Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare,

skruvade fram ett gitarrljud jag var skapligt nöjd med, drog ner disten lite, ökade mellanregistret lite och spelade in.

Och så låter det skräp 🙁 Låter bara som plast.

Är det någon som kan ha en aning om vad jag har gjort fel?

Uppmickningen är lite off axis, kanske 2 cm ifrån tyget, en vänster och en höger (dock inspelat vid separata tillfällen, och inte med två mikrofoner).

Gitarren och stärkaren låter som sagt bra när jag spelar i rummet, och jag blir nöjd med ljudet då, så troligtvis borde inte de vara problemet i kedjan? Mikrofonen jag använder är en SM57a så den borde inte heller vara problemet, att det skulle vara mitt TC Electronic Impact Twin (ljudkort) vore dock ännu mer synd om det var den felande länken.

gitarr utan pluggar.mp3Fetching info...

Annons
Postat

Hm... Jag tror inte det är nåt fel, det är så där det låter. Häll på trummor och elbas så kommer det att låta bra. Kanske har du aning för lite master på stärkaren för att högtalaren ska andas rätt.

Vad är det för gitarr? Stärkare? Dosor där emellan?

Postat

Jag använder en Gretsch electromatic, exakt modell vet jag inte men har för mig att den gick för runt 6000 så det är väl ändå ett ok instrument. Förstärkaren är en Peavey Bandit 112, som jag iofs tänker byta ut när jag har råd, men jag får ändå en ganska varmt och tjockt distljud när jag spelar upp i rummet. Inga dosor emellan på denna inspelning.

Masterkanalen tror jag låg väldigt högt, men kanske får testa att spela in på nytt med högre volym och se om öronen överlever

http://www.youtube.com/watch?v=DDE-zsOH9tU <- ungefär som rytmgitarren i den här låten låter stärkaren i rummet

Postat

Saken är den att då du lyssnar i rummet så får du med rummet också (akustiken).. Då du trycker upp en Sm57 i gommen på banditen.. Vips så försvinner rummet!!! Har du möjlighet så kombinera den närmickade SM57an med en stormebrans rummick (gärna rundtagande) också.. Då kan du blenda mellan rummet (det du hör) med det närmickade (avsaknad av rum) Sm57an. 😉

Postat

hmm mitt rum är långt ifrån det bästa... har en stor vägg av slipad betong 😛

det borde väl gå att få feta gitarrer utan att lita alltför mycket på rumsljudet??

Postat

Fast som du sa ! Det lät bra sen du ratta lite å banditen och guran, ev på några pedaler på golvet.. Sen tryckte du en en Sm57 i gommen på banditen.. Själv stod du säkert 2 meter i från och njöt av soundet (som inte lät plastigt på grund av rummets akustik).. Det är inte samma sak!! Lät det bra 2 meter i från så kan du inte få med med i en närmickning.. Du måste ha en rumsmick med också!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.