Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ska idag köpa mig ett par HS80M. Jag har inget ljudkort med tele eller xlr utgångar så kommer behöva en adapter av nåt slag. Jag har min dator kopplad till en mixer (3,5 mm -> till 3.5/rca-adapter -> mixerinput). Sen har jag tänkt koppla in monitorerna där i mixerns rca output med hjälp av nån form av adapter. Nu undrar jag lite över hur bra detta är. Finns det något att tänka på? Vill ju inte skada monitorerna det första jag gör på något sätt. Är det bättre/sämre att koppla högtalarna direkt till datorns output via adapter och strunta i mixern?

http://4sound.se/itempg.aspx?id=13574&artno=116584

Denna tänkte jag först på. Tele till rca.

Kan ju också köra på xlr till rca, gör det någon skillnad vad jag väljer?

Skulle köpt ljudkort om jag hade pengar men det får vänta!

Redigerat av MaKebab
Annons
Postat

Jag skulle inte koppla monitorer direkt till datorns utgång. Att köra utan fysisk volymkontroll känns för riskabelt för mig, både för öronens och för monitorernas skull.

Använd alltså mixern för att tryggt kunna reglera ljudnivån.

Postat (redigerat)

Det gör ingen skillnad om du kör med Tele-RCA eller XLR-RCA. Eftersom du har RCA-kontakter ut från mixern så är kopplingen obalanserad vilket du än väljer. Se bara till at välja kablar med tät skärmning, så att risken att få in störningar på vägen, blir så liten som möjligt.

EDIT: Ska kanske tillägga att jag håller med om att man inte bör koppla direkt från ljudkortet till monitorerna, utan ha mixern eller någon sorts monitorkontroll mellan.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.