Jump to content
Annons

2004/2005 års vinklar på piratkopiering

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Slutsats: Det hjälpte inte!

Det var det jag misstänkte, fortfarande ingen som kan ge förklaring till:

"I varje annat marknadsekonomiskt samhälle pressas priserna ju mer konkurrens som finns på marknaden. SÅ ICKE PÅ CD skivmarknaden, speciellt musik CD:s. Ju fler CD:s som säljs och, desto fler artister det finns att välja på... men inte fan sänks priserna för det! "

Dvs att marknaden bestämmer/sätter prisnivån i alla andra fall, utom musik CD branschen. Hittills har ingen kommit "till försvar" för skivbolagen.

Låt OSS få styra urvalet av musik, och bestämma hur mycket vi vill betala till artisterna! Det är klart att 0 kr skall de inte ha, men när de bara får 10-15 % av 200 kr så har vi rätt att IFRÅGASÄTTA PROFITEN. Låt oss bestämma om MÄSTAREN skall ha lika mycket pröjs som Britney Spears.

Och detta snack med dyra studios och skit. Skitsnack. Redan 1972 gick en 19-årig Mike Oldfield in i köket och spelade in "Tubular Bells", gick till Richard Branson som bildade skivbolaget VIRGIN, släppte den som första platta, och den sålde i ca 20 miljoner exemplar, lade grunden till deras fortsatta storhet. I dag är de en av de tre stora. Finns flera techno och electronica artister som lyckats göra listettor och guldplattor "hemma i köket".

/HeHå

Du har lite fel Tubular Bells spelades in i en stor herrgård på professionell utrustning under ganska lång tid. Och Virgin Records är inte ett av de tre största skivbolagen. Virgin köptes upp av EMI för några år sedan.

CD skivor är inte som de flesta andra varor eftersom förlustrisken vid produktion är extremt stor oddset att förlora pengar är 10 gånger så stort som att tjäna pengar. Visst skulle man kunna minska skivsläppen och bara satsa på supersäkra kort ( fiinns der ens?) men då skulle de/ni som klagar på utbudet verkligen få vatten på kran.

Konkurrens vad gäller pris finns det på CD marknaden jämför mellan butiker och postorder så ser du att inte alla tar samma pris. Prisspannet är ganska brett från lite över hundralappen till över 200 kronor.

Tyvärr är marknad och konsumenter inte samma sak. Priser sätts efter vad marknaden kan bära inte efter vad konsumenter tycker är skäligt. 10.000 i månaden för att hyra en trea är egentligen på tok för mycket men kan marknaden bära det om än så med nöd & näppe så tas den hyran ut.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det var det jag misstänkte, fortfarande ingen som kan ge förklaring till:

"I varje annat marknadsekonomiskt samhälle pressas priserna ju mer konkurrens som finns på marknaden. SÅ ICKE PÅ CD skivmarknaden, speciellt musik CD:s. Ju fler CD:s som säljs och, desto fler artister det finns att välja på... men inte fan sänks priserna för det! "

Dvs att marknaden bestämmer/sätter prisnivån i alla andra fall, utom musik CD branschen. Hittills har ingen kommit "till försvar" för skivbolagen.

Kom med konkret bevis för att det i realiteten har blivit dyrare.

Låt mig tills vidare argumentera för motsatsen:

1987 köpte jag skivan Music For The Masses med Depeche Mode. Den kostade då 119 kronor, vilket var standardpriset hos Vinyl Mania och flera andra butiker.

För att ta reda på vad den skivan skulle kostat i dag, använder man ofta Konsumentprisindex *. Omräknat till 2005 års priser (mars) skulle den skivan ha kostat 199,37 kronor.

De dyraste på Åhléns kostar idag 185 kronor. Och går man till nätet så kostar de dyraste 159 kronor på Ginza.

Räknat till konsumentprisindex som anses som det mest tillförlitliga så har alltså priset fallit och inte stigit.

Räkna själv på SCB:s Prislathund.

