Jump to content
Annons

rejäla latency problem, Miditech audiolink 2


adrenalized

Recommended Posts

Hejsan, förra julen fick jag ett externt ljudkort i julklapp, inspirationen flödade och jag kände mig som ett barn igen när jag tänkte på alla hit låtar som jag nu skulle spela in.

Jag for iväg till närmsta musikaffär och inhandlade en ny mic och en ny gitarr (gick av bara farten).

Väl hemma så installerar jag medföljande programvara, cubase 4 och med hög förväntan vrålar jag i micken för att mötas av, tjaa min egen röst så klart, fast ca 1 sec senare.

Min förväntan och inspiration började sakta sjunka i takt med timtal av googlande och youtube guider och annat som jag följde. ASIO drivrutiner finns till kortet och cubase är konfigurerat enligt konstens alla regler. Provat alla olika latancy lägen allt mellan 4~16 ms.

Inget rådde bot på problemet.

Så jag tänker som så här, att min 25k sek laptop måste vara felet. (visserligen gammal nu men ändå)

win 7

Intel Q9600 = Quad cpu på 2.0 ghz

4gb DDR3 RAM ~ 1333mhz

usb 2.0

Så vad gör man när man är en tät industriarbetare ( *ironi* 😉 ) med rockstjärne drömmar? Jo man köper en ny dator.

Köpte då en stationär.

AMD phenom 2 x4 ~3.4ghz

8gb DDR3 RAM ~1333mhz

usb 3.0

detta hjälpte givetvis inte. Och ljudkortet åkte in i garderoben tillsammans med bas, gitarr och mic.

men efter lite höst städning så råkade jag snubbla över skiten igen och undrar om någon vart med om samma problem, men framför allt om någon har en lösning så klart. Vill inte lägga flera tusen på ljudkort. Minns den gammla goda tiden när jag pluggade från stärkaren rakt in i mitt soundblaster kort och kunde spela in utan någon nämnvärd fördröjning. Jag måste ju gjort något galet.

Kanske skulle nämna att jag tror att den spelar in i typ realtid, och att det är uppspelningen som är problemet. ( inte lagt så mkt vikt på att kolla detta då jag ändå tänkt använda plugins till gitarr o bas och behöver ha direct monitoring).

Sorry för det långa inlägget, här kommer lite info om ljudkortet.

MIDItech Audiolink II - class compliant USB audio interface, 16bit/48kHz resolution stereo line input, XLR mic preamp with thomann 48V phantom power and gain control, hi-Z guitar preamp, hardware reverb, adjustable stereo headphone output, full duplex with compatible recording software, USB powered. Includes Magix Samplitude SE. ASIO driver available (download).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp det är dom rätta drivrutinerna. Jag kollade lite i cubase precis, står input 4.6 ms / output 5.8ms. Om jag ska försöka bedöma själv så stämmer nog ca 300-400 ms bättre med verkligheten. Kompisen påstår att det beror på att det är usb interface, men jag tvivlar på att det är det som är problemet, så slött kan det väl inte vara? finns ju massa dyra och väl respekterade tillverkare som säljer liknande produkter. 20ms kan jag gott leva med, men som det är nu så är det som att sitta o spela med någon som sitter brevid o spelar samma sak i fel takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...