jag varmt alla råd/tips 🙂

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gällande hörlurar så hade jag hellre sparat några hundralappar och köpt ett par AKG K-240 http://jam.se/studio...llbehor/A40032/

Studiostandard sedan många år, mycket lur för pengarna och hyfsat neutrala. Du kan säkert hitta dem för under tusenlappen någonstans.

När det gäller ljudkort beror det lite på vad du ska spela in, men för allroundbruk kanske Presonus AudioBox 22 VSL http://www.musikbors...96&artno=270031

Sedan har du 2000:- kvar till valfritt USB-klaviatur. Där är det nog bäst att kila ner till musikaffären och känna på vilket som känns bäst och passar dina behov. Ska du lira mycket med syntar och vill ha något med analog karaktär hade jag kollat in Arturia Analog Laboratory, lite dyrare men väldigt mycket för pengarna http://www.arturia.com/evolution/en/products/ALE/intro.html

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

ett lämpligt ljudkort, förstärkare (eller en kombo)
Förstärkare för elgitarr? Dvs. ett ljudkort med instrumentingång?

Denon-lurarna har jag inte provat, men jag känner mig också skeptisk till DJ-lurarna.

Studio har just nu ett paketerbjudande på 11 nr och ett par BeyerDynamic DT-770 PRO för 1400 kr tillsammans. Långt under riktpris för enbart lurarna, t.o.m. billigare än hos tysken.

http://studio.idg.se/1.411029

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det snabba svaret. Får ursäkta mig att jag var väldigt oklar, ser jag nu.

Klaviatur blir ett senare inköp för min del. Lite för mycket om och men hemma på skrivbordet för tillfället - tänker flytta om någon/några månader och då bygger jag om så jag får rum med ett klaviatur. Har ritbord, tagentbord, ritblock ,2 skärmar och annat som står och dräller nu 😉. Så det jag tänkte för pengarna nu var alltså 2000-5000 kr för Ljudkort/förstärkare och ett par hörlurar och köra på mus-produktion ett tag.

http://ordermusic.se...omplete-audio-6 <--- hur är detta? För mycket "DJ"? Ditt tips verkar vara väldigt kompakt och bra, men recensionerna jag läst av detta verkar vara utmärkt de också 🙂.

hörluretipset du gav - de ser lite tajta ut. Viktigt för mig är att de är sköna att ha på sig - men det kanske de där är?

Förstärkare jag menade var till hörlurar 🙂. Jag tänkte till en början köpa M-audio ljudkort + hörlureförstärkare, men någon påpekade att jag kunde få en USB-variant med inbyggd förstärkare till hörlurar.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Menade ditt hörluretips. De verkade ju defenitivt intressanta dock. Däremot måste jag ju erkänna att tidningserbjudandet var väldigt intressant. Får man något relaterat att läsa och tydligen väldigt bra lurar. Tror faktiskt jag kör på dem om ingenting annat kommer imellan 🙂.

Var ljudkortet som jag länkade i min post ett bra val för mina ändamål? Magkänslan säger att det kan vara lite overkill med massa finesser jag aldrig kommer använda. Är det någon hörbar skillnad på ljudkvalitén?

Link to comment
Dela på andra sajter

K240 har jag använt i 20 år i långa pass utan vare sig öron- eller huvudvärk. De senaste jag köpte satt åt lite mer, eller så har mitt huvud blivit större lol, men nu har de anpassat sig. Har ägt en sex, sju par under alla år. De tål att kastas omkring, att man dagligen rullar över sladden med kontorsstolen, och numera kan man enkelt byta sladd om den går sönder. Efter kanske sju års användning brukar plasten i huvudbandet hårdna lite.

Det finns bättre lurar för mer pengar, men ärligt talat skulle jag inte byta ändå.

Prova dem i någon butik om du har möjlighet till det. Det är svårt att rekommendera något som till syvende og sist handlar vad du själv tycker låter bra. Men K240 är helt klart ett par lurar du bör kolla in.