* Från SCB: Konsumentprisindex (KPI) är det mest använda måttet för prisutveckling och används bl.a. som inflationsmått och vid avtalsreglering. KPI avser att visa hur konsumentpriserna i genomsnitt utvecklar sig för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenterna faktiskt betalar.

Dela på andra sajter

Men det är fortfarande så att det är det större företagen som tydligen enhälligt skall styra detta oavsett upphovsrätt eller inte, de bryr sig bara om sig själva, knappt sina egna kontrakterade artister.

Nu är det ju för att bevaka rärrighetsinnehavarnas intressen som upphovsrätten finns. Jag ser inte mycket fel i att bevaka sina egna i grunden lagunderstödda intressen om ingen annan ser till att göra det.

För bövelen, vi har 750 000 fildelare i Sverige. Nu är i vanlig ordning inte allt förlorade inkomster, men det är också svårt att bevisa motsatsen. Klart rättighetsinnehavare vill agera. Det hade nog jag också gjort.

...

Förresten, tidningen Studio ligger på The Pirate Bay.

Hej!

750000 fildelare 😳😱 är det inte fler som har internet i sverige idag ?

Sedan är allt bara en fiktiv uppskattning och precis som du skriver själv om bevis vem har det mer än det som går ifrån mun till mun.

Du måste ju själv inse att skivbolagen själva rår för att de inte leder utvecklingen istället som det gör idag med kommunistiska fasoner försöker att bromsa den.

Inse oxå att de inte är ett dugg intresserade av att utveckla detta, de vill snabbt tjäna pengar. Det är ganska illa när man som stort bolag skriker på polis när det helt plötsligt inte passar kostymen.

Det är ju förtusan inte ungdomarnas fel, det är ju dem som tillhandahåller internet MP3 spelare mm mm. Det är ju dem som dragit igång hela denna teknik cirkus, de företagen tjänar ju oxå stora pengar.

I övrigt så delar jag HeHå åsikter.

A.D

Redigerat av Albert.D
Dela på andra sajter

Det är många om budet, det hade inte kommit in än innan jag hann uppdatera mitt svar, jag  var tvungen att gå iväg ett tag!

Sorry Peder, Peder for president...  🙂  Vi tycks uppdatera samtidigt här och då "faller vi varandra i talet" eller nått.. 😳

- Peder säger också sorry! Är ju inte somså att det är precis som Peder skriver bara för att Peder anser att det somså bör vara! Riktigt bra debatt

annars! Om man jämför med tidigare debatter är denna extremt meningsfull och intressant, Peder ämnar inte nämna största anledningen till detta 😱!

Alltså det är inte Peders närvaro som är det fina utan istället frånvaron av något som gör att samtalet smidigt flyter på istället för att urarta!

Redigerat av Peder
Dela på andra sajter

Du måste ju själv inse att skivbolagen själva rår för att de inte leder utvecklingen istället som det gör idag med kommunistiska fasoner försöker att bromsa den.

Inse oxå att de inte är ett dugg intresserade av att utveckla detta, de vill snabbt tjäna pengar. Det är ganska illa när man som stort bolag skriker på polis när det helt plötsligt inte passar kostymen.

Vad är det som säger att jag inte inser?

Att skivbolagens roll kommer att frösändras beror naturligtvis på deras hittills oförmåga att i Sverige anpassa sig till hur verkligheten ser ut idag.

Läs mina inlägg igen, nu blir jag trött och drar mig ur på riktigt.

Dela på andra sajter

Idag har jag sett 6 polisbilar i stan (Stockholm) på väg till jobbet (200 meters gångväg), under lunchen (5 minuters gång) samt hemfärd. Normalt ser jag ingen polisbil. kanske någon gång i veckan.

Varför detta? Sedan någon månad tillbaka gäller 30 km/h på de flesta vägar, och få bilister har sett till att följa de nya fartgränserna. Nu markerar polisen att gränsen efterlevs. Närvarar, bötfäller och visar att det inte längre är ok att köra i 50.

