Jump to content
Annons

Missljud i ljudkort. Låter som när man får sms med mobilen nära en förstärkare

Recommended Posts

Towqer (oregistrerad)
Postat

Tja!

Jag är i princip helt grön på det här med att spela in och har just skaffat ljudkort, mick och midikeyboard för att börja spela in lite hemma. Beställt allt från Thomann.

Får grejerna. Allt funkar först.

Sen får jag helt plötsligt ett missljud genom ljudkortet (M-Audio Fast Track Pro). Precis som överskriften säger så låter det som när man får ett sms lr inkommande samtal och håller mobilen nära en förstärkare (konstant). Startar man om datorn så uppstår inte missljudet förrän man spelar upp något ljud.

Senaste drivrutinerna är installerade och flera olika hörlurar har prövats.

Har ni nån idé om vad problemet kan va?

Annons
Postat

• Stäng av (inaktivera) nätverkskort - särskilt trådlösa.
  • Stäng av systemljud från operativsystemet (i windows anger du ljudschema: "inget")
  • Använd ASIO.drivrutiner om ditt kort har det, annars kör med asio4all (googla)
  • Höj ljudkortets buffert (högre antal samplingar/längre tider/högre latency) i drivrutinen (kortets kontrollpanel)
  • Kolla att det inte är kablar som glappar
  • Kolla att du inte fått en jordslinga med olika potential. Se till att strömkablarna till all utrustning kopplas in till samma jord på elnätet (=samma jordade grenuttag)

Hoppas du löser problemet / Martin

• Gilla 1
Postat

Bra tips av Martin. 🙂

Tänk också på att du inte behöver 192kHz samplingsfrekvens. Högre samplingsfrekvens belastar datorn hårdare och kan ge sådant knastrande, precis som när man ställer in lägre latency än datorn orkar med.

Towqer (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket för tipsen 🙂

Just nu är ljudkortet dock på Thomanns verkstad för undersökning men jag ska kolla upp era lösningsförslag så fort jag får tillbaka det (vilket väl blir om en sådär 3-4 år.... -.-) 😉

Jag hör av mig igen om det inte funkar.

Mvh

Axel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.