Native Instruments ljudkort håller överlag god kvalitet och det du länkar till är inte enbart för DJ's. Men vilket kort du ska ha beror helt på dina behov, vad du ska spela in, om du behöver spela in fler än en eller två ljudkällor samtidigt, om du behöver fler än en hörlursutgång, om det är viktigt att mikrofonförstärkarna håller hög kvalitet och så vidare.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm....definitivt bra att veta. Så ditt tips är verkligen K240 plus Presonus AudioBox 22 VSL. Vet inte riktigt hur jag ska kategorisera det jag ska spela in, måste jag erkänna. Vanlig spelmusik helt enkelt - tänk Blizzard/bioware-stil, helt datorbaserad gjord naturligtvis utan "riktiga" instrument. Ingen röst/voice, även om det vore skönt att ha den möjligheten på produkten till senare. Första prioritet är dock en väldigt bra ljudkvalitet till såväl inspelning som musik/spel 🙂.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Ljudkort&undermeny=USB&flik=1&exp=Ljudkort&info=17678 såg att det var kampanj på detta precis 🙂. Det är väl ett ypperligt pris för den produkten, eller är jag ute och cyklar?

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både ett par K141 och K240. Visst sitter de bra. Klassiker, verkligen.

Men jag gillar DT-770 (som vi har ett par på jobbet) bättre, på vad gäller ljudkvalitet och kuddarna över öronen. Och för det priset...

Komplete Audio-kampanjen verkar inte så dum faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, men då kan du gå ner i pris rejält på ljudkortet. Då räcker det t o m med ett M-Audio Mobile Pre MKII http://www.thomann.d...ilepre_mkii.htm eller till och med ett M-Audio Fast Track MKII http://www.musikbors...70&artno=238697

Jag har förresten ett helt nytt och oanvänt Fast Track som jag ska sätta in på Blocket för en sexhundring eller nåt. Köpte det på Börsen för en tusing för två veckor sedan och fick dagen efter tag på ett annat begagnat kort som jag vill köra istället till mobila grejor.

Den främsta skillnaden mellan de här och de dyrare korten är möjligheten att spela in flera ljudkällor samtidigt med bra kvalitet. Ju högre upp du går i pris, desto bättre mikrofonförstärkare, fler kanaler och bättre hörlursförstärkare brukar du få, generellt sett. I en del fall även lägre latency utan knaster, dvs den fördröjning från att du trycker ner en tangent på ditt MIDI-klaviatur tills dess att du hör ljudet, eller spelar in en ljudkälla som du samtidigt lyssnar på genom datorn. Billigare kort brukar generellt sett inte ha lika bra prestanda i de här fallen, men oftast ändå fullgod för de flesta ändamål.

Vill du ha maximal ljudkvalitet finns det andra kort att titta på, men tänk på att ljudkvaliteten inte påverkas av ljudkortet i sig så länge du gör musik enbart med samplingar och mjukvarusyntar. Endast ljudkvaliteten på själva lyssningen påverkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm....definitivt bra att veta. Så ditt tips är verkligen K240 plus Presonus AudioBox 22 VSL. Vet inte riktigt hur jag ska kategorisera det jag ska spela in, måste jag erkänna. Vanlig spelmusik helt enkelt - tänk Blizzard/bioware-stil, helt datorbaserad gjord naturligtvis utan "riktiga" instrument. Ingen röst/voice, även om det vore skönt att ha den möjligheten på produkten till senare. Första prioritet är dock en väldigt bra ljudkvalitet till såväl inspelning som musik/spel 🙂.

http://www.emusic.se...kort&info=17678 såg att det var kampanj på detta precis 🙂. Det är väl ett ypperligt pris för den produkten, eller är jag ute och cyklar?

Nä det där ett ett bra pris för ett bra kort. Vetefan om jag inte hade slagit till på det. Visserligen har det mer än vad du behöver om du inte ska spela in särskilt mycket eller alls med mikrofon, med det är aldrig fel att ha möjligheten. Du kanske börjar laja med en vocoder eller får besök av en tjusig sångerska en vacker dag 🙂

Det är trevligt med tydliga mätare och stora rattar också. Jag pratar alltså om ljudkortet nu.

Jag har både ett par K141 och K240. Visst sitter de bra. Klassiker, verkligen.

Men jag gillar DT-770 (som vi har ett par på jobbet) bättre, på vad gäller ljudkvalitet och kuddarna över öronen. Och för det priset...