Men vad händer med lagen om upphovsrätt? Bodström säger rent ut att de inte kommer göra ett dugg åt tonåringar som piratkopierar hejvilt för eget bruk. Vill man komma tillrätta med något som upplevs som ett problem så måste man likt dagens polisnärvaro i Stockholm visa att det INTE är ok. För som Lasse säger - så länge något är möjligt och ingen agerar så kommer aktiviteten fortsätta.

Vet man att något är fel och att man riskerar att åka fast (även om man inte driver en stor server med 1TB wares, dvd-screeners och senaste mp3-albumen) så kommer man tänka till en gång extra. Och de som trotsar lagen faktiskt kan åka fast.

Annars kommer det inte hända ett skvatt.

Jaha Oldsberg... vad menas med detta då ?

Kalla på POLIS....

För övrig så är det en dålig jämförelse

A.D

Redigerat av Albert.D
Dela på andra sajter

Man kan diskutera detta till "hell freezes over". MÄSTAREN var är du? 😱

/HeHå

PS. Det kommer att få byggas MÅNGA fängelser för att få plats med alla 750.000...de är ju redan idag överfulla 😳

Vad vill du att jag ska säga egentligen?

//MÄSTAREN

Dela på andra sajter

Hej!

Det är ju förtusan inte ungdomarnas fel, det är ju dem som tillhandahåller internet MP3 spelare mm mm. Det är ju dem som dragit igång hela denna teknik cirkus, de företagen tjänar ju oxå stora pengar.

- Precis min mening! Det enda någotsånär rättvisa scenariot vore ju att Telia fick böta några hundra miljoner, Jens of Sweden de miljoner han hitintills roffat åt sig

samt att några fildelare eventuellt får punga ut med några tusenlappar i royalties på sina tiotusentals nedladdade låtar. Men när detta ju aldrig kommer att inträffa

då kan man inte gå och straffa några enstaka ungdomar/individer som har fildelat och nuvarande Regering som inte vågar stöta sig med någon, överhuvudtaget vill

ju självfallet förvirra begreppen ytterligare med alla dessa motsägande uttalanden, av exempelvis justitieministern att inga ungdomar ska straffas utan bara dom som

tjänar stora pengar på detta (m.a.o. då återigen Telia samt Jens... of Sweden! 😳)

Redigerat av Peder
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jaha Oldsberg... vad menas med detta då ?

Kalla på POLIS....

För övrig så är det en dålig jämförelse

A.D

Problemet har två sidor (eller tre om man räknar in mp3-spelare och bredbandsleverantörer). Å ena sidan skivbolagen som hävdar sin rätt, å andra sidan de som vägrar lyssna på annat än nätnedladdad musik.

Den 1 juli kommer skivbolagen ha lagen på sin sida, och skulle så ha haft även tidigare om inte upphovsrättslagen var så ouppdaterad. Vem ska se till att den efterlevs? I Sverige kallas organet polisen. Och varför är det en dålig liknelse? Bara för att en hel generation håller på att vänja sig vid något som de tar för självklart, medan det inte är en självklarhet att få köra hur man vill i trafiken?

Vad gäller nätdistribution som alternativ till stora skivbolag och till gagn för konsumenten, är det något vi brinner för sedan länge. Sök i denna tråd efter "EDM Digital".

EDIT: Oldsberg är en annan lirare.

Redigerat av Olsberg
Dela på andra sajter

Den 1 juli kommer skivbolagen ha lagen på sin sida, och skulle så ha haft även tidigare om inte upphovsrättslagen var så ouppdaterad.

Det spelar väl ingen roll om de har lagen på sin sidan eller inte. Tror du verkligen själv på... att dessa fildelare kommer att sluta för det?

Det tror definitivt inte jag, inte heller tror jag att det löser skivbolagens (enligt dem själva) otroliga förluster, som förövrigt ÄR fiktiva spekulationer.

Att ha någon lag på sin sida ändrar väl ingenting.

Dator utvecklingen går ju förtusan framåt hela tiden.

