Jump to content
Annons

Hemmabyggd midikontroller


boniac

Recommended Posts

Hej studiomedlemmar!

Jag håller på att bygga en midikontroller likt den här: Midifighter Min version innehåller totalt 32 olika pads (4 rader, 8 kolumner) och är en gigantiskt version av den tidigare nämnda enhet. Min är ungefär 2,5 m x 1,2 m !! 🙂 med knappar som är ungefär 0,3 m x 0,3 m. Det är meningen att folk skall i ett senare skede kunna stå på de olika knapparna och hoppa runt på kontrollern!

Till detta använder jag en IPAC-2. Den gör om knapptryckningar på enheten till keystrokes som motsvarar olika platser på ett tangentbord (A, B, C osv). Se bild för tydligare förklaring.

skrmavbild20111023kl131.png

I datorn använder jag sedan mjukvaran MidiPress för att göra om keystrokess till rena midi-signaler.

Nu till mina funderingar.

Jag hade nämligen tänk att göra en ToneMatrix fast i verklig storlek. Min fråga är ifall det finns någon existerande mjukvara (ex Ableton Live eller någon sequencer) som klarar av att spela ett ljud på en angiven plats likt i ToneMatrix. Ex. Du ställer dig på en knapp och ljudet spelas endast när sequencern "når" fram till rätt knapp och endast då. Knappen skall sedan fortsätta vara "intryckt" tills du trycker på knappen igen. Är detta möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul bygge! Klart att det är möjligt, det är ju så varenda midiklaviatur eller trigger fungerar. Frågan är ju bara hur. 😉 Det ligger ju mer i hårdvaran än i mjukvaran då datorn måste känna igen det som en midi-input.

Datorn känner igen "mattan" som en midi-input redan. Det fixade jag med programmet midipress. Nu är frågan vilken mjukvara jag skall använda för att ordna med de funktioner jag eftersträvar. Har du något tips åt vilket håll jag skall vända mig? I form av mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...