Ska erkänna att jag inte provat andra studiolurar på några år. Det har liksom bara blivit K240 all the way... Får ta en lyssning någon dag på vad som erbjuds idag.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Då blev det hela lite knepigare ja, eftersom jag verkligen (som jag ser det nu i alla fall) ska hålla mig till mjukvarusynt och sampling. Klaviaturen skulle verkligen bara vara för att få bort fingrarna från musen och få känslan, helt enkelt. Pris stör mig inte direkt, så länge jag faktiskt får kvalitet för priset utan 100% onödiga finesser. Frågan som man ställer sig blir ju då om en kampanjnedsatt Komplete Audio 6 erbjuder ett uppsprång i ljudkvalitén till mina hörlurar som motsvarar prishöjningen från exempelvis Pre MKII. Jag inser naturligtvis att jag i Komplete Audio 6 får en del saker jag antagligen inte kommer använda.

Vad gäller hörlurarna har jag nog bestämt mig för DT770. Tidningserbjudandet som medföljer är för bra för att missa, tycker jag 🙂. Nu är det en fråga om ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft tillfälle att jämföra hörlursförstärkarna i de här ljudkorten, och bara testat Fast Track i 5 minuter eftersom det blev ett annat kort. Presonus har jag haft att göra med en del, och enligt mina erfarenheter är deras hörslursförstärkare mycket bra. Viktigt att tänka på är också att det finns ordentligt med krut i hörlursförstärkaren, eftersom vissa hörlurar är mer trögdrivna än andra.

Jag hade en gång en Mobile Pre Mk I, och vad jag minns så var hörlursförstärkaren i den helt okej, men inget man höjde på ögonbrynen över. Om det är ren ljudkvalitet du är ute efter så ska du nog upp i tvåtusenkronorsklassen för ljudkort, med nackdelen att du då också betalar för finesser du kanske inte behöver. Kör du Mac eller PC? Apogee har några fina alternativ till Mac.

Jag hade nog läst lite tester av de du funderar på och försökt utröna om de har den ljudkvalitet du är ute efter. Ett ställe att söka trovärdiga recensioner på är http://www.soundonsound.com/

Summa summarum, om du bara ska hålla dig till mjukvarusynt och sampling, så hade jag letat efter ett kort med enbart en mikingång och generellt hög ljudkvalitet, bra hörlursförstärkare med tillräckligt med krut - och erkänt bra drivrutiner och prestanda ifråga om latency. Det är det som du kommer att vara mest mån om.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan som man ställer sig blir ju då om en kampanjnedsatt Komplete Audio 6 erbjuder ett uppsprång i ljudkvalitén till mina hörlurar som motsvarar prishöjningen från exempelvis Pre MKII.
Bättre hörlursförstärkare i Komplete-kortet än Fast Track mkII? Njae, det är jag inte övertygad om. Kvaliteten i Komplete-kortet är mer på områden som bättre latency, fantommatning i mikförstärkarna, separat volymkontroll för högtalare och hörlurar och paketet med instrumentljud som säkert passar dig när du ska jobba med enbart mjukvarusyntar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre hörlursförstärkare i Komplete-kortet än Fast Track mkII? Njae, det är jag inte övertygad om. Kvaliteten i Komplete-kortet är mer på områden som bättre latency, fantommatning i mikförstärkarna, separat volymkontroll för högtalare och hörlurar och paketet med instrumentljud som säkert passar dig när du ska jobba med enbart mjukvarusyntar.

Det är ju faktiskt en mycket god poäng, Komplete Elements är inte fy skam om man ska börja med mjukvarusyntar/samplers http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/komplete-elements/

Har Komplete-kortet dessutom bra prestanda gällande latency, så är det något du kommer att uppskatta.

Jag får nog vid närmare eftertanke säga att det är sällan jag stött på en rent dålig hörlursförstärkare. De brukar hålla måttet och problemet jag stött på mest är att de inte riktigt orkat driva alla hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jap, det blir detta lilla paket! Komplete 6 och erbjudandet för prenumeration. Måste bara vänta på min lilla oväntade extrainkomst som fick mig att ens fundera på det här erbjudandet (normalt är jag snål som en smålänning 😛).

För framtiden, har ni några tips på några bra klaviatur som skulle passa mina behov? Jag skulle alltså endast använda detta klaviatur för att inte använda musen. Inbyggda ljud eller annat spelar absolut noll roll - allt sådant kommer att skötas på datorn med klaviaturen endast som "tagentbord".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...