A.D

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det spelar väl ingen roll om de har lagen på sin sidan eller inte. Tror du verkligen själv på... att dessa fildelare kommer att sluta för det?

Inte så länge ingen ser till att lagen efterlevs. *pust*

Och bara så att ingen missförstår någonting igen: jag predikar inte för att någon ska sätta dit 750000 fildelare i Sverige, det faller naturligtvis på sin egen orimlighet. Vad det handlar om är att man ska veta att man tar en risk när man fildelar, se mitt inlägg om polisen som du citerade.

Idag är det i praktiken risktfritt. Klart alla fildelar.

Statuera exempel med några få som efter den 1 juli fortfarande fildelar och se till att alla är medvetna om riskerna. Det är därför det är så pinsamt när Bodström säger att ingen fildelande tonåring ska klämmas åt, trots att det kommer finnas en lag mot fildelning.

Redigerat av Olsberg
Dela på andra sajter

Och bara så att ingen missförstår någonting igen: jag predikar inte för att någon ska sätta dit 750000 fildelare i Sverige, det faller naturligtvis på sin egen orimlighet. Vad det handlar om är att man ska veta att man tar en risk när man fildelar, se mitt inlägg om polisen som du citerade.

Nä...

Allvarligt talat så uppfattar nog de flesta detta som om du vill det *pust*

A.D

Dela på andra sajter

När det blåser hårt finns det vissa som tar skydd och

andra som bygger väderkvarnar.

Å ena sidan lobbing från skivbolag och artister som ser

sina inkomster minska. Å andra sidan lobbing från bredbands-

leverantörer som är mån om sina vinster från deras kunder.

Sony, Apple, Creative mfl marknadsför hårt sina mp3 spelare.

Vem vinner ?

Tillochmed Sony marknadsför sina MP3 spelare. Sony music

som är en stor aktör i skivbolagsbranchen verkar inse att

tjänar man inga pengar på cd sidan kan man göra det med

mp3 spelare.

Det är som när bilen kom och ersatte häst och vagn. Inte

konstigt att hästhandlarna protesterar. Jag tror cd-skivan

kommer att försvinna som vinylen gjorde en gång. Vad blir

det då av den "produkt" som skivbolagen levererar när den

inte går att ta på och inte känna ?

Dela på andra sajter

Hej!

Fast vad skulle vara fel med att statuera exempel mot fildelning! Alla över 18 år både vet samt är skyldiga o veta att det är olalgligt fr.o.m. 1/7.

Det är fel att ta något utan att betala, ingen behöver sättas i fängelse och bara en handfull behöver bötfallas för att stora massan ska minska

sin nedläddning rejält så, vad är problemet? Dock hur detta nu ska gå till när "dom" snart inte kan begära ut ip-adress på misstänkta fildelare

det kan man ju verkligen fråga sig? Och med massanvändning av krypteringsprogram runt hönet är ju detta endast en ytterst temporär lösning.

Redigerat av Peder
Dela på andra sajter

Hej!

Fast vad skulle vara fel med att statuera exempel mot fildelning! Alla över 18 år både vet samt är skyldiga o veta att det är olalgligt fr.o.m. 1/7.

Det är fel att ta något utan att betala, ingen behöver sättas i fängelse och bara en handfull behöver bötfallas för att den stora massan kommer minska

sin nedläddning rejält så vad är problemet? Dock hur ska detta gå till när dom snart inte får begära ut ip-adressen på fildelare kan man ju fråga sig?

Samt med massanvändning utav krypteringsprogramvara är ju detta enbart en ytterst temporär lösning i vilket fall som helst!

🙂😄

Jag håller med ... Men med tanke på att IP adresser går att fiffla med dvs datorutvecklingen går framåt så leder detta ingenstans utan. Oldsbergs poliser får endast tag på stackars niklas 10 år som råkade ladda ner en musik fil (MP3) på pappan dator.

A.D

Dela på andra sajter

Nä...

