Biorno (oregistrerad) Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 Sitter idag på en rätt gammal PC häck som inte mår så bra när jag matar på lite tracks i Cubase så laggar det duktigt så jag måste uppgradera, har till detta ett EMU 1820 som jag iofs tycker fungerar kanonbra och jag har precis lärt mig hur patchmixen och Cubase rockar ihop. Är lite sugen att byta till Macbook pro för att kunna köra med en bärbar inspelningsvariant och köpa ett lämpligt externt ljudkort till den och sen kunna plocka med den + lite mickar när man sitter o kör lite akustiskt nånstans, mest för skoj. Jag har ju även precis köpt Cubase 5 så jag vill inte lägga pengar på mjukvara heller.. Alternativ 1: Uppgradera PC +Får en miljö som jag känner till och kan använda mitt gamla ljudkort och mjukvara -Fortfarande stationär Alternativ 2: Köpa en bärbar PC +Måste köpa nytt ljudkort men kan behålla Cubase -Blir rätt dyrt för prestanda så man kan köra en del tracks o pluggar Alternativ 3: Köpa en macbook pro +Får prova att köra mac ett tag och är lite småsugen på det. - måste köpa nytt ljudkort och mjukvara? Vad ska man köpa för ljudkort som är motsvarande mitt EMU? Hur skulle ni gjort? Behöver hjälp med valet även om jag måste göra det själv, och det är ingen direkt PC vs MAC fråga utan mer vilket som är mest logiskt att välja i min situation.
joachime Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 Alternativ 1: Uppgradera PC +Får en miljö som jag känner till och kan använda mitt gamla ljudkort och mjukvara -Fortfarande stationär EMU 1820 är ett rätt gammalt kort. Kolla upp om det fungerar under Windows 7. Alternativ 2: Köpa en bärbar PC +Måste köpa nytt ljudkort men kan behålla Cubase -Blir rätt dyrt för prestanda så man kan köra en del tracks o pluggar Bärbara windowsdatorer är relativt billiga. Det kan vara en poäng att googla på den modell du funderar på att skaffa och kolla om det finns några vanliga problem med den och ljudkort/musikproduktion. Alternativ 3: Köpa en macbook pro +Får prova att köra mac ett tag och är lite småsugen på det. - måste köpa nytt ljudkort och mjukvara? Vad ska man köpa för ljudkort som är motsvarande mitt EMU? Din cubaselicens funkar för Mac också.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.