Jump to content
Annons

mer "spända" strängar ?

Recommended Posts

BearHugger (oregistrerad)
Postat

Hej !

Det är så att jag har ändrat lite i stallet på min strata, jag har höjt en liten bit för varje sträng för att undgå rassel i vissa lägen när jag spelar. Nu när jag satt på strängarna igen ( samma som satt på innan) känns dom mycket mer spända, lite svårare att benda osv.

Någon som har en idé varför det har blivit så och hur man kan ändra detta ?

Annons
Postat

De har kommit högre upp från greppbrädan och kan kännas lite trögare. Du kan justera halsen med skruven där bak. Men du lär få lite problem med intoneringen om du skruvar för mycket.

Ofta är det en vanesak. Har ljudet förändrats? Prova att spela några dagar och se om det släpper. Annars får du prova att släppa halsen lite.

Postat

Kan vara fjädrarna i stallet som spökar också? Förutsatt att du har svaj av något slag då...

Ett halvdumt förslag är annars att byta till tunnare strängar. Men egghuvud menade på, spela några dagar så vänjer du dig säkert.

Däremot bör du kolla intoneringen. Det är visserligen en hel vetenskap att göra det riktigt bra, men du kan ju börja med och se om lös sträng samt flageoett på 12:e bandet på samma sträng ger samma utslag på stämapparaten. Har du en bra stämapparat borde nog kunna göra en hyfsad intonering själv, annars blir det nog till att lämna in den till någon gitarrverkstad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.