Allvarligt talat så uppfattar nog de flesta detta som om du vill det *pust*

A.D

Vad jag uppfattade som Olsbergs centrala punkt tidigare är det meningslöst att lagstifta om något som ändå inte kommer efterföljas och kontrolleras. Och på den biten håller jag med. Antingen så låter man fildelarna vara helt och hållet, eller så lagstiftar man OCH gör något. Annars så faller det ju helt och hållet, lagen blir meningslös och finns där bara för att staten ska kunna säga att den faktiskt har en lag om någon vetgirig lagtok kommer och frågar.

Jag är övertygad om att en lagstiftning inte kommer att fungera. Det är inte straffet i sig som avskräcker från att begå brott, utan det är sannolikheten för att åka fast. Och är det så att man klämmer dit bara de som är stora i gemet, så vet alla andra smådelare, att de är utom risk. Visst, en del kanske blir rädda till en början, men om de märker att ingen åker dit, så varför skall man vara rädd? För att effektivt komma åt den stora fildelningen med de små användarna måste man sålunda slå till mot ett stort antal små fildelare och sätta dit dem. Men det skulle krävas stora resurser för ett sådant arbete, resurser som inget polisdistrikt i sverige orkar uppbåda när de har våldsbrott och andra allvarligare företeelser på halsen. Ska polisen verkligen springa marknadens ärenden? Är det inte för att skydda samhällsmedborgarna polisen finns?

Lösningen tror jag inte ligger i att förhindra folk från att fildela (Om då man nu inte faktiskt lyckas jobba EFFEKTIVT med att sätta dit fildelare), det kommer alltid finnas de som vill göra det, och det kommer alltid finnas där. Och dessutom kommer de alltid hitta vägar för att göra det. Snarare måste man öppna nya vägar och tankesätt kring hur man skall kunna tillgodose behoven.

Nåja, det var mina tankar kring ämnet.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Dock hur ska detta gå till när dom snart inte får begära ut ip-adressen på fildelare kan man ju fråga sig?

Samt med massanvändning utav krypteringsprogramvara är ju detta enbart en ytterst temporär lösning i vilket fall som helst!

🙂😄

Jag håller med ... Men med tanke på att IP adresser går att fiffla med dvs datorutvecklingen går framåt så leder detta ingenstans utan. Oldsbergs poliser får endast tag på stackars niklas 10 år som råkade ladda ner en musik fil (MP3) på pappan dator.

- Precis och häri ligger kanske problemets kärna, "dom" ligger fem år efter hela tiden och fem år i datorvärlden är väl typ som 50 år i den fysiska(?)

Tänk om polisen trodde att svensk kriminalitet befunno sig 50-talet med smutsiga gubbar i slokhatt vid namn "Svarte Rudolf" och "Mördar Magnus"!

Dela på andra sajter

Tack för ett relevant och konstruktivt inlägg, Neko!

Ska polisen verkligen springa marknadens ärenden? Är det inte för att skydda samhällsmedborgarna polisen finns?

Håller väl inte riktigt med om att det bara handlar om att skydda medborgare. I så fall skulle man exempelvis skrota ekobrottsmyndigheten. Till exempel skulle Jocke Poesner kunna härja fritt 😄

Däremot så handlar det om att indirekt skydda medborgare. I Jockes fall om att sveriges företag (och företagsamhet!) förblir friska, i piratsammanhanget att kulturpersonligheter även i framtiden har utrymme att utöva sin konst.

Dela på andra sajter

Ska polisen verkligen springa marknadens ärenden? Är det inte för att skydda samhällsmedborgarna polisen finns?

Håller väl inte riktigt med om att det bara handlar om att skydda medborgare. I så fall skulle man exempelvis skrota ekobrottsmyndigheten. Till exempel skulle Jocke Poesner kunna härja fritt 😄

Däremot så handlar det om att indirekt skydda medborgare. I Jockes fall om att sveriges företag (och företagsamhet!) förblir friska, i piratsammanhanget att kulturpersonligheter även i framtiden har utrymme att utöva sin konst.

