Jump to content
Annons

Håller Delta 2496 och ny preamp idag?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Hejsan. Sitter just nu på delta 2496 med en vanlig budget phonic mixer kopplad till och en sm58 för inspelning. Inte den hetaste setupen... låter rent ut sagt förjävligt. Var egentligen ute efter ny mick men antar att det är resterande hårdvara som inte håller måttet i första hand. Kan tänka mig att preampsen i mixern suger. Så nu till min fråga. Tror ni ljudkortet håller måttet, och det räcker med att köpa endast en separat preamp. Eller bör jag köpa ett helt nytt ljudkort med inbyggda preamps? Blev rekommenderad ett Focusrite Saffire Pro24, som säkert är jätte bra. Men skulle jag kunna få samma ljud med endast en separat preamp för ett lägre pris så är ju det klart att föredra. Synpunkter/tips?

Annons
Postat

Släng bort mixbordet och skaffa en bra micpreamp i stället.. Spelar du in med dynamisk mic måste micpreampen klara minst 50 - 60 dB förstärkning balanserat..

Annars kan du lika gärna köpa en billig USB podcastmick, det kommer att låta bättre än hela din rigg ska du se! Ljudkortet håller fortfarande dock! 🙂

Postat

kan du specificera "förjävligt"?

Fick veta att det antagligen beror på xlr till tele. Med förjävligt menas dels att jag nästan måste maxa gainen. Massa brus, plus att det aldrig blir någon riktig punch i sången hur jag än gör. Kanske är min röst som inte räcker till. Vad vet jag, men det känns som det är micken/mixern som inte räcker till.

Postat

Släng bort mixbordet och skaffa en bra micpreamp i stället.. Spelar du in med dynamisk mic måste micpreampen klara minst 50 - 60 dB förstärkning balanserat..

Annars kan du lika gärna köpa en billig USB podcastmick, det kommer att låta bättre än hela din rigg ska du se! Ljudkortet håller fortfarande dock! 🙂

Jo om man ändå ska köpa typ usb ljudkort kan man ju lika gärna köra en typ Blue Yeti podcast mick som du säger. Då kommer man riktigt billigt undan. Funderar på det... Dock är rummet kanske inte optimalt och den verkar ta upp rätt mycket ljud oavsett inställning.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jahupp... jag gillar 2496 för att det är problemfritt och jag kan lyssna på spotify och spela TF2 via det ljudkortet. (Förutom att göra musik då förstås).

Jag kör 2496 som ljudkort och MXL1006 mick kopplad till en Art TubeMP mickpreamp.

För lyssning använder jag en Behringer UB802, ibland spelar jag in med dess preampar.

Kan knappt bli mer lågbudget än så.

Det sången kan låta så här med utrustningen ovan...

Lyssna från 1.20 in där tycker jag själv att sångljudet är kanon!

En SM58 är inte fy skam alls.

Jag spelade in sång och gitarr med en SM58 liknande dynamisk Peavey mick in på en kassettporta. Så här lät det....

Min poäng är att budget kan låta bra. I exemplet med portan var akustiken inte att leka med men det blev rätt ok ändå.

Postat

Jahupp... jag gillar 2496 för att det är problemfritt och jag kan lyssna på spotify och spela TF2 via det ljudkortet. (Förutom att göra musik då förstås).

Jag kör 2496 som ljudkort och MXL1006 mick kopplad till en Art TubeMP mickpreamp.

För lyssning använder jag en Behringer UB802, ibland spelar jag in med dess preampar.

Kan knappt bli mer lågbudget än så.

Det sången kan låta så här med utrustningen ovan...

Lyssna från 1.20 in där tycker jag själv att sångljudet är kanon!

En SM58 är inte fy skam alls.

Jag spelade in sång och gitarr med en SM58 liknande dynamisk Peavey mick in på en kassettporta. Så här lät det....

Min poäng är att budget kan låta bra. I exemplet med portan var akustiken inte att leka med men det blev rätt ok ändå.

Oj... faktum är att inspelningen med portan som du hade gav mer punch än vad den gör för mig. Jag ska börja med att byta ut xlr-tele kabeln till xlr-xlr och se var jag landar. Nästa steg eventuellt byta ut mixern mot separat preamp. Tack för tipsen. Bra musik du skrivit för övrigt 😉 Sången jag eftersträvar är mer avklädd... typ som i det här exemplet.

Detaljer och punch är jag ute efter. Får se hur långt det räcker med ny kabel som sagt 🙂

Postat
Massa brus, plus att det aldrig blir någon riktig punch i sången hur jag än gör.

bruset beror förstås på insignalnivå kontra egenbrus i utrustningen - kan möjligen justeras för att få det optimalt

kom dock ihåg att sm58 i första hand är tänkt som en livemick som man håller tätt intill munnen

det här med punch å liknande brukar oftast hänga på själva rösten - men det är svårt att veta vad du egentligen avser med punch

drloop (oregistrerad)
Postat

Oj... faktum är att inspelningen med portan som du hade gav mer punch än vad den gör för mig. Jag ska börja med att byta ut xlr-tele kabeln till xlr-xlr och se var jag landar. Nästa steg eventuellt byta ut mixern mot separat preamp. Tack för tipsen. Bra musik du skrivit för övrigt 😉 Sången jag eftersträvar är mer avklädd... typ som i det här exemplet.

Detaljer och punch är jag ute efter. Får se hur långt det räcker med ny kabel som sagt 🙂

Bra idé att byta kabel. Men hur det egentligen låter har ju mer med sångaren att göra och mindre med micken om man säger så.

Ett tips från coachen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.