Relevant?

Jag tycker att det låter som klubb för inbördes tycke.

A.D

Dela på andra sajter

Oldsbergs poliser får endast tag på stackars niklas 10 år som råkade ladda ner en musik fil (MP3) på pappan dator.

Är det nu helt plötsligt bara jag - av alla - som fattat att han heter och stavar Olsberg...?

Klart är att artisterna inte skall ha 0 kr. Men va fan, jag kom på den idé, vi outsourcar artisterna, vi tar in billigare artister ifrån forna östländer de kostar ju inte så mycket .... ;-) den utvecklingen är ju oundviklig! 😄

Ingen har svarat på varför det inte är marknaden själv som sätter priserna utan skivbolagskartell.

Varför får inte VI SJÄLVA VÄLJA utan att det är bolagen som styr urvalet, vad de tycker vi skall köpa?

Virgin - Ok då men för tre år sedan, var det en av de stora 4. Det är fortfarande OLIGOPOL på marknaden. Tubular Bells ja, om det var inspelat på herrgården The Manor på proffsutrustning vet e fan, men han gjorde i stort sett allt själv. Behövde inte massa hjälp utifrån, och ingen skivbolagsdirektör som stoppade honom halvvägs och sa: "du måste göra en hit som säljer..." Men det gjorde han ju i alla fall. And then some.

Artisterna behövs, men behövs verkligen skivbolagen om de gör artisterna livegna?

Olsberg, har själv gett tips - mycket bra sådana - på hur det kan komma att se ut, och redan gör. Han gör nog rätt att dra sig ur, det är fortfarande en massa som undviker en hel del frågor ifrån mitt gigantiska inlägg tidigare idag.

Vi vet vad vi vill betala för SPRITEN - därför åker vi utomlands för att handla den - den är helt enkelt för dyr i Sverige. Då går staten in och föreslår en massa... men det kan de inte längre, för då får de införa tullbegränsningar. De enda de kan göra nu är att sänka skatten...

Har ni tänkt på att vi stjäl ifrån andra lika mycket, när inte statens spritmonopol får in skattepengar ifrån systemspriten? Är människorna värda mindre på ett systembolag än skivbolag?

Hörni, man kan snurra runt denna fråga i evigheter. Det är bara det att oavsett lagar och regler så kommer det att finnas i en form eller annan. Den oerhörda kostnad det innebär att övervaka denna lag, vägs inte upp av fördelarna.

Så länge det finns att få tag i billigare (läs: gratis) så kommer det att laddas ner! Oavsett lagar.

Dela på andra sajter

Håller väl inte riktigt med om att det bara handlar om att skydda medborgare. I så fall skulle man exempelvis skrota ekobrottsmyndigheten. Till exempel skulle Jocke Poesner ju gå helt fri i så fall.

Visst, det finns en del punkter där polisen kan skydda individers ekonomiska förutsättningar med hjälp av att "gå marknadens ärenden". Men i ett fall som detta är det orimligt och oförsvarbart att genomföra en sådan polisinsats att klämma åt alla fildelare. Den kostnaden det skulle innebära i förundersökning, personal, rättegångar med mera kommer snabbt tömma polisens kassa. Och jag ser hellre att de sätter dit en våldtäktsman än att de för samma pengar sätter dit folk som laddat hem mitt album (om jag hade släppt något) gratis. Som sagt, kostnaderna kommer att bli stora, och kritiken från samhället kommer bli enorm. Så mycket pengar som läggs på så få människors trygghet. Visst, alla ska kunna känna sig trygga, även minoriteter som musiker som försöker leva på sin musik. Men fortfarande kommer troligtvis det folkliga stödet för ett sådant beslut vara ganska dåligt. De vill hellre ha det säkert i sitt kvarter än att polisen jagar småbanditer. Det säger sig självt att det är orimligt. Egentligen pratar vi om olika saker här. Normativitet och realitet. Att alla ska kunna leva på sitt arbete och att polisen ska kunna skydda alla är normativt. Ur en realistisk synpunkt är det inte säkert att så kan vara fallet.

Dela på andra sajter

Nu blir det riktigt roligt.. Oldsberg

Det är ju precis så. Jocke Poesner och flera andra härjar fritt.

Detta mer en politiskt sak än att kalla på farbror Polis, Inse det i stället.

Nu struntar jag i detta.

Fildelningen kommer garanterat att fortsätta oavsett lagar eller poliser..

Over & Out

A.D

Dela på andra sajter

Oldsbergs poliser får endast tag på stackars niklas 10 år som råkade ladda ner en musik fil (MP3) på pappan dator.

Är det nu helt plötsligt bara jag - av alla - som fattat att han heter och stavar Olsberg...?

Klart är att artisterna inte skall ha 0 kr. Men va fan, jag kom på den idé, vi outsourcar artisterna, vi tar in billigare artister ifrån forna östländer de kostar ju inte så mycket .... ;-) den utvecklingen är ju oundviklig! 😄

Ingen har svarat på varför det inte är marknaden själv som sätter priserna utan skivbolagskartell.

Varför får inte VI SJÄLVA VÄLJA utan att det är bolagen som styr urvalet, vad de tycker vi skall köpa?

Virgin - Ok då men för tre år sedan, var det en av de stora 4. Det är fortfarande OLIGOPOL på marknaden. Tubular Bells ja, om det var inspelat på herrgården The Manor på proffsutrustning vet e fan, men han gjorde i stort sett allt själv. Behövde inte massa hjälp utifrån, och ingen skivbolagsdirektör som stoppade honom halvvägs och sa: "du måste göra en hit som säljer..." Men det gjorde han ju i alla fall. And then some.

Artisterna behövs, men behövs verkligen skivbolagen om de gör artisterna livegna?

Olsberg, har själv gett tips - mycket bra sådana - på hur det kan komma att se ut, och redan gör. Han gör nog rätt att dra sig ur, det är fortfarande en massa som undviker en hel del frågor ifrån mitt gigantiska inlägg tidigare idag.

Vi vet vad vi vill betala för SPRITEN - därför åker vi utomlands för att handla den - den är helt enkelt för dyr i Sverige. Då går staten in och föreslår en massa... men det kan de inte längre, för då får de införa tullbegränsningar. De enda de kan göra nu är att sänka skatten...

Har ni tänkt på att vi stjäl ifrån andra lika mycket, när inte statens spritmonopol får in skattepengar ifrån systemspriten? Är människorna värda mindre på ett systembolag än skivbolag?

Hörni, man kan snurra runt denna fråga i evigheter. Det är bara det att oavsett lagar och regler så kommer det att finnas i en form eller annan. Den oerhörda kostnad det innebär att övervaka denna lag, vägs inte upp av fördelarna.

Så länge det finns att få tag i billigare (läs: gratis) så kommer det att laddas ner! Oavsett lagar.

Det finns en anledning kanske....?

Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inget svar, om du förväntade dig det. 😄 Men gå till skivbolaget Magnatune och betala vad du tycker är skäligt för låtarna du laddar ner. Som jag sa innan, kommande modeller är många och de kommer bli fler. En sak är klar, många skivbolag startar/flyttar ut på nätet.

Dela på andra sajter

Relevant?

Jag tycker att det låter som klubb för inbördes tycke.

A.D

Skönt att du är med och tycker, ju fler desto bättre.

Relevansen om mitt inlägg gäller i huvudsak den kommande lagstiftnignen, och om du läser mitt inlägg så förstår du säkert vad jag menar. Oavsett så är en lagstifning som inte efterföljs tandlös och inte respekterad. Och det är lagstifningen och inget annat jag diskuterat. (ok, försökte väl närma mig någon lösning på slutet, men det bjuder jag på)

Dela på andra sajter

Fildelningen kommer garanterat att fortsätta oavsett lagar eller poliser..

A.D

Kan inte påminna mig att han faktiskt rent ut har sagt något